
Liikennekaari sai myönteisen vastaanoton – ”Perussuomalaiset ovat pitäneet sanansa”
Liikenteen suuri uudistus eli liikennekaari sai eduskunnassa pääosin myönteisen vastaanoton jopa opposition edustajilta, kun eduskunta keskusteli hallituksen esityksestä tiistaina. Liikennekaari on yksi tärkeimmistä hallituksen kärkihankkeista, joka pyrkii avaamaan uudenlaisia ja entistä runsaampia markkinoita ja palveluita liikennealalle ympäri Suomen.
Oppositiopuolueiden edustajat kehuivat hallituksen esitystä lähetekeskustelun aikana suunnilleen kaikesta: digitaalisuuden hyödyntämisestä palveluiden tuotannossa niin, että Suomi nousee kehityksen kärkipaikalle. Samalla yritettiin kuitenkin väittää, että perussuomalaiset olisivat jotenkin taipuneet taksiasioissa.
– Tämä on tärkeä hanke, jossa on paljon myönteistä, Eero Heinäluoma (sd.) myönsi.
– Vaikka en liikennekaarta kannata, pidän sitä välttämättömänä, Silvia Modig (vas.) muotoili.
Lupa vaaditaan edelleen
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) korosti heti perussuomalaisten suurta saavutusta: taksiliikenteen säilymistä luvanvaraisena.
– Olennaista on luotettavuuden säilyminen taksipalveluissa koko maassa. Tervehdinkin ilolla sitä, että taksien luvanvaraisuus pysyy jatkossakin, Jalonen totesi.
Jalonen piti joukkoliikenteen digitalisaatiota ja uusien palveluiden synnyttämistä liikennekaaren ytimenä. Yhteinen maksurajapinta on siinä olennainen keino.
– Uudistusta pitäisi entisestään kiihdyttää. Valtionyhtiöt, kuten VR voisivat olla edelläkävijöinä ja avata toimintaansa, Jalonen toivoi.
Ei täyttä vapautusta: luvanvaraisuus säilyy!
Talousvaliokunnan puheenjohtaja Kaj Turunen (ps.) linjasi puolueen saavutukset.
– Perussuomalaiset ovat myöskin pitäneet sanansa. Taksiliikennettä ei ole vapautettu – luvanvaraisuus säilyy! Samoin poistettiin esityksessä ollut vapautus luvasta alle 10 000 euron liikevaihdolla toimivilta kuljettajilta. Taksilupa säilyy heilläkin. Mutta hinnat vapautuvat, Turunen muistutti.
Mikko Alatalo (kesk.) painotti, että liikennekaariuudistus vapauttaa uudenlaisia palveluita erityisesti maaseudulla, mikä on hyvä. Kyytejä voi yhdistää ja luoda matkaketjuja: jopa samalla matkakortilla voi matkustaa useissa erilaisissa välineissä.
Pysähdyksen aika on jäänyt taakse
Toimi Kankaanniemi (ps.) kehui hallitusta modernista otteesta.
– On hienoa, että hallitus on siirtynyt uudistusten tielle ja pysähdyksen aika on jäänyt taakse, Kankaanniemi suitsutti.
Hän painotti uudistuksen suurta tarvetta: esimerkiksi Kela ja kunnat maksavat suunnattomia summia liikennepalveluista joka vuosi.
– Maaseudun näkökulmasta uudistus on toki haasteellinen. Perussuomalaiset saivat kuitenkin läpi tavoitteensa, jotka olivat kynnyskysymyksiä, Kankaanniemi korosti.
Veera Ruoho (ps.) kehui digitaalisuutta, joka luo uusia palveluita todennäköisesti entistä alhaisemmilla hinnoilla. Myös perussuomalaisille tärkeä 10 000 euron tuloraja vedettiin pois. Myös taksilupa säilyi ja perussuomalaisten vaatimuksesta yrityksen toimipaikan piti olla Suomessa. Myös Ruotsin virheet koetetaan välttää.
Myös Jalonen sanoi perussuomalaisten pitäneen viimeiseen saakka kiinni omista ehdoistaan.
– Jossain joustettiin, mutta ei olennaisessa: takseja ei vapautettu – lupa on oltava, Jalonen painotti.
Alalle tulee kuitenkin isoja ja uudistuksia, joita pitää pohtia vielä perusteellisesti: miten tavaraliikenteen hinnoittelu menee, miten maaseudun pääsääntöinen asemapaikka toimii käytännössä.
– Vielä menee moniaita tunteja ennen kuin selvitetään tällaiset asiat, Jalonen povasi.
Harmaa talous tarkkaan syyniin
Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) sanoi uudistuksen päätavoitteeksi antaa yrittäjälle uudenlaisen mahdollisuuden kannattavaan toimintaan ja antaa palvelua asiakkaalle yhdistämällä liikennepalveluun erilaisia toimia, kuten postia, rahtia ja matkustajia.
– Tavoite on luoda entistä enemmän palvelua niin, että julkista liikennettä taksiliikenne mukaan lukien käytettäisiin huomattavasti enemmän kuin nyt, Berner linjasi.
Myös Über voi toimia alalla, mutta samoin ehdoin kuin muut yrittäjät, jolloin siitä tulisi laillista. Harmaa talous joutuu jatkossa tarkkaan syyniin.
– On totta, että jokainen luvan saanut voi ajaa kyytejä. Valvonnassa vaaditaan, että myös Über julkaisee kaikki maksunsa Trafille. Valvonta paranee ja harmaan talouden torjunta paranee, Berner lupasi.
Hän arvioi uudistuksen säästävän julkisia menoja 70 miljoonaa euroa. Kela on arvioinut säästöt jopa tätä suuremmiksi.
– Traktoreita takseiksi, entäpä varustus?
Timo Heinonen (kok.) kuvasi liikennekaarta ajattelutavan täydelliseksi muutokseksi: järjestelmäkeskeisyydestä siirrytään asiakaskeskeiseen kokonaisvaltaiseen palveluun.
Vihreiden Antero Vartia uskoi tarjonnan lisäävän mahdollisuuksia saada kyytejä ja liikkua myös maaseudulla. Eero Suutari (kok.) uskoi maaseudun palveluiden säilyvän: Kainuun takseilla on jo nyt yleensä sopimus esimerkiksi koululiikenteestä. Hän muistutti arvioista, joiden mukaan uudistus voi luoda jopa 18 000 uutta työpaikkaa.
Myös savukoskelainen Eeva-Maria Maijala (kesk.) piti uudistusta hyvänä maaseudun kannalta ja kiitti oppositiota kiinnostuksesta maaseutua kohtaan.
– Minusta tämä esitys on erittäin hyvä – se mahdollistaa uudenlaista toimintaa yhdistämällä palveluita, Maijala kehui.
Veli-Pekka Leskelä
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Mitä ihmettä? Ilta-Sanomat söhelsi arkivapaita koskevan uutisensa, ja pian ministerille toivotettiin kuolemaa

Antikainen: Demarikansanedustajan satuilema arkipyhäväite täysin tuulesta temmattu
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee SDP:n kansanedustaja Timo Suhosen väitettä, jonka mukaan perussuomalaiset haluaisivat poistaa arkipyhät yrittäjäjärjestön ehdotuksen mukaisesti.

Vigelius SDP:n Nurmisen yt-aikeista: Tätäkö tarkoitti, että kaiken voi tehdä reilummin?
Tampereen kaupunginhallitukselle esitetään yt-neuvottelujen aloittamista vähintään 10 miljoonan euron säästöjen saavuttamiseksi. Säästöjä tehdään kaikilla palvelualueilla. Perussuomalaisten kansanedustajan, Tampereen kaupunginvaltuutettu Joakim Vigeliuksen mielestä päätökset osoittavat, mitä SDP:n vaalilupaus "kaiken voi tehdä reilummin" todella tarkoittaa.

Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja SuomiAreenassa: SDP jakaisi äänestäjille ja someseuraajille ei-kenenkään velkamiljardeja, joita ei ole olemassakaan
MTV:n ja Porin kaupungin SuomiAreenan Raatihuoneenpuiston lavalla kohtasivat keskiviikkoiltana puolueiden puheenjohtajiston vaikuttajat, ja melko ennalta-arvattavasti puoluepomoilta kysyttiin kantoja talouden sopeutuksiin ja lisäsäästöihin lähitulevaisuudessa.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

Jussi Halla-aho: Kehitysavun tehtävä on ollut ostaa itsellemme hyvää omaatuntoa
Länsimainen ja suomalainen ihminen kantaa ilmeisen ikuista syyllisyyden taakkaa. Ainakin wokeväen mielestä. Olemme syyllisiä siihen, mitä samanväriset ihmiset ovat tehneet missä päin maailmaa hyvänsä aikakauteen katsomatta. Jussi Halla-ahon mielestä tämä on ”vähän kummallista ajattelua”.

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta
Aikoinaan Libanonista Saksaan turvapaikanhakijoina saapuneet arabitaustaiset klaanit tekevät huomattavan osan Saksan rikoksista. Saalista kerätään etenkin huumekaupalla, ryöstöillä, suojelurahalla ja kiristyksellä. Klaanin jäseniä yhdistävät ehdoton lojaalisuus omia perheenjäseniä ja sukulaisia kohtaan, perinteiset arvokoodit ja oma oikeuskäsitys. Tutkijat muistuttavat, että kaikki perheklaanien jäsenet eivät ole rikollisia.

Nato tunnusti laittoman maahantulon merkittäväksi uhaksi kansalliselle turvallisuudelle
Nato teki Haagin huippukokouksessaan päätöksen, että rajaturvallisuuteen liittyvät kulut voidaan jatkossa laskea mukaan jäsenmaiden viiden prosentin puolustusmenotavoitteeseen. Tämä on suuri helpotus niille Nato-maille, joilla on yhteistä rajaa Venäjän kanssa tai joihin muuten kohdistuu paljon laitonta maahantuloa. Myös kumivenepakolaisten kanssa ongelmissa oleva Britannia iloitsee uudesta linjauksesta.

Suomen Akatemia teki sen taas! 750 000 euron jättipotin kuittasi tällä kertaa kynsisalonkitutkimus: feminismin ja rodullistamisen manikyyritutkimusta
Suomen Akatemian myöntämä yli 750 000 euron rahoitus Helsingin yliopiston tutkimukselle "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa" on hämmentänyt sosiaalisessa mediassa. Keskustelijat ovat ilmaisseet epäuskoaan julkista rahankäyttöä ja tiedepolitiikkaa kohtaan. Päivystävät kriitikoiden kriitikot kuten ekonomisti Heikki Pursiainen puolestaan piikittelivät muita keskustelijoita kuten Wille Rydmania jopa henkilökohtaisuuksiin asti. Pursiainen puhui kohututkimuksesta ylistävämpään sävyyn. Suomen Akatemian erikoiset rahoituspäätökset hämmentävät ihmisiä vuodesta toiseen. Ilmiö liittyy laajempaan keskusteluun tieteen politisoitumisesta ja tiederahoituksen kanavoitumisesta ideologisesti värittyneisiin hankkeisiin.