

LEHTIKUVA Sari Gustafsson
Viikon 51/2013 luetuin
Perussuomalaiset peräsivät järkeä autoveroesitykseen – ”ei pidä ajautua sellaiseen orwellilaiseen järjestelmään”
Perussuomalaiset kysyivät eduskunnan kyselytunnilla hallituksen autoveroesityksen järjen perään. Kysymyksen esitti liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Osmo Kokko. Joensuulainen Kokko kysyi, onko järkeä esityksessä, johon liittyvät investoinnitkin maksavat puoli miljardia euroa vuodessa ja järjestelmän pyörittäminen maksaa 13 miljoonaa euroa vuodessa. Nämäkin ovat arvioita, sillä varmoja kustannuksia ei vielä tiedetä.
– Kilometrikustannuksiin perustuva vero olisi perimiskuluiltaan jopa kymmeniä kertoja kalliimpi kuin nykyisistä liikenteestä perittävä vero, Kokko huomautti ja sanoi polttoaineveron olevan perimiskuluiltaan edullisin perittävä.
– Kysynkin ministeriltä, onko tämä teidän käsityksenne kustannustehokkaasta verotuksesta, Kokko kysyi.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) vastasi, että työryhmä on tehnyt kaksi vuotta hyvää työtä hallitusohjelman perusteella. Hän korosti, että kyse on vasta työryhmän raportista, joka lähtee vuodenvaihteen jälkeen laajlalle kuulemiskierrokselle. Asia on iso ja hallitus haluaa kuulla kaikkia osapuolia. Sen jälkeen hallitus tutkii lausunnot ja raportin ja pohtii, tarvitaanko lisäselvityksiä ja analyysia siitä, miten liikenteen verotusta pitäisi vielä kehittää. Raportti on otettu vastaan, mutta sitä ei ole poliittisesti käsitelty mitenkään, Kyllönen vastasi.
Hienoon autoon ei ole kaikilla varaa
Kokko korosti, ettei kaikilla kansalaisilla ole varaa ostaa uutta vähäpäästöistä autoa. Veron kouriin joutuisivat köyhät, maaseudulla pitkien etäisyyksien päässä asuvat julkisen liikenteen ulottumattomissa asuvat kansalaiset. Myös pääkaupunkiseudun korkeista asumiskustannuksista kärsiviä asukkaita kuritetaan verolla. Kun ehdotettu järjestelmä perustuu jatkuvaan satelliittipaikannukseen, ovat kansalaiset syystäkin huolissaan yksityisyydestään.
– Miten ministeri aikoo turvata sen, etteivät kansalaiset joudu epätasa-arvoiseen asiaan verotusjärjestelmän maksuvyöhykkeiden vuoksi? Ja näettekö asialliseksi sen, että isoveli valvoo kaikkia omalla autollaan ajavia, Kokko kysyi.
Kyllönen vastasi, että raportti perustuu kolmeen malliin, joista kaikissa kolmessa syrjäseutujen asukkaat ovat voittajia. Hän kehotti perussuomalaisia perehtymään raporttiin todella tarkasti, ettei syntyisi mielikuvaa, että työryhmä olisi rakentanut mallia, joka asettaisi kansalaiset varsinkin syrjäseudulla eriarvoiseen asemaan.
Miten verotulot saadaan samoiksi?
Ari Jalonen (ps.) kysyi raportin pohjalta, että siinä tavoiteltiin henkilöautoilun vähentämistä ja liikenteen siirtymistä joukkoliikenteeseen. Kuitenkin verotulot aiottiin pitää samoina.
– Mistä tämä ohjattavuus syntyy, jos ei verojen korotuksena? Jos autoilu vähenee ja verokertymä halutaan pitää samana, niin eikö käy niin, että harvaan asutulla alueella, jossa julkista liikennettä ei ole, verotus kasva entisestään, koska verotulot halutaan pitää samoina, Jalonen kysyi.
Kyllönen vastasi, että Suomea ja koko maailmaa kohtaa iso kysymys, miten vastaamme päästökaupan ja liikenteen energiatehokkuuden vaatimuksiin. Suomessa on EU:n vanhin autokalusto. Jatkossa autoilija on ison haasteen edessä. Jos mitään ei tehdä, olisi ainoa keino nostaa polttoaineveroa jo aika pian useita kymmeniä senttejä. Sitä eivät kansalaiset ole ennenkään suosineet. Hän väitti, ettei polttoaineveroa korottamalla voitaisi huomioida mitenkään niitä syrjäseudun asukkaita, joille oman auton käyttö on ainoa vaihtoehto.
Soini: Tämä on periaatteellinen kysymys
Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soinin mielestä tässä on periaatteellinen kysymys: millä oikeudella ja miten hallitus valvoo kansalaisten autoilua.
– Vapaassa maassa on vapaa liikkuvuus, pitää päästä paikasta toiseen vapaasti miten haluaa – ilman, että valvotaan, milloin hän liikkuu, missä hän liikkuu, kenen kanssa hän liikkuu ja kuinka paljon hän liikkuu. Tämä on kansalaisvapauskysymys jos joku. Ja mielestäni meidän ei pidä ajautua sellaiseen orwellilaiseen järjestelmään, jossa kontrolloidaan liikkumista ja joka johtaa väistämättä siihen, että erilaisia rekistereitä ruvetaan yhdistelemään, Soini varoitti.
Hän kysyi myös, miten ministeri suhtautuu perustuslailliseen oikeuteen olla valvomatta tässä maassa.
Kyllösen mukaan hallitus on korostanut myös työohjeissaan, että pitää rakentaa malli, joka ei vaaranna kansalaisten perusoikeuksia, eikä sellaista mallia tuoda päätettäväksi. Myös perustuslakivaliokunta ja oikeuskansleri pitävät siitä huolta.
– Elämme kuitenkin maailmassa, jossa meitä valvotaan puhelimen kautta joka paikassa ja ihmiset kommentoivat Facebookissa:ssä, ettei heitä saa valvoa, mutta samalla Facebookissa lukee, että kansalainen on Tohmajärven perähikiän takaosastolla, Kyllänen vastasi.
Hän kertoi, että mallin tavoitteeksi asetettiin tiedot kansalaisten omaisuudenkäytöstä. Personoituja tietoja, joita kansalainen itse hallitsee. Hallitsemme teitä, emme kansalaisia, jotkaa+ siellä liikkuvat, Kyllönen vastasi hieman monimietteisesti.
Hallituspuolueestakin kysyttiin motiiveita
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Kalle Jokinen (kok.) kysyi vielä, voiko liikennepolitiikan periaatteena olla liikkumisen rajoittaminen kansalaisten valvominen teknisin keinoin.
– Minusta ihmisiä pitäisi kannustaa aktiiviseen toimintaan. Liikunta ei ole ongelma vaan päästöt, Jokinen summasi.
Kyllösen mukaan tavoite ei ole rajoittaa liikkumista, se on perusoikeus. Haaste on vastata päästökaupan ja energiatehokkuuden vaatimuksiin.
– Mutta liikennepolitiikassa tarvitaan keinoja ohjata kansalaisten liikennekäyttäytymistä. Pystytäänkö kehittämään keinoja, joilla yhtä aikaa kehitetään joukkoliikennettä varsinkin kaupunkiseuduilla ja millaisia malleja voimme kehittää maaseutukuntiin, joissa perinteinen joukkoliikenne ei toimi. Ettei kaikkien ihmisten tarvitse omistaa tai välttämättä käyttää omaa autoa, vaan julkinen liikenne toimii niin, että se palvelee Suomen kansalaisia, Kyllönen maalaili.
Ja lisäksi tulee turvallisuus: Euroopasta on tulossa järjestelmiä, jotka säästävät kymmeniä ihmishenkiä maittain kertomalla automaattisesti, missä kolariin joutunut auto on.
– Haluammeko mieluummin kuolla sinne autoon ojanpohjalle vai antaa ne tiedot eteenpäin, Kyllönen kysyi.
Rahat mieluummin teiden kunnostukseen?
Reijo Tossavainen (ps.) kysyi, kannattaako kuitenkin mieluummin suunnata hankkeen vaatimat suuret varat tiestön parannukseen? Tiestön korvausvelka on suuri ja se voi johtaa kolminkertaisiin, siltojen kohdalla jopa seitsenkertaisiin korjausvelkoihin. Kannattaisiko hoitaa tiet kuntoon ja hankkia myöhemmin muualla koeteltua valmista tekniikkaa?
Kyllönen vastasi poliitikkojen tapaan asian olevan poliittinen kysymys, joka hoidetaan lähivuosien aikana.
Veli-Pekka Leskelä
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


Mitä ihmettä? Ilta-Sanomat söhelsi arkivapaita koskevan uutisensa, ja pian ministerille toivotettiin kuolemaa

Antikainen: Demarikansanedustajan satuilema arkipyhäväite täysin tuulesta temmattu
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee SDP:n kansanedustaja Timo Suhosen väitettä, jonka mukaan perussuomalaiset haluaisivat poistaa arkipyhät yrittäjäjärjestön ehdotuksen mukaisesti.

Vigelius SDP:n Nurmisen yt-aikeista: Tätäkö tarkoitti, että kaiken voi tehdä reilummin?
Tampereen kaupunginhallitukselle esitetään yt-neuvottelujen aloittamista vähintään 10 miljoonan euron säästöjen saavuttamiseksi. Säästöjä tehdään kaikilla palvelualueilla. Perussuomalaisten kansanedustajan, Tampereen kaupunginvaltuutettu Joakim Vigeliuksen mielestä päätökset osoittavat, mitä SDP:n vaalilupaus "kaiken voi tehdä reilummin" todella tarkoittaa.

Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja SuomiAreenassa: SDP jakaisi äänestäjille ja someseuraajille ei-kenenkään velkamiljardeja, joita ei ole olemassakaan
MTV:n ja Porin kaupungin SuomiAreenan Raatihuoneenpuiston lavalla kohtasivat keskiviikkoiltana puolueiden puheenjohtajiston vaikuttajat, ja melko ennalta-arvattavasti puoluepomoilta kysyttiin kantoja talouden sopeutuksiin ja lisäsäästöihin lähitulevaisuudessa.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

Jussi Halla-aho: Kehitysavun tehtävä on ollut ostaa itsellemme hyvää omaatuntoa
Länsimainen ja suomalainen ihminen kantaa ilmeisen ikuista syyllisyyden taakkaa. Ainakin wokeväen mielestä. Olemme syyllisiä siihen, mitä samanväriset ihmiset ovat tehneet missä päin maailmaa hyvänsä aikakauteen katsomatta. Jussi Halla-ahon mielestä tämä on ”vähän kummallista ajattelua”.

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta
Aikoinaan Libanonista Saksaan turvapaikanhakijoina saapuneet arabitaustaiset klaanit tekevät huomattavan osan Saksan rikoksista. Saalista kerätään etenkin huumekaupalla, ryöstöillä, suojelurahalla ja kiristyksellä. Klaanin jäseniä yhdistävät ehdoton lojaalisuus omia perheenjäseniä ja sukulaisia kohtaan, perinteiset arvokoodit ja oma oikeuskäsitys. Tutkijat muistuttavat, että kaikki perheklaanien jäsenet eivät ole rikollisia.

Nato tunnusti laittoman maahantulon merkittäväksi uhaksi kansalliselle turvallisuudelle
Nato teki Haagin huippukokouksessaan päätöksen, että rajaturvallisuuteen liittyvät kulut voidaan jatkossa laskea mukaan jäsenmaiden viiden prosentin puolustusmenotavoitteeseen. Tämä on suuri helpotus niille Nato-maille, joilla on yhteistä rajaa Venäjän kanssa tai joihin muuten kohdistuu paljon laitonta maahantuloa. Myös kumivenepakolaisten kanssa ongelmissa oleva Britannia iloitsee uudesta linjauksesta.

Suomen Akatemia teki sen taas! 750 000 euron jättipotin kuittasi tällä kertaa kynsisalonkitutkimus: feminismin ja rodullistamisen manikyyritutkimusta
Suomen Akatemian myöntämä yli 750 000 euron rahoitus Helsingin yliopiston tutkimukselle "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa" on hämmentänyt sosiaalisessa mediassa. Keskustelijat ovat ilmaisseet epäuskoaan julkista rahankäyttöä ja tiedepolitiikkaa kohtaan. Päivystävät kriitikoiden kriitikot kuten ekonomisti Heikki Pursiainen puolestaan piikittelivät muita keskustelijoita kuten Wille Rydmania jopa henkilökohtaisuuksiin asti. Pursiainen puhui kohututkimuksesta ylistävämpään sävyyn. Suomen Akatemian erikoiset rahoituspäätökset hämmentävät ihmisiä vuodesta toiseen. Ilmiö liittyy laajempaan keskusteluun tieteen politisoitumisesta ja tiederahoituksen kanavoitumisesta ideologisesti värittyneisiin hankkeisiin.