Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Perussuomalaisten Kai-Ari Lundell: “Ratikkapäätös vie Vantaan pitkälliseen kurimukseen ja velkakierteeseen”

19.11.2025 |10:30

Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan maanantaina ratikan tarkistetun hankesuunnitelman ja rakentaminen alkaa heti. Hanketta kannattivat vihervasemmisto sekä puolet kokoomuksesta. Perussuomalaisten mielestä Vantaalla on edessään talouskurimus sekä itkua ja hammasten kiristystä.

– Ratikkapäätös vie Vantaan pitkälliseen kurimukseen ja velkakierteeseen. Seuraavilla budjettikierroksilla on odotettavissa itkua ja hammasten kiristystä, kun aletaan paikata ratikan menoja: velanotto, säästö- ja leikkauslistoja, pahimmillaan jopa irtisanomisia raikulikaupunki Tampereen malliin, toteaa perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Kai-Ari Lundell.

Lundellin mielestä on järkyttävää, että ratikan epävarmat tuotot lasketaan 40 vuoden päähän. Kukaan ei todellakaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

– Reippaat koronnousut olisivat murhaa Vantaan kaupungille. Hyvässä muistissa monella ovat vielä 1990-luvun hirmukorot 16 prosenttia. Vantaa kestää kahden prosentin koron nousun. Jos yli mennään, se on siinä.

Leikattavaa ei ole

Lundellin mukaan Vantaa oli 1990-luvun lopussa “yhden päivän päässä konkurssista”.

– Silloin koulutuksesta leikattiin oppitunteja ja opettajia lomautettiin. Itsekin menin pariksi vuodeksi Helsinkiin töihin, hän muistelee.

– Karmivinta olisi, jos koulusta alettaisiin leikata rajusti. Vantaa on maahanmuuttajavaltainen kaupunki. Olisi fataalia, jos maahanmuuttajalapset putoaisivat kyydistä. Meillä on jo nyt riittävästi NEET-nuoria – nuoria ilman päämäärää, ilman opiskelu- tai työpaikkaa, uhkana totaalinen syrjäytyminen ja päihteet.

– Vantaa pyörii vahvasti peruspalveluilla, leikattavaa ei juuri ole. Veikkaan velanottoa ja kuntaveron nostoa, jota jo Vasemmistoliitto esitti budjettikokouksessa. Vantaalla ei ole kovia kortteja hihassa talouskurimuksen peippaamiseen.

Ylimaalliset odotukset

Lundell arvelee Vantalla olevan “ylimaallisia odotuksia kaupunkikehityksen suhteen”, kun ratikkayhteys rakennetaan.

– Tosiasia on, että Tikkurilan Santaradan alue, Tikkurilan väritehtaan alue ja Aviapolis rakennettaisiin ilman ratikkaakin.

Lundell kysyykin, miksi niin sanotut hyvät veronmaksajat muuttaisivat Hakunilaan tai Länsimäkeen kuin muitakin vaihtoehtoja on.

– Muutamien kymmenien vuosien päästä avataan linjat etelään kiinni Helsingin ratikkaverkkoon. Toimivin yhdistäminen tulee, kun Helsinki rakentaa Vihdintien ratikan. Sieltä on helppo rakentaa lyhyt silmukkaratikka Myyrmäkeen.

Talouden lainalaisuudet kateissa

Vihervasemmisto ja Kokoomuksen kahdeksan valtuutettua eivät ymmärrä talouden perusteita ja lainalaisuuksia, Lundell arvelee.

– Hirveintä oli kuulla, kun todettiin, että eihän meidän tarvitse mitään maksaa, tulevat sukupolvethan ratikan maksavat. Yksikään normiperhe ei toimisi noin.

– Ihmettelimme kokouksessa moneen otteeseen, miksi toimiva runkobussiverkosto ei käy. Sähköbussit ovat edullisia, joustavia ja ekologisia. Raiteet, kun lyödään maahan kiinni, ei niitä niin vain siirrellä. Bussilinjastoja voi muutella tarpeen mukaan.

Patikkaratikka tulee

Vantaan ratikan hinta nousee 750 miljoonaan euroon, mikä on 105 miljoonaa enemmän kuin aiemmin on arvioitu. Pahasti velkaantuneen Vantaan osuus on tällä hetkellä noussut jo 541 miljoonaan euroon.

IRO Researchin kyselyn mukaan 76 prosenttia vantaalaisista ei halua kallista raitiotiehanketta tai haluaisivat myöhästyttää sitä aikaan, jolloin Vantaan taloustilanne olisi mahdollisesti parempi.

Kustannussäästöjen vuoksi raitiotien päätepysäkki ei ainakaan aluksi ole tulossa lentoasemalle, vaan ratikka pysähtyy 1,5 kilometrin päässä lentoasemalta. Tästä syystä ratikkahanketta kutsutaan jo kansan keskusteluissa lisänimellä ”patikkaratikka”. Vantaan ratikan rakentaminen alkaa vuonna 2025 ja liikennöinti voidaan aloittaa vuoden 2029 lopulla.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Viikon suosituimmat

8.
Suomen uutiset logo

Suomi säästää yli sata miljoonaa euroa Afrikkaan suuntautuvasta kehitysavusta – Tavio: Yhteensä kehitysapu pienenee tällä vaalikaudella 1 305 miljoonaa euroa

13.11.2025 |13:30

Uusimmat

Perussuomalainen 3/2025

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää