
Ruotsalaisprofessori: Oppilaiden valtaa on rajattava
"Oppilaita tulee kuunnella heitä itseään koskevissa asioissa, ja heillä tulee olla mahdollisuus vaikuttaa opetukseen."

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Ruotsin koulukeskustelu käy kuumana. Naapurissa ei ainoastaan diskuteerata, vaan harkitaan myös kovia lainsäädännöllisiä toimia. Ruotsin hallitus on ehdottanut muun muassa suuria rahallisia satsauksia koulujen fyysiseen turvallisuuteen, kuten vartiointiin.
Samaan aikaan ruotsalaisopettajat ja -tutkijat taittavat peistä siitä, pitäisikö peruskoulujen ja lukion oppilaiden vaikutusvaltaa omiin opintoihinsa ja koulunkäyntitapoihinsa jotenkin rajata.
Viime viikolla Suomen Uutiset kertoi Lundin yliopiston Inger Enkvististä, joka totesi ääneen Ruotsin opettajajärjestön haastattelussa, että oppilaiden osallisuus ja oikeudet ovat menneet liian pitkälle niin, että koko yhteiskunta kärsii.
Ruotsin opettajajärjestö teki jäsentensä keskuudessa suuren kyselytutkimuksen, jolla selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, pääsevätkö oppilaat ohjaamaan koulun arkea ja opetusta enemmän kuin pitäisi.
Kyselyn tulokset on nyt julkaistu, ja ne löytyvät Ruotsin opettajajärjestön sivuilta.
Tutkimukseen vastasi 2 718 opettajaa. Heistä 37 % oli sitä mieltä, että oppilaat pääsevät vaikuttamaan liikaa asioihin, joiden suhteen heillä ei ole osaamista eikä kokemusta. Peräti 63 % katsoi, että oppilaiden vaikutusmahdollisuudet ovat viime aikoina kasvaneet entisestään. 70 % vastanneista opettajista toivoi, että koulujen johdolta saataisiin selkeät dokumentit ja kirjaukset siitä, että opettaja päättää opetuksesta.
Kurssisisällöt, arvostelumuodot ja -perusteet, arvosanat, opetusmetodit – lista asioista, joihin oppilaat odottavat saavansa vaikuttaa ja joihin puuttumiseen he katsovat olevansa oikeutettuja, on häkellyttävän pitkä, paljastaa kyselytutkimus. Se kertoo karua kieltään asioista, jotka ovat Suomessakin tuttuja.
Myös meillä opettajat joutuvat keskustelemaan – opettajaslangilla ilmaistuna vääntämään – päivittäin siitä, missä tiloissa oppilaat suostuvat työskentelemään, kenen kanssa, milloin pidetään taukoa, kuinka monta uusintakertaa kokeille pitää antaa ja missä muodossa kokeet pidetään – suullisesti, kirjallisesti vai jollakin oppilaan ehdottamalla tavalla.
Usein oppilaat ja heidän vanhempansa katsovat tämän kaiken kuuluvan demokratian ja yhdenvertaisuuden piiriin.
– Meidän opettajien odotetaan päivystävän meilejä ja viestejä ja järjestävän uusintatenttejä pyynnöstä milloin perheille sopii, vaikka usein käy niin, ettei kokelas edes ilmesty paikalle, kuvailee Ruotsin opettajajärjestön kyselyyn vastannut Leena Noreen, joka on opettanut lukiossa vuodesta 1991.
Kyselyyn vastanneet opettajat korostavat, että pitävät tärkeänä opiskelijoiden kohtaamista ja näiden esittämien näkökohtien huomioimista. Mutta se ei saa tarkoittaa sitä, että oppilaat voivat odottaa koulujärjestelmän vastaavan heidän jokaiseen yksilölliseen toiveeseensa kuin tilauksiin.
– Pitkälle viedyn kouludemokratian puolustajilta unohtuu myös se, että kymmenvuotias ei välttämättä edes halua pohtia sitä, miten hän parhaiten oppii. Alakoululaiset ja pitkälti myös yläasteikäiset ovat lapsia, jotka toivovat aikuisen ohjaavan, päättävän viime kädessä tuntien sisällöstä ja kantavan vastuuta, huomauttaa eräs kyselyyn vastannut opettaja.
Ruotsin kouludebattiin osallistunut koulunjohtaja Linnea Lindquist vaatii vastauksia ja toimenpiteitä lainsäätäjiltä ja esimerkiksi koulutarkastusvirastolta (Skolinspektionen), joka Lindquistin mukaan pakottaa niin rehtorit kuin opettajatkin antamaan liikaa vaikutusvaltaa oppilaille. Lindquist on yksi niistä asiantuntijoista, jotka jo alkukeväästä ehdottivat oppilaiden vaikuttamismahdollisuuksien vähentämistä opetussuunnitelmissa.
– Tämänhetkinen lainsäädäntö ja koulutarkastusviraston ohjeistukset aliarvostavat opettajia, sanoo Lindquist.
– Me opettajat emme vastusta sitä, että oppilaat saavat sanoa sanansa välituntiaktiviteetteihin tai kouluruokaan. Mutta rajan siihen, mihin tarvitaan koulutetun aikuisen päätöstä, pitää olla selkeä.
Mai Allo
Artikkeliin liittyvät aiheet
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

"Oppilaita tulee kuunnella heitä itseään koskevissa asioissa, ja heillä tulee olla mahdollisuus vaikuttaa opetukseen."

Perussuomalaisten kansanedustaja Sara Seppäsen jättämä tuore lakialoite ”käyvän opetuksen ohjeista” saa monilta tutkijoilta ja opettajilta lämpimän vastaanoton.

Tämän hallituskauden yksi tärkeimmistä ja merkittävimmistä koulumaailman uudistuksista on oppimisen tuen uudistus. Rehtoritaustainen kansanedustaja Jaana Strandman pitää äärimmäisen tärkeänä, että jokainen oppilas on kohdattava yksilönä ja jokaisen on saatava tarvitsemansa tuki oppimiseen.

Hämeenlinna ei maksakaan 1 500 euron hyvitystä alakoululaiselle, jonka yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta katsoi joutuneen syrjityksi uskonnon tai vakaumuksen perusteella tämän kuultua hengellistä musiikkia koulussa lokakuussa järjestetyssä uskonnollisessa konsertissa.

Kolmiportaisen tuen malli kouluissa oli alusta alkaen tuhoon tuomittu, sanoo sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Ari Koponen. Hänen mukaansa opettajat hukutetaan paperisotaan samalla kun oppilaat jäävät vaille todellista tukea.

Perussuomalaiset ovat huolissaan oppimistulosten laskusta ja lasten tulevaisuudesta. Hallitus tekee nyt pitkään kaivattuja muutoksia koulujen työrauhaan ja panostaa 200 miljoonaa lisää peruskouluun; oppimiseen ja kehittymiseen. Perussuomalaiset haluavat muistuttaa, että koulu ei voi ratkaista kaikkia yhteiskuntamme ongelmia.

Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedewin mukaan seksuaalisuuteen liittyviä teemoja tulisi lasten ja nuorten kohdalla käsitellä erityisen hienotunteisesti kehitystaso huomioiden. Tähän velvoittaa myös laki.
Viikon suosituimmat

Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra on kertonut julkisuudessa joutuneensa useaan otteeseen epäasiallisen kohtelun kohteeksi taksissa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mukaan viimeinkin Diarra on havahtunut siihen, mistä perussuomalaiset ovat varoittaneet jo vuosia, eli hallitsemattoman maahanmuuton ongelmiin.

Tanskan suosituin tiktokkaaja on päättänyt muuttaa pois Tanskasta, koska haluaa lastensa kasvavan paikassa, jonka tavat ja arvot vastaavat hänen omiaan. Viimeinen pisara oli se, kun hän näki sateenkaaren värisiä Pride-lippuja lastensa koulussa. Sellaisessa ympäristössä hän ei halua lastensa kasvavan.

Arvovaltainen Wall Street Journal kertoo tutkimuksista, joiden valossa transsukupuoliseksi identifioitumisen taustalla on "sosiaalinen tartunta". Vuonna 2020 amerikkalaistutkija Colin Wrightin ura päättyi yhteen twiittiin, jossa hän kuvaili sukupuolidysforian räjähdysmäistä yleistymistä tällaiseksi tartunnaksi. Kriitikot leimasivat Wrightin transfobiseksi, ja cancel-kulttuurin ilmapiiri tuhosi hänen akateemisen uransa. Uudet tutkimustulokset näyttäisivät kuitenkin tukevan Wrightin alkuperäistä arviota.

Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää viime perjantaina Helsingissä nähtyä Palestiina-mielenosoitusta vakavana hälytysmerkkinä. Mielenosoituksessa kannettiin isoa punaista banderollia, jossa luki “Eläköön aseellinen vastarinta”, ja sen rinnalla heilutettiin palestiinalaislippuja Helsingin ydinkeskustassa.

Jo pitkään ilmastonmuutoksen seurauksista varoittanut monimiljardööri Bill Gates on kääntänyt kelkkansa ilmastonmuutoksen suhteen. Nyt hän on sitä mieltä, että ilmastonmuutos ei tulekaan johtamaan koko ihmiskunnan tuhoutumiseen. Gates pitää silti ilmaston lämpenemistä vakavana ongelmana köyhien maiden asukkaille, joten hän kehottaa keskittymään ilmastotoimissa ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseen.

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) piirissä toimiva anarkistinen A-ryhmä on äskettäin käynyt levittämässä valtiovarainministeri Riikka Purran kodin läheisyyteen banderollin, jossa ryhmä haistattelee Purralle. Banderolli on muutenkin sävyltään uhkaava.

Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Helsingin yliopiston ylioppilaskunta (HYY) lopettaa välittömästi rahoituksen ja muun tuen anarkistiselle A-ryhmälle, joka on osallistunut hallituksen ministereihin kohdistuvaan uhkailuun.

Perussuomalainen Nuoriso ja Perussuomalaiset Opiskelijat vaativat kriittistä keskustelua suomalaisen koulujärjestelmän vihervasemmistolaistumisesta.

Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew esitti vuonna 2022 Keski-Suomen aluehallituksen jäsenenä, että hyvinvointialueen johtajan eroraha olisi kuuden kuukauden sijaan kolme kuukautta tai porrastettu. Esitys raukesi kannattamattomana.

Maahanmuuttovirasto on peruuttanut tänä vuonna jo 468 työperusteista oleskelulupaa automaattisen jälkivalvonnan seurauksena.

Lue lisää

Lue lisää