

LEHTIKUVA
Soini: Edellinen hallitus päästi rekkadirektiivin löperyydessään voimaan
Ulkoministeri Timo Soini (ps.) joutui oikomaan opposition käsityksiä, kun he syyttivät hallitusta ja Soinia itseään suomalaisten rekkayritysten kurjistamisesta.
Vanhaa perua kuten rikkidirektiivi
Katja Taimela (sd.) väitti yrittäjien seuraavan huolestuneina, kun hallitus avaa maantiet ulkomaisten rekkojen kilpailulle.
Ala tuottaa kuuden miljardin liikevaihdon, josta maksetaan 2,7 miljoonaa veroina ja työpaikkoja tulee 100 000.
– Ministeri Soini, te esittelitte asian ulkoasiainvaliokunnassa. Miksi ajatte ulkomaalaisen rekkaliikenteen vapauttamista? Taimela kysyi.
– Kabotaasiliikenneasetus on ikävä kyllä vanhaa perua kuten rikkidirektiivi EU:sta. Ikävä kyllä edelliset hallitukset ovat epäonnistuneet Suomen edunvalvonnassa ja päästäneet tällaisen direktiivin syntymään. Ja nyt kun tällainen direktiivi on syntynyt, niin sen ikävien seurausvaikutusten kanssa olemme tekemisissä. Aivan samalla tavalla kuin rikkidirektiivi, niin myös tämä kabotaasipäätös on EU-direktiivi, joka on edellisen hallituksen edunvalvonnan muodossa ikävä kyllä hyväksytty, Soini vastasi.
Avaa ovia suomalaisille yrityksille
Taimela väitti, että Tanska olisi toiminut taitavammin asiassa ja että Suomi ei käytä kaikkia viivytyskeinoja, eikä Suomen viranomaisilla ole keinoja valvoa ulkomaista liikennettä.
– On mielenkiintoista huomata, kuinka SDP on nyt oppositiopuolue ja silloin, kun se valmisteli tätä direktiiviä, te olitte hallituksessa. Tilanne onkin tällä hetkellä se, että sitä pannaan toimeksi. Kun asia on eduskunnassa, niin se on eduskunnan valiokunnan käsittelyssä ja myöskin eduskunnan päätettävissä, Soini vastasi.
Soini sanoi asian liittyvän siihen, noudatetaanko Suomessa sääntöjä vai ei. Mutta toisaalta kabotaasiasetus koskee suomalaisten oikeutta tehdä kabotaasiliikennettä eri puolilla Eurooppaa ja avata myös markkinoita suomalaisille yrityksille.
Tasavertaiset kilpailuolosuhteet
Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) sanoi hallituksen tavanneen europarlamentin liikennevaliokunnan edustajia ja pohtineen, että kabotaasikokonaisuutta katsottaisiin uudelleen, kun EU:n maantiepaketti tulee käsittelyyn. Huolehdittaisiin sosiaalisista vaikutuksista, kansallisesta liikkuvuudesta ja että kilpailuolosuhteet ovat tasavertaiset kaikille yrittäjille.
Bernerin mukaan EU-asetus jättää vähän varaa kansainväliselle tulkinnalle. Ja suurin asia on, että vain kuusi tonnikilometriä eli 0,4 prosenttia Suomen rekkakuormista kulkee ulkomaisissa rekoissa.
Samaan aikaan suomalaiset autot ajavat 25 tonnikilometriä ulkomailla eli neljä kertaa enemmän kuin ulkomaalaiset Suomessa.
– Olisi tärkeää luoda tasavertaiset kilpailuolosuhteet kaikille osapuolille, Berner korosti.
Suomi kehittää parhaillaan vastakeinoja kabotaasiasetukselle: rekkojen talvirengasvaatimuksia kiristetään, sähköiset rahtikirjat vaaditaan ja tilaajavastuulaki säädetään, mitä Berner piti tärkeimpänä keinona.
Jalonen: Viime hallituksen hyväksymä
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) muistutti, että kyseessä on EU-asetus, jonka viime hallitus hyväksyi ja se on voimassa. Nyt EU pakottaa Suomea näihin pikkumuutoksiin, mutta samalla hallitus tekee toimia, jotta suomalainen yrittäjä pärjäisi paremmin.
– Vinjettimaksut ja sen kunnollinen palautusjärjestelmä ovat hyviä keinoja sekä talvirengaskysymys.
Bernerin mukaan hallitus päättää tiemaksuista kehysriihen aikaan ja talvirenkaista asetuksella tieliikennelain uudistuksen yhteydessä loppuvuonna. Sähköisestä rahtikirjasta voidaan säätää asetus nopeastikin. Digitaalisuudesta neuvotellaan tullin ja poliisin kanssa jatkuvasti.
Veli-Pekka Leskelä
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Vasemmistonuorilta putosi antisemitistinen somepommi, josta Helsingin Sanomat ja Yle eivät suostu kertomaan mitään

JSN:lta langettava päätös Kalevalle jutussa, jossa lehti väitti PS-kansanedustajien olevan läheisessä suhteessa
Julkisen sanan neuvoston tuoreen päätöksen mukaan Kaleva ei avannut riittävästi nimettömien lähteiden käyttöä jutussa, joka käsitteli kahden kansanedustajan väitettyä suhdetta.

Yhdysvallat luokitteli Li Anderssonin tukeman Antifa-ryhmän terroristijärjestöksi
Yhdysvaltain ulkoministeriö on luokitellut neljä eurooppalaista Antifa-ryhmää terroristijärjestöiksi. Yksi näistä ryhmistä on sellainen, jota vasemmiston meppi Li Andersson on näkyvästi tukenut. Vasemmiston antama tuki äärivasemmistolaiselle väkivallalle ei kuitenkaan Suomen valtamediaa kiinnosta.

Kolumni: Mikä hävettää, demarit?
Valtiontalouden tarkastusvirasto vahvistaa: Marinin hallitus suhtautui rahankäyttöön löperösti ja purki sääntöpohjaiset esteet rahankäytölleen. Laskua tästä maksetaan vielä pitkään. - Kun Marinin hallitus luopui finanssipoliittisista säännöistä, se kehitti itselleen uuden säännön: kaikki saavat aina jotain. Lopputuloksena oli menojen valtava paisuminen, kirjoittaa perussuomalaisten poliittinen suunnittelija Juhani Huopainen.

Antikainen: Vasemmistonuoret radikalisoituvat – Minja Koskelan hiljaisuus on jo kannanotto
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela ei ole vieläkään suostunut kommentoimaan Vasemmistonuorten ympärillä paisuvia kohuja.

Yle vieraili Al Jazeeran mediainstituutissa – matka toteutettiin Ylen hakemalla apurahalla
Ylen arabian- ja somalinkielisten uutisten toimitus vieraili huhtikuussa Qatarissa Al Jazeeran mediainstituutissa koulutusrahasto Kouran apurahan turvin. Vierailun käytännön järjestelyistä vastasi Al Jazeera.

Dosentti Arto Selkälä: Feministiseen politiikkaan siirtyminen oli virhe Suomelle
Dosentti ja yliopistonlehtori Arto Selkälä väittää, että feministisen yhteiskuntapolitiikan vakiintuminen on Suomen suurin yhteiskuntapoliittinen virhe. Tämä näkyy Selkälän mukaan muun muassa siinä, että nuorten miesten syrjäytyminen on kasvanut tyttöjen ja naisten aseman parantamisen kustannuksella.

Vihreiden kunta- ja aluevaaliehdokas maahanmuuttotutkimuksen takana – Lehtinen ja valtiovarainministeriön finanssineuvos lyttäävät tutkimuksen
Viime viikolla valtamedioissa uutisoitiin laajasti tutkimuksesta, jonka johtopäätöksenä maahanmuuttajien vaikutus Suomen talouteen olisi positiivinen. Helsingin Sanomat kysyi valtiovarainministeriöltä tutkimuksesta. Valtiovarainministeriön finanssineuvos Jukka Mattilan mukaan tutkimus on heikkolaatuinen ja siitä on tehty liiallisia johtopäätöksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehtinen pitää ihmeellisenä, että missään mediassa ei ole puhuttu tekijöiden taustoista.

Bensan hinta laskee taas – eduskunta hyväksyi polttoaineiden verotuksen keventämisen
Eduskunta päätti tänään liikennepolttoaineiden valmisteveron alentamisesta. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen selvin äänin, sillä vain SDP, vihreät ja vasemmistoliitto äänestivät vastaan.

Pikkupakettien tullivapaus loppuu EU:ssa
EU-maiden valtiovarainministerit hyväksyivät torstaina komission esityksen, joka poistaisi alle 150 euron verkkokauppatoimituksia koskevan tullivapauden.
















