Taksilakia uudistetaan, jotta taksiliikenne olisi turvallista ja luotettavaa koko Suomessa. Uudistuksella pyritään tekemään parannuksia taksialalle ja kuljettajien ammattitaitoon, tehostamaan valvontaa ja ehkäisemään väärinkäytöksiä.
– Nyt tehdään korjausliike. Tavoitteena on palauttaa järjestys, reilu toiminta ja ammattimaisuus taksialalle. Taksinkuljettaja on merkittävä yhteiskuntamme ammattiryhmä, Jaana Strandman toteaa.
Taksi saatava myös harvaanasutuilla seuduilla
Taksamittari tai sitä vastaava laite tulee olla jokaisessa taksissa, jotta asiakas näkee heti, mitä kyyti maksaa. Lisäksi viranomaisille annetaan enemmän keinoja valvoa toimintaa, kun kaikki maksut pitää hoitaa kuitilla.
Taksiliikennelupia kiristetään. Takseihin tulee värilliset kilvet ja tunnisteet, jotta asiakas tietää, mihin kyytiin nousee. Värillinen rekisterikilpi tai muu viranomaisen myöntämä tunniste on myös liikenteessä valvonnan apuna. Rekisteritunnus ja taksiliikennelupa tulee kytkeä toisiinsa valvonnan tehostamiseksi.
Uusilta kuljettajilta vaaditaan vähintään 21 tunnin koulutus. Jo alalla toimiville tulee määräaikainen seitsemän tunnin täydennyskoulutus ajoluvan uusimisen yhteydessä. Lisäksi ehtoja ajoluvan saamiseksi tiukennetaan niin, että luvanhakijalla ei saa olla tuomioita esimerkiksi vapaudenriistosta, laittomasta uhkauksesta tai ampuma-aserikoksesta.
– Taksin saatavuus on taattava myös harvaanasutuilla seuduilla, ja huoltovarmuusnäkökulma huomioiden, Strandman pohtii.