Suomen Uutiset tapaa Alternative für Deutschland (Vaihtoehto Saksalle) -puolueen liittopäiväedustaja Marc Bernhardin hänen kotonaan Karlsruhessa Etelä-Saksassa. Ehdotamme kuvan ottamista keväisellä pihaterassilla. “Kuvataan mielummin sisällä”, 47-vuotias Bernhard pyytää. “Ettei taloa tunnista kuvasta. Tiedättehän, AfD-poliitikkojen koteihin on tehty iskuja…”

SU: Milloin teitä viimeksi nimitettiin rasistiksi tai natsiksi?

Marc Bernhard: (Naurahtaa) Berliinissä valtiopäivillä loukkaava nimittely on lähes päivittäistä. Virallisissa yhteyksissä meidät on vasemmiston ja vihreiden taholta aika lailla suljettu ulkopuolelle. Epävirallisesti myös muiden puolueiden edustajat ovat kanssamme tekemisissä ongelmitta. Toisinaan jopa kuulen yksityisesti miten he ilmaisevat tukea meidän esityksillemme vaikka julkisuudessa torjuvat ne. Kadulla saan kulkea aika rauhassa.

Dieselautojen omistajia sekä Saksassa että Suomessa huolettaa, että auton jälleenmyyntiarvo on laskenut ja ajokiellot uhkaavat.

Kyse on ideologisesta taistelusta autoilua ja polttomoottoria vastaan. Ilmansuodattimien ansiosta moderni dieselmoottori on erittäin vähäpäästöinen. Ajokiellot ovat mielivaltaisia. Vihreiden hallitsemassa Stuttgartissa asetettiin ajokielto, kristillisten Münchenissä se torjuttiin, vaikka typpidioksidipäästöt kaupungeissa ovat samaa tasoa.

Yhdysvalloissa presidentti Trump on ottanut kovat keinot käyttöön puolustaessaan USA:n etuja Kiinaa vastaan.

Myös Euroopan pitäisi turvata avainteollisuutensa asemia ja edellyttää tasapuolisia kauppaehtoja. Ulkomaiset sijoittajat saavat kiinalaisten lakien mukaan omistaa kiinalaisyhtiöistä vain vähemmistön. Samaan aikaan Kiina ostaa jatkuvasti kokonaisia eurooppalaisia yhtiöitä ja tehtaita. Kiinan hiilidioksidipäästöt saavat Pariisin sopimuksen mukaan nousta vuoteen 2030 saakka.

Näettekö että Saksalla on myös mahdollisuuksia ympäristöystävällisten sähköautojen yleistyessä?

Sähköauto ei ole ympäristöystävällinen. Litiumkaivokset tuottavat valtavia ympäristöhaittoja ja päästöjä. Saksan autoteollisuuden vahvuus on polttomoottori, olemme siinä maailman parhaita. Sähköauto on teknologialtaan ratkaisevasti yksinkertaisempi ja se voidaan rakentaa myös matalapalkkamaissa. Siirtymä sähköautoihin tulee vähentämään työpaikkoja Saksassa. Volkswagen on jo ilmoittanut 8000 työpaikan leikkauksista ja Daimlerilla on hiilivapaiden tuotantolaitosten myötä sama suunta.

“Wir schaffen das” (suom: me selviämme siitä) Angela Merkel lausui 2015 siirtolaiskriisin alussa. Miten Saksa selvisi kriisistä?

Saksa ei ole vieläkään selvinnyt vuoden 2015 kriisistä vaan humanitäärinen maahanmuutto aiheuttaa liittovaltiolle kymmenien miljardien kustannukset vuosittain. Pakolaisvirta on pienentynyt huippuvuodesta mutta perheenyhdistämiset huomioiden Saksaan tulee vajaat 400 tuhatta humanitääristä siirtolaista vuodessa. Siis yhtä paljon vuodessa kuin koko Balkanin sodan aikana 1990-luvulla pakeni Saksaan!

Vaikka unohtaisimme kulttuuriset ongelmat, sisäisen turvattomuuden, rikokset, raiskaukset, murhat ja betoniporsaat joulumarkkinoilla, ratkaisematta on, mihin nämä kaikki ihmiset majoitetaan.

Rajavalvontaa pitäisi mielestänne tehostaa?

Esimerkiksi Baijerissa on noin 70 rajatarkistuspistettä, mutta vain kolme niistä on ylipäätään käytössä. Jos rajatarkastuksessa sanoo että passi on hävinnyt ja että tarvitsee turvapaikan (asyl), tarjotaan bussikyyti vastaanottokeskukseen.

Miten Saksan päätös luopua ydinvoimasta etenee?

Tässä kotini lähellä Saksan Philippsburgissa on eräs Euroopan turvallisimmista ja nykyaikaisimmista ydinvoimalaitoksista. Kun se ajetaan alas korvaava sähkö tullaan tuomaan toiselta puolelta Rein-jokea Ranskan vanhimmasta ja turvattomimmasta ydinvoimalasta Fessenheimista. Mitä järkeä tässä on?

Miten näette yhteistyön Saksan ja Suomen välillä?

Näen Saksan ja Suomen suhteet erittäin ongelmattomina. Toivon, että EU-vaalien jälkeen oikeistokonservatiiviset puolueet kuten perussuomalaiset ja AfD ovat vähintään toiseksi suurin fraktio EU-parlamentissa, ja että pirstaloitumisen sijaan järjestäydymme yhteistyöhön.

Marc Bernhard (s. 1972), tietoja:
– AfD:n liittopäiväedustaja vuodesta 2017
– Koulutus: asianajaja, MBA
– Aiempi ammatti: kansainvälisen it-yhtiön toimitusjohtaja
– Perhe: eronnut, kaksi lasta
– Kotipaikka: Karlsruhe

Teemu Kemppainen