Suomen Uutiset Show’n uudessa jaksossa perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew palaa viimekeväiseen islam-kohuun. Kansanedustaja kirjoitti Facebookiin julkaisun, jossa hän sanoo, että islam tulisi kieltää lailla. Myöhemmin hän täydensi julkaisuaan tarkentaen, että hän viittasi sharia-lain kieltämiseen.
Uusi islam-kohu oli kuitenkin valmis. RKP:n puheenjohtaja, opetusministeri Anders Adlercreutz vaati tapauksen nostamista puolueiden ryhmäpuheenjohtajien keskusteluun, ja luonnollisesti vasemmisto-oppositio sai jälleen hyvän tilaisuuden moraalisäteilyyn, etenkin somessa.
Garedew moittii tapauksen puintia jälkikäteen pinnallisuudesta.
– Tässä kohussa näkee sen, että jos vähemmistöjä jollakin tavalla kritisoi tai nostaa näitä asioita esille, niin siitä nousee aina tämmöinen myrsky. Mutta kuitenkaan ei lähdetä enemmän puhumaan, että mitä asioita siellä taustalla on ja että sharia-laissa on vakavia, vakavia asioita, Garedew pohtii ja toteaa, että kohu joka tapauksessa nosti taas uutta keskustelua.
– Se hyvä puoli tässä oli. Samalla myös meidän perussuomalaiset muut kansanedustajat hienosti nostivat näitä aiheita esille, että saatiin myös toisenlaista näkyvyyttä, joka on aina todella tarpeen keskusteltaessa islamista ja sharia-laista.
Vihervasemmisto pöyristyy joka tapauksessa
Toisaalta tavallisen kansalaisen kynnys ottaa kantaa ja keskustella kipeistäkin aiheista, kuten islamiin kuuluvasta naisen alistamisesta, saattaa nousta, kun tiedossa on, että vihervasemmistolainen kansanosa pöyristyy joka tapauksessa.
Garedew toteaa, että toisaalta vihervasemmiston tapana on edelleen tuomita kaikki se vihapuheeksi, mikä ei ole heidän ideologiansa mukaista.
– Leimakirvestä käytetään herkästi, mutta todellisuudessa faktojen ja tosiasioiden tuominen julkisuuteen, niistä kertominen ja perusteleminen – se ei ole vihapuhetta. Se on jopa suotavaa ja tarpeellista. Meillähän on sananvapaus.
– Ja siinä on se ero sitten, että kritiikki kohdistuu ideologiaa ja uskontoa kohtaan, mutta ei yllytä tai solvaa ihmisiä. Eli siinä on iso ero: instituutioita ja vastaavia saa kritisoida ja pitääkin, mutta ei kuitenkaan ihmisiä leimaavasti tai solvaavasti.
Vihapuhe on keinotekoinen käsite
Yhdysvaltojen historian ja kirkkohistorian dosentti, professori ja tutkija Markku Ruotsila myöntää, että uskonnon arvostelua koskeva sensitiivisyys on jopa kasvanut länsimaissa viime aikoina – näin siitäkin huolimatta, että woke-ilmiö on hiipumassa.
– Suomen lakiin kuuluu todellakin sananvapaus. Se ei kuulu useimpien islamilaisten maiden lainsäädäntöön, eikä siellä tunneta sellaista käsitettä. Mutta valitettavasti Suomessa – niin kuin muuallakin Länsi-Euroopassa – sananvapaus on kaventunut niin, että kristinuskoa edelleen saa arvostella. Kristityistä saa sanoa ihan mitä huvittaa. Samoin juutalaisista ja Israelista ja kapitalisteista – ja vaikkapa perussuomalaisista – saa sanoa ihan mitä vaan.
Ruotsila kuvaa koko vihapuhe-käsitettä keinotekoiseksi ja moittii sen sisältämiä kaksoisstandardeja.
– Käytännössä vihapuhe-termiä käytetään niin, että sillä kielletään poliittisesta islamista puhuminen sanoilla, joista voi joku kuvitella, että ne loukkaavat sitä kohdetta. On kuitenkin hyvin vaikeata käydä keskustelua, jos koko ajan kuvitellaan, mistä sanasta joku toinen voi loukkaantua.
Oman kulttuurin cancelointi on ristiriitaista
Vihapuhe-kulttuuriin ajautumisesta suomalaiset saavat tavallaan moittia itseään, eli tilanteen on annettu lipua näin pitkälle. Kokonaisuuteen liittyy myös oman kulttuurin väheksyminen tai jopa inhoaminen, mitä ilmentää esimerkiksi pysyvä keskustelu siitä, saako kouluissa enää laulaa keväällä Suvivirttä.
Garedew katsoo, että kulttuurisen muutoksen taustalla on useita asioita, mutta erityisesti maallistuminen ja samaan aikaan maahanmuutto – erityisesti muslimimaista – ovat jättäneet jälkensä.
Samaan aikaan muuttunut tilanne sopii vihervasemmistolle oikein hyvin. Tilannetta voi kuvata vaikkapa suomalaisten kulttuuriseksi alistamiseksi.
– Suvivirsi ei sovi vihervasemmiston ideologiaan, ja sen takia siellä ajetaan alas kaikkea kristillisyyttä. Myös mittava maahanmuutto muslimimaista vaikuttaa valtavasti siihen, miten meidän kulttuuriperinteet yritetään häivyttää ja minkä takia siihen alistutaan. Taustalla siellä on nimenomaan pelko siitä, että jotenkin loukataan, vaikka ollaan se enemmistö.
– Kyllä tässä on epäkohta ja ristiriita siinä, että me canceloidaan meidän omaa kulttuuria ja omia perinteitä sen takia, että me ei vain loukattaisi ketään.