Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Turvallinen kyyti kuuluu kaikille – Seppänen: Taksilain uudistus palauttaa luottamuksen

21.09.2025 |14:08

Perussuomalaisten kansanedustaja Sara Seppänen vei eduskunnan tervehdyksen Taksien syyspäiville Levillä lauantaina. Puheessaan Seppänen kertoi taksilain uudistusta kannattavan erityisesti alan asiantuntijat eli itse taksiautoilijat, jotka huolehtivat joka päivä siitä, että suomalaiset pääsevät perille turvallisesti, ajallaan ja ihmisläheisellä otteella.

Sara Seppäsen mukaan taksiautoilijan työ on paljon enemmän kuin pelkkä kyyti, sillä taksinkuljettajat ovat osa suomalaista arkea ja turvaa. Taksiautoilijat vievät lapsia harrastuksiin, vanhuksia lääkäriin ja väsyneitä työntekijöitä kotiin yövuoron jälkeen. Heidän kauttaan myös liikuntarajoitteiset ja syrjäseuduilla asuvat voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan. Ilman heitä moni suomalainen jäisi kirjaimellisesti tien päälle.

– Me kaikki tiedämme, että taksialalla on viime vuosina ollut haasteita. Vuoden 2018 vapauttamisen jälkeen asiakkaan oli usein vaikea tietää, kuka häntä kuljettaa ja millä ehdoilla. Kuljettajien osaaminen ja kielitaito vaihtelivat liikaa, hinnat eivät olleet aina läpinäkyviä ja rehellinen yrittäjä joutui kilpailemaan niitä vastaan, jotka eivät hoitaneet velvoitteitaan. Luottamus takseihin horjui, ja se iski kovimmin juuri niihin, jotka toimivat oikein, Seppänen kertoi.

– Siksi hallitus on päättänyt tehdä muutoksen. Ei paperilla ja juhlapuheissa, vaan konkreettisin, vaikuttavin toimin. Uudistuksen tavoite on yksinkertainen: palauttaa luottamus, turvallisuus ja reilu peli.

Kuljettajan taustaan kiinnitetään enemmän huomiota

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kuljettajan taustaan ja osaamiseen tullaan kiinnittämään aiempaa enemmän huomiota. Taksia ajavan pitää olla koulutettu, kielitaitoinen ja taustaltaan sellainen, että asiakkaalla on täysi syy tuntea olonsa turvalliseksi. Taksin pitää olla myös selvästi tunnistettava. Asiakkaan ei pidä arvailla, onko kyseessä luvallinen auto vai ei.

Hinnoittelu tehdään avoimeksi ja reiluksi: jokaisessa autossa on taksamittari, ja hinnat ovat selkeästi esillä. Kaiken tämän rinnalla varmistetaan, että palvelua on saatavilla koko Suomessa, ei vain isoissa kaupungeissa.

– Tiedämme myös, että näihin uudistuksiin liittyy erilaisia näkemyksiä. Erityisesti pakollinen taksamittari ja erilliset taksikilvet ovat herättäneet keskustelua. Lausuntokierroksella eniten kannatusta taksamittareille löytyi edunvalvontajärjestöiltä, perinteisiltä taksien välitysfirmoilta sekä yksittäisiltä taksiyrittäjiltä. Vastustusta sen sijaan tuli alustatalouden toimijoilta. Myös viranomaiset olivat vahvasti mukana keskustelussa: Verohallinnon harmaan talouden torjuntayksikkö, sisäministeriö ja Huoltovarmuuskeskus kannattivat pakollisia taksamittareita.

– Valmisteilla olevalla hallituksen esityksellä halutaan myös parantaa kuljettajien ammattitaitoa, tehostaa valvontaa ja ehkäistä väärinkäytöksiä. Taksiliikenneluvan ehtoja tiukennetaan, ja koulutusta sekä kokeiden valvontaa tehostetaan. Uusille kuljettajille asetetaan 21 tunnin koulutus, ja jo alalla toimiville tulee pakollinen seitsemän tunnin täydennyskoulutus ajoluvan uusimisen yhteydessä.

– Tämä täydennyskoulutusvaatimus olisi voimassa määräaikaisesti. Tavoitteena ei ole kiusata yrittäjää uusilla vaatimuksilla, vaan varmistaa, että jokainen kuljettaja hallitsee tehtävänsä ja pystyy palvelemaan asiakkaita laadukkaasti.

Taksipalvelut ovat osa arkea

Myös valvontaa ja tunnistettavuutta helpotetaan. Hallituksen esitysluonnoksen mukaan taksina käytettävä ajoneuvo tulisi rekisteröidä taksiliikenneluvanhaltijan omistukseen tai hallintaan ja liittää rekisterissä lupaan. Takseihin otettaisiin käyttöön erillinen värillinen rekisterikilpi. Lisäksi luvanhaltijan tiedot asetettaisiin julkisesti saataville rekisteritunnuksen perusteella, jotta myös asiakkaat voisivat helposti tarkistaa luvan voimassaolon sähköisesti. Näillä toimilla varmistetaan, että asiakas tietää aina, onko kyseessä luvallinen taksi.

– Taksamittarista tehtäisiin pakollinen kaikissa takseissa, jotta kyydeistä saadaan kerättyä valvontaan tarvittavat tiedot. Samalla vastuu hinnan ilmoittamisesta olisi jatkossa paitsi taksiluvanhaltijalla myös kuljettajalla. Lisäksi sääntelyn rikkomuksiin liittyviä seuraamuksia tarkennettaisiin, jotta väärinkäytöksiin voidaan puuttua nopeasti ja tehokkaasti.

– Miksi tämä kaikki on meille perussuomalaisille tärkeää? Siksi, että me olemme aina puhuneet arjen turvallisuudesta ja rehellisestä yrittäjyydestä. Taksipalvelut ovat osa arkea, eivät mikään luksuspalvelu. On kohtuutonta, että rehellinen yrittäjä joutuu kärsimään siitä, että joku toinen kiertää sääntöjä. On väärin, jos asiakas ei voi luottaa siihen, että kyyti on turvallinen ja kohtuuhintainen. Ja on väärin, jos maaseudulla taksia ei enää saa, Seppänen sanoi.

Perussuomalaiset taksiautoilijoiden rinnalla

Näillä muutoksilla perussuomalaiset puolustaa rehellisiä yrittäjiä, turvaa asiakkaan oikeudet ja pitää huolta oikeudesta liikkumiseen koko Suomessa – niin Helsingissä, Sodankylässä kuin pienimmissäkin kylissä.

– Näissä asioissa me perussuomalaiset tulemme pitämään ääntä eduskunnassa, jotta uudistus toteutuu järjellä, ei pelkillä pykälillä.

– Taksi ei ole vain auto ja kuljettaja. Se on turvallisuutta, luottamusta ja arjen sujuvuutta. Kun suomalainen tilaa taksin, hänellä pitää olla varmuus siitä, että kyyti on turvallinen, laillinen ja kohtuullisesti hinnoiteltu. Hallituksen uudistus on askel tähän suuntaan, mutta kuten todettua, todellinen vaikuttavuus piilee teissä.

– Me seisomme tässä taksiautoilijoiden rinnalla. Me puolustamme rehellistä yrittäjyyttä, turvallisia kyytejä ja koko Suomen elinvoimaisuutta. Taksit ovat paljon enemmän kuin liikennettä – ne ovat osa yhteiskunnan selkärankaa ja turvallisuutta, jota ilman Suomi ei toimisi ja liian monen osallisuus vaarantuisi, Seppänen päätti puheenvuoronsa.

PS ARKISTO

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

PS-Nuoriso vaatii hallitusta korjaamaan taksialan sääntelyn: ”Taksialalle eivät kuulu ne, jotka tarvitsevat erityistä koulutusta naisten koskemattomuudesta”

28.03.2025 |10:51
Suomen uutiset logo

Taksialan uudistukseen esitetään käytännöllisiä keinoja alan sisältä – tavoitteena turvalliset taksit jokaiselle

20.09.2024 |14:30

Viikon suosituimmat

1.
Suomen uutiset logo

Sofia Virta sai iltapäivälehdiltä toivomansa faktantarkistuksen – tulos tuskin miellyttää

16.09.2025 |19:25
2.
Suomen uutiset logo

Yleisradiolta meni kaikki pieleen Lontoon suurmielenosoituksen uutisoinnissa

16.09.2025 |09:20
3.
Suomen uutiset logo

Turistit ottivat oikeuden omiin käsiinsä ja työnsivät laittomat maahantulijat takaisin merelle – katso video!

17.09.2025 |14:55
5.
Suomen uutiset logo

Oliko Lontoon jättimäisellä maahanmuuton vastaisella marssilla 100 000 vai miljoona mielenosoittajaa – katso video ja arvioi itse

15.09.2025 |09:21
7.
Suomen uutiset logo

Sanna Antikainen ex-sisäministeri Krista Mikkoselle: Suomella ei ole varaa olla koko maailman sosiaalitoimisto – ”Kannattaisi herätä todellisuuteen, että rahat on loppu ja maksajien mitta täysi”

17.09.2025 |11:47

Uusimmat

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää