

LEHTIKUVA
Turvallinen kyyti kuuluu kaikille – Seppänen: Taksilain uudistus palauttaa luottamuksen
Perussuomalaisten kansanedustaja Sara Seppänen vei eduskunnan tervehdyksen Taksien syyspäiville Levillä lauantaina. Puheessaan Seppänen kertoi taksilain uudistusta kannattavan erityisesti alan asiantuntijat eli itse taksiautoilijat, jotka huolehtivat joka päivä siitä, että suomalaiset pääsevät perille turvallisesti, ajallaan ja ihmisläheisellä otteella.
Sara Seppäsen mukaan taksiautoilijan työ on paljon enemmän kuin pelkkä kyyti, sillä taksinkuljettajat ovat osa suomalaista arkea ja turvaa. Taksiautoilijat vievät lapsia harrastuksiin, vanhuksia lääkäriin ja väsyneitä työntekijöitä kotiin yövuoron jälkeen. Heidän kauttaan myös liikuntarajoitteiset ja syrjäseuduilla asuvat voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan. Ilman heitä moni suomalainen jäisi kirjaimellisesti tien päälle.
– Me kaikki tiedämme, että taksialalla on viime vuosina ollut haasteita. Vuoden 2018 vapauttamisen jälkeen asiakkaan oli usein vaikea tietää, kuka häntä kuljettaa ja millä ehdoilla. Kuljettajien osaaminen ja kielitaito vaihtelivat liikaa, hinnat eivät olleet aina läpinäkyviä ja rehellinen yrittäjä joutui kilpailemaan niitä vastaan, jotka eivät hoitaneet velvoitteitaan. Luottamus takseihin horjui, ja se iski kovimmin juuri niihin, jotka toimivat oikein, Seppänen kertoi.
– Siksi hallitus on päättänyt tehdä muutoksen. Ei paperilla ja juhlapuheissa, vaan konkreettisin, vaikuttavin toimin. Uudistuksen tavoite on yksinkertainen: palauttaa luottamus, turvallisuus ja reilu peli.
Kuljettajan taustaan kiinnitetään enemmän huomiota
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kuljettajan taustaan ja osaamiseen tullaan kiinnittämään aiempaa enemmän huomiota. Taksia ajavan pitää olla koulutettu, kielitaitoinen ja taustaltaan sellainen, että asiakkaalla on täysi syy tuntea olonsa turvalliseksi. Taksin pitää olla myös selvästi tunnistettava. Asiakkaan ei pidä arvailla, onko kyseessä luvallinen auto vai ei.
Hinnoittelu tehdään avoimeksi ja reiluksi: jokaisessa autossa on taksamittari, ja hinnat ovat selkeästi esillä. Kaiken tämän rinnalla varmistetaan, että palvelua on saatavilla koko Suomessa, ei vain isoissa kaupungeissa.
– Tiedämme myös, että näihin uudistuksiin liittyy erilaisia näkemyksiä. Erityisesti pakollinen taksamittari ja erilliset taksikilvet ovat herättäneet keskustelua. Lausuntokierroksella eniten kannatusta taksamittareille löytyi edunvalvontajärjestöiltä, perinteisiltä taksien välitysfirmoilta sekä yksittäisiltä taksiyrittäjiltä. Vastustusta sen sijaan tuli alustatalouden toimijoilta. Myös viranomaiset olivat vahvasti mukana keskustelussa: Verohallinnon harmaan talouden torjuntayksikkö, sisäministeriö ja Huoltovarmuuskeskus kannattivat pakollisia taksamittareita.
– Valmisteilla olevalla hallituksen esityksellä halutaan myös parantaa kuljettajien ammattitaitoa, tehostaa valvontaa ja ehkäistä väärinkäytöksiä. Taksiliikenneluvan ehtoja tiukennetaan, ja koulutusta sekä kokeiden valvontaa tehostetaan. Uusille kuljettajille asetetaan 21 tunnin koulutus, ja jo alalla toimiville tulee pakollinen seitsemän tunnin täydennyskoulutus ajoluvan uusimisen yhteydessä.
– Tämä täydennyskoulutusvaatimus olisi voimassa määräaikaisesti. Tavoitteena ei ole kiusata yrittäjää uusilla vaatimuksilla, vaan varmistaa, että jokainen kuljettaja hallitsee tehtävänsä ja pystyy palvelemaan asiakkaita laadukkaasti.
Taksipalvelut ovat osa arkea
Myös valvontaa ja tunnistettavuutta helpotetaan. Hallituksen esitysluonnoksen mukaan taksina käytettävä ajoneuvo tulisi rekisteröidä taksiliikenneluvanhaltijan omistukseen tai hallintaan ja liittää rekisterissä lupaan. Takseihin otettaisiin käyttöön erillinen värillinen rekisterikilpi. Lisäksi luvanhaltijan tiedot asetettaisiin julkisesti saataville rekisteritunnuksen perusteella, jotta myös asiakkaat voisivat helposti tarkistaa luvan voimassaolon sähköisesti. Näillä toimilla varmistetaan, että asiakas tietää aina, onko kyseessä luvallinen taksi.
– Taksamittarista tehtäisiin pakollinen kaikissa takseissa, jotta kyydeistä saadaan kerättyä valvontaan tarvittavat tiedot. Samalla vastuu hinnan ilmoittamisesta olisi jatkossa paitsi taksiluvanhaltijalla myös kuljettajalla. Lisäksi sääntelyn rikkomuksiin liittyviä seuraamuksia tarkennettaisiin, jotta väärinkäytöksiin voidaan puuttua nopeasti ja tehokkaasti.
– Miksi tämä kaikki on meille perussuomalaisille tärkeää? Siksi, että me olemme aina puhuneet arjen turvallisuudesta ja rehellisestä yrittäjyydestä. Taksipalvelut ovat osa arkea, eivät mikään luksuspalvelu. On kohtuutonta, että rehellinen yrittäjä joutuu kärsimään siitä, että joku toinen kiertää sääntöjä. On väärin, jos asiakas ei voi luottaa siihen, että kyyti on turvallinen ja kohtuuhintainen. Ja on väärin, jos maaseudulla taksia ei enää saa, Seppänen sanoi.
Perussuomalaiset taksiautoilijoiden rinnalla
Näillä muutoksilla perussuomalaiset puolustaa rehellisiä yrittäjiä, turvaa asiakkaan oikeudet ja pitää huolta oikeudesta liikkumiseen koko Suomessa – niin Helsingissä, Sodankylässä kuin pienimmissäkin kylissä.
– Näissä asioissa me perussuomalaiset tulemme pitämään ääntä eduskunnassa, jotta uudistus toteutuu järjellä, ei pelkillä pykälillä.
– Taksi ei ole vain auto ja kuljettaja. Se on turvallisuutta, luottamusta ja arjen sujuvuutta. Kun suomalainen tilaa taksin, hänellä pitää olla varmuus siitä, että kyyti on turvallinen, laillinen ja kohtuullisesti hinnoiteltu. Hallituksen uudistus on askel tähän suuntaan, mutta kuten todettua, todellinen vaikuttavuus piilee teissä.
– Me seisomme tässä taksiautoilijoiden rinnalla. Me puolustamme rehellistä yrittäjyyttä, turvallisia kyytejä ja koko Suomen elinvoimaisuutta. Taksit ovat paljon enemmän kuin liikennettä – ne ovat osa yhteiskunnan selkärankaa ja turvallisuutta, jota ilman Suomi ei toimisi ja liian monen osallisuus vaarantuisi, Seppänen päätti puheenvuoronsa.

PS ARKISTO
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- taksilain uudistus täydennyskoulutus taksinkuljettajien ajoluvat Sara Seppänen taksamittari taksiala taksinkuljettajat liikuntarajoitteiset taksilaki elinvoimaisuus syrjäseudut kielitaito
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


PS-Nuoriso vaatii hallitusta korjaamaan taksialan sääntelyn: ”Taksialalle eivät kuulu ne, jotka tarvitsevat erityistä koulutusta naisten koskemattomuudesta”
Perussuomalainen Nuoriso vetoaa hallitusta korjaamaan taksialan sääntelyn. Suomessa taksiala kärsii mittavasta luottamuspulasta ratsioissa ilmenevien turvallisuuspuutteiden, arvaamattoman hinnoittelun ja taksinkuljettajien tekemien seksuaalirikosten takia. Perussuomalaisten nuorisojärjestö vaatii hallitusta palauttamaan suomalaisten luottamuksen taksialaan.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.

Taksialan uudistukseen esitetään käytännöllisiä keinoja alan sisältä – tavoitteena turvalliset taksit jokaiselle
Perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä pitää keskeisenä taksien valvonnan tason nostamista jatkossa. - On paremmin valvottava sitä, kuka liikennöintiä voi harjoittaa, millä ehdoilla ja millaisia kielitaitovaatimuksia alalla on. On myös kyettävä sulkemaan pois sellaiset henkilöt, joilla on rikostaustaa. Toiminnan aikana tulee valvoa, että verot maksetaan ajallaan, vakuutukset on otettu ja asiat hoidetaan kunnolla.

Kulttuurierot käyvät kalliiksi – lahjonta ja vilppi lamauttavat luottamukseen perustuvan yhteiskunnan
Viikon suosituimmat

Sofia Virta sai iltapäivälehdiltä toivomansa faktantarkistuksen – tulos tuskin miellyttää
Sofia Virran ja Wille Rydmanin väittely Ukkola-ohjelmassa oli malliesimerkki siitä, miksi asiallinen keskustelu maahanmuuttopolitiikasta on niin vaikeaa. Rydman säilytti ihailtavasti rauhallisuutensa, kun Virta vyörytti vihervasemmiston pelikirjasta tuttuja temppuja keskustelun kampittamiseksi. Lopuksi Virta pyysi toimittajilta faktantarkistusta aiheesta. Nyt niitä Virran toivomia faktoja vieraskielisille maksetuista toimeentulotuista on tarjolla, mutta tulos tuskin miellyttää Sofia Virtaa.

Yleisradiolta meni kaikki pieleen Lontoon suurmielenosoituksen uutisoinnissa
Ylen uutisointi Lontoossa lauantaina järjestetystä sananvapausmielenosoituksesta noudattaa vasemmiston perinteistä pelikirjaa: mielenosoituksen todellisista syistä vaietaan tai niitä jopa vääristellään. Yle leimaa kaikki mielenosoituksen osallistujat "äärioikeistolaisiksi" ja vähättelee osallistujamäärää. Tilaisuuteen osallistuneista puhujista ja heidän puheidensa teemoista Yle ei kerro mitään.

Turistit ottivat oikeuden omiin käsiinsä ja työnsivät laittomat maahantulijat takaisin merelle – katso video!
Viime viikonloppuna turistit reagoivat omalla tavallaan Euroopan pakolaisongelmaan. He työnsivät Miloksen saarelle rantautumista yrittäneet laittomat maahanmuuttajat takaisin merelle. Kreikka on palauttanut kesän ja alkusyksyn aikana satoja turvapaikanhakijoita takaisin Pakistaniin, Bangladeshiin ja Egyptiin. Ihmisoikeusjärjestöt ovat arvostelleet Kreikan toimia.

Antikainen: Luksusta turvapaikanhakijoille – entiset mielisairaalat suomalaisille
Kansanedustaja Sanna Antikaisen mielestä on aivan käsittämätöntä, että valtio kustantaa alaikäisten turvapaikanhakijoiden asumisen Tampereella hulppeassa miljoonahuvilassa Pyhäjärven rannalla samaan aikaan kun suomalaisten palveluja leikataan joka rintamalla.

Oliko Lontoon jättimäisellä maahanmuuton vastaisella marssilla 100 000 vai miljoona mielenosoittajaa – katso video ja arvioi itse
Britanniassa kaiken syksyä jatkuneet laittoman maahanmuuton vastaiset mielenosoitukset huipentuivat lauantain jättimarssiin Lontoossa. Marssin järjestänyt nationalisti Tommy Robinson luonnehti tapahtumaa ”ennennäkemättömäksi isänmaallisen yhtenäisyyden osoitukseksi”. Robinson omisti koko tilaisuuden Yhdysvalloissa murhatun konservatiivi Charlie Kirkin muistolle.

SDP:n pitkäaikainen ministeri häpäisee Charlie Kirkiä, puhuu salamurhasta täyttä puppua
Pitkäaikainen ex-ulkoministeri Erkki Tuomioja sättii salamurhan uhriksi joutunutta Charlie Kirkiä vertaamalla tätä natsiin.

Sanna Antikainen ex-sisäministeri Krista Mikkoselle: Suomella ei ole varaa olla koko maailman sosiaalitoimisto – ”Kannattaisi herätä todellisuuteen, että rahat on loppu ja maksajien mitta täysi”
Vihreiden kansanedustaja Krista Mikkonen väitti Ilta-Sanomissa, että valtiovarainministeri Riikka Purran esitys sosiaaliturvan rajaamisesta vain Suomen kansalaisille olisi ”märkä rätti” ulkosuomalaisille ja estäisi heidän paluunsa Suomeen. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen korjaa Mikkosen väitteet ja huomauttaa, että entisen maahanmuutosta vastanneen sisäministerin luulisi tietävän paremmin.

Kyselytunti meni jankutukseksi Palestiinasta – Purra: ”Huh, miten alas oppositio on vajonnut”
Oppositio oli kyselytunnilla tänään huolissaan palestiinalaisten, ei suomalaisten hyvinvoinnista.

Päivän pointti: Ei ihme, että SDP kosiskelee vaalikansaa arabiaksi, somaliksi, persiaksi ja jopa kasakan käyttämällä kielellä – syy on juuri se, minkä ajattelitkin sen olevan

Kansalaisuusperusteinen sosiaaliturva ei maistu vihreille ja RKP:lle – erikoiset selitykset
Taloudellinen realismi puoltaa sitä, että velkaantunut hyvinvointivaltio ei voi pidemmän päälle tarjota kattavia sosiaaliturvapalveluja ulkomaalaisille, koska rahat ovat pois suomalaisten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Osa puolueista haluaa silti jatkaa vanhalla mallilla – kustannuksista välittämättä.
Uusimmat

Trump haluaa muuttaa turvapaikanhaun sääntöjä YK:ssa

Suomi sanoo ei EU:n yhteisvelalle – Antikainen: Historiallinen hetki
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää