
Uusi tieliikennelaki vetää mutkat suoraksi – liikennevirhemaksu puhutti suurta salia
Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi on merkittävä siksi, että se luo puitteet automaattiselle autoilulle ja vähentää roimasti rikollisuutta. Robottiautot ovat kohta kaikilla teillä ja pian Suomessa tehdään satojatuhansia rikoksia vähemmän kuin nykyisin. Vastuuta sysätään yhä enemmän tienkäyttäjille eli hallintoalamaisille itselleen.
Vastuu tarkoittaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin mukaan sitä, että tiellä liikkuja on yhä enemmän itse vastuussa ”liikenneturvallisuudesta, liikenteen sujuvuudesta ja ympäristöstä”. Automaatio tarkoittaa taasen paljon muutakin kuin itsestään ajavia autoja. Siinä on kyse kaikesta siitä tiedosta, mitä kansalaisten liikkumisesta on saatavissa ja miten sitä voidaan hyödyntää.
Lainlaatija tosin myöntää itsekin, että ”tulevaisuutta on hankala ennustaa”. Lain tehtävä on siis ”mahdollistaa”.
Liikenne- ja viestintäministeriön laaja-alaisuutta osoittaa, että se puuttuu myös kriminaalipolitiikkaan. Esitys sisältää kohdan, jossa ”vähäisten rikosten kontrollissa luovuttaisiin rikosoikeuden käyttämisestä”. Hallituksen näkemyksen mukaan ”rikosoikeus tulee jättää vakavampia oikeudenloukkauksia varten”.
Laki ei myöskään tuo ”nollatoleranssia” ylinopeuksiin. Rahastusautomaattia ei sitäkään olla luomassa ja pienin ylinopeussakko putoaisi 140 eurosta 50 euroon.
Lähetekeskustelussa perussuomalaisten Jari Ronkainen totesi laissa olevan hyviäkin puolia, mutta hän oli huolissaan liikennevirhemaksun toimeenpanosta.
– Ollaan varsin eriskummallisessa tilanteessa, jos me lainsäätäjät eduskunnassa säädämme lakeja ja samaan hengenvetoon toivomme, ettei poliisi puuttuisi niiden rikkomiseen. Erikoista on myös se, että lain toimenpideviranomaisella, lähinnä siis poliisilla, on harkintavalta lakiin nähden. Eikö lakien tulisi olla velvoittavia, jotta niitä noudatettaisiin?
Myös edustaja Jani Mäkelä (ps.) otti esille saman asian ja muistutti, että autoilija on ”valtion lypsylehmä”.
– Nyt hallitus ja ministeriöt väittävät, ettei sakotuskynnys muutu pienten ylinopeuksien osalta. Kuinka te voitte taata, että näin todella on? Todellako vaikkapa peltipoliisin keräämät pienet ylinopeudet eivät muutu virhemaksuiksi huomautuksen sijaan? Tämä on tärkeää, koska nämä pienet ylitykset voivat johtua mittarivirheistä, vahingoista tai ajotilanteista eikä näiden kyttääminen suinkaan paranna liikenneturvallisuutta vaan lähinnä huonontaa sitä.
Edustaja Teuvo Hakkarainen (ps.) painotti puheenvuorossaan sanaa ”sakko”. Se tulee hänen mukaansa ”aika herkästi liikenteessä olemattomista rikkeistä”, Hän kertoi esimerkkejä ja ehdotti, että sakon voisi laittaa niin, että ”joka 100 000 ajaa vuodessa, niin laittaa postiin sen sakon suoraan, niin ei tarvitse poliisia häiritä?”
Edustaja Ritva Elomaa (ps.) toi hänkin esille huolensa ammattikuskeista:
– Hyvin herkästi käy niin, että vuoden aikana voi se pömpeli elikkä peltipoliisi vilahtaa hyvin pienistä ylityksistä monta kertaa, ja sitten kortti lähtee kuivumaan. Kohtuutta pitäisi olla tässä tapauksessa. Hän edellytti myöskin, että syrjäisempienkin seutujen tiestö pidettäisiin kunossa.
Edustaja Arja Juvonen (ps.) otti esille heijastimet ja pyöräilykypärän käytön.
– Minun mielestäni heijastinpakko kyllä olisi voinut olla ihan niin, että se sisällytetään lakiin, että se on laissa, että käytä heijastinta ja suojaa itsesi. Kyllä tuo pyöräilykypäränkin käyttö — se pääkoppa on aika pehmoinen, kun sieltä pyörästä lentää, ja ne ovat kuitenkin vakavia vammoja, tapaturmia, mitä siitä aiheutuu, niin että on sitten vähän näennäistä puhua turvallisuuden parantamisesta, jos ei tarvitse kypärääkään.
Ministeri Berner sanoi vastauspuheenvuorossaan, että heijastimista ja pyöräilykypärän käytöstä on laitettu vain suositus johtuen siitä, että lain noudattamisen valvonta on käytännössä mahdotonta.
Vähemmälle huomiolle uudessa tieliikennelain esityksessä on jäänyt kohta, joka toteutuessaan sujuvoittaisi liikennettä merkittävästi moottoriteitten ulkopuolella. Nimittäin pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista luovuttaisiin ja alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat


JSN:lta langettava päätös Kalevalle jutussa, jossa lehti väitti PS-kansanedustajien olevan läheisessä suhteessa
Julkisen sanan neuvoston tuoreen päätöksen mukaan Kaleva ei avannut riittävästi nimettömien lähteiden käyttöä jutussa, joka käsitteli kahden kansanedustajan väitettyä suhdetta.

Yhdysvallat luokitteli Li Anderssonin tukeman Antifa-ryhmän terroristijärjestöksi
Yhdysvaltain ulkoministeriö on luokitellut neljä eurooppalaista Antifa-ryhmää terroristijärjestöiksi. Yksi näistä ryhmistä on sellainen, jota vasemmiston meppi Li Andersson on näkyvästi tukenut. Vasemmiston antama tuki äärivasemmistolaiselle väkivallalle ei kuitenkaan Suomen valtamediaa kiinnosta.

Kolumni: Mikä hävettää, demarit?
Valtiontalouden tarkastusvirasto vahvistaa: Marinin hallitus suhtautui rahankäyttöön löperösti ja purki sääntöpohjaiset esteet rahankäytölleen. Laskua tästä maksetaan vielä pitkään. - Kun Marinin hallitus luopui finanssipoliittisista säännöistä, se kehitti itselleen uuden säännön: kaikki saavat aina jotain. Lopputuloksena oli menojen valtava paisuminen, kirjoittaa perussuomalaisten poliittinen suunnittelija Juhani Huopainen.

Antikainen: Vasemmistonuoret radikalisoituvat – Minja Koskelan hiljaisuus on jo kannanotto
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela ei ole vieläkään suostunut kommentoimaan Vasemmistonuorten ympärillä paisuvia kohuja.

Yle vieraili Al Jazeeran mediainstituutissa – matka toteutettiin Ylen hakemalla apurahalla
Ylen arabian- ja somalinkielisten uutisten toimitus vieraili huhtikuussa Qatarissa Al Jazeeran mediainstituutissa koulutusrahasto Kouran apurahan turvin. Vierailun käytännön järjestelyistä vastasi Al Jazeera.

Dosentti Arto Selkälä: Feministiseen politiikkaan siirtyminen oli virhe Suomelle
Dosentti ja yliopistonlehtori Arto Selkälä väittää, että feministisen yhteiskuntapolitiikan vakiintuminen on Suomen suurin yhteiskuntapoliittinen virhe. Tämä näkyy Selkälän mukaan muun muassa siinä, että nuorten miesten syrjäytyminen on kasvanut tyttöjen ja naisten aseman parantamisen kustannuksella.

Vihreiden kunta- ja aluevaaliehdokas maahanmuuttotutkimuksen takana – Lehtinen ja valtiovarainministeriön finanssineuvos lyttäävät tutkimuksen
Viime viikolla valtamedioissa uutisoitiin laajasti tutkimuksesta, jonka johtopäätöksenä maahanmuuttajien vaikutus Suomen talouteen olisi positiivinen. Helsingin Sanomat kysyi valtiovarainministeriöltä tutkimuksesta. Valtiovarainministeriön finanssineuvos Jukka Mattilan mukaan tutkimus on heikkolaatuinen ja siitä on tehty liiallisia johtopäätöksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehtinen pitää ihmeellisenä, että missään mediassa ei ole puhuttu tekijöiden taustoista.

Bensan hinta laskee taas – eduskunta hyväksyi polttoaineiden verotuksen keventämisen
Eduskunta päätti tänään liikennepolttoaineiden valmisteveron alentamisesta. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen selvin äänin, sillä vain SDP, vihreät ja vasemmistoliitto äänestivät vastaan.

Pikkupakettien tullivapaus loppuu EU:ssa
EU-maiden valtiovarainministerit hyväksyivät torstaina komission esityksen, joka poistaisi alle 150 euron verkkokauppatoimituksia koskevan tullivapauden.
















