

Väärät väitteet, vanhat valheet ja uudet eurot – kuinka markka saadaan takaisin eurosta luopumatta
Euroalueen valuvikoja yritetään korjata suunnitellen liittovaltioelementtejä. Suomen kantahan ei voi oikein muuta olla kuin nyökytellä Ranskan ja Saksan ehdotuksille, koska halua ryhtyä keikuttamaan venettä ei ole. Mitä muuta me muka tekisimme – uhkaisimme erota euroalueesta, kuten Hollanti teki 2012? Taloustoimittaja ja analyytikko Juhani Huopainen arvioi vaihtoehdot.
Uusi Suomi-verkkojulkaisussa Minna Karkolan jutun otsikko kertoo, kuinka tutkija moittii, että ”Huhtasaaren väärää EU-väitettä ei kunnolla oikaistu”.
Uuden Suomen toimitukselliset linjaukset eivät sinällään yllätä. Jos on mahdollista laittaa otsikkoon, että persu puhui omiaan, niin se sinne laitetaan.
Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Laura Huhtasaari toi presidentinvaaliväittelyissä useasti esiin, kuinka hän vastustaa Euroopan Unionin liittovaltiokehitystä.
Uuden Suomen jutussa yliopistotutkija Timo Miettinen käy vaalitenttien jälkipeliä ja kertoo, kuinka Euroopan Unionissa valtaa on viimeisten kymmenen vuoden aikana ja todennäköisesti jatkossakin siirtynyt komissiolta ja parlamentilta hallituksille.
Uuden Suomen kysyessä, ovatko puheet liittovaltiokehityksestä käytännössä vääriä, Miettinen vastaa kyllä, mutta lisää, että ”toisaalta liittovaltiokehityksellä voidaan tarkoittaa monia asioita.”
Pitää paikkansa, että painopiste vallankäytössä on eurokriisin myötä siirtynyt hallituksille. Se johtuu siitä, että EU:n perussopimukset eivät salli kovin isoja muutoksia. Ne sopimukset esimerkiksi kieltävät yhteisvastuun toisten jäsenmaiden veloista.
Silmänkääntötemppuja taseen ulkopuolella
Mutta mikään ei estä – eikä estänyt – jäsenmaita muodostamasta EU:n oheen omia hallituksenvälisiä sopimuksia. Ei Euroopan Vakausmekanismin perustaminen tai sen kautta tehdyt tukiluotot kriisimaille olleet EU:n tekosia, vaan jäsenmaiden keskenään tekemiä.
Kyllä, liittovaltiokehityksellä voidaan tarkoittaa monia asioita. Peukalosääntönä, kun persu puhuu liittovaltiokehityksestä, persu tarkoittaa Euroopan politiikan integraatiota, eikä niinkään tuijota sitä, onko muodollisena päättäjänä jossain yksittäisessä asiassa jäsenmaiden hallitukset, Euroopan Keskuspankki, EU-komissio vai EU-parlamentti.
On silmänkääntötemppu tehdä asioita ”taseen ulkopuolella”, eli euromaiden hallituksien välisenä, ja väittää, että sitä kautta syntyneet yhteisvastuut, tulonsiirrot, tukilainat tai jäsenmaiden budjettipolitiikan rajoitukset eivät ole EU-liittovaltiota. Tietenkin ne ovat. Vai onko niissä hallitustenvälisissä sopimuksissa mukana kovinkin monta maata EU:n ulkopuolelta?
Eurokriisiä ratkotaan tulonsiirtoa lisäävillä keinolla
Euroaluetta ”kehitetään”, eli liittovaltioistetaan. Eurossa kerrottiin olevan ”valuvika”, mikä suomeksi tarkoitti, että kun yleensä poliittinen unioni pystytetään ennen valuuttaunionia, euroalueella toimittiin päinvastoin. Tämä taas tapahtui sen takia, että tiedettiin oikein hyvin, että poliittisista kannatusta jäsenmaissa ei poliittiselle unionille ollut. Siksi meille kerrottiin, että mitään liittovaltiota ei ole tulossa.
Meille kerrottiin eurokriisin yhteydessä, että tukilainat eivät ole tukea, vaan lainoja. Edelleen meille kerrotaan, että liittovaltiokehitys on pötypuhetta ja pelottelua.
Meille on kerrottu, että Euroopan keskuspankin velkakirjaomistukset ovat jäsenmaille riskittömiä, ja että Suomen linja on, että yhteisvastuun kasvattamista, kuten esimerkiksi pankkiunionin talletussuojaa tai euromaiden yhteisiä velkakirjoja, ei tulla hyväksymään.
Eurokriisiä on ratkottu ja tullaan ratkomaan yhteisvastuuta ja tulonsiirtoja lisäävillä keinoilla. Muutakaan konstia ei ole. Useat euromaat ovat tilanteessa, missä ne eivät pysyisi pystyssä paria viikkoa pitempään ilman muiden maiden tarjoamaa yhteisvastuuta.
Tästä päästäänkin sujuvasti aiheeseen: miten tästä pääsisi eteenpäin.
Kuinka kansallinen valuutta keksitään uudelleen eurosta luopumatta
Viitisen vuotta sitten keskustelupalstalla joku mainitsi, että Suomen pitäisi saada palkkoihin ja valtion menoihin joustoa talouden suhdanteiden ja kilpailukykymme suhteen. Eli jos jostain syystä kilpailukykymme olisi heikentynyt vaikkapa kymmenen prosenttia, kaikkien palkat ja eläkkeet leikkaantuisivat automaattisesti kymmenen prosenttia, jolloin kilpailukyky olisi turvattu.
Suhteessa toisiimme kaikkien tulot säilyisivät ennallaan. Huomautin, että arvoisa keskustelija – eurojäsenyyden ystävä – oli mennyt keksimään kansallisen valuutan.
Korkean tason työryhmät yrittävät korjata euroalueen valuvikoja suunnitellen liittovaltioelementtejä, ja Suomen kantaa tultaneen kysymään ensi kesänä. Suomen kantahan ei voi oikein muuta olla kuin nyökytellä Ranskan ja Saksan ehdotuksille, koska halua ryhtyä keikuttamaan venettä ei ole. Mitä muuta me muka tekisimme – uhkaisimme erota euroalueesta, kuten Hollanti teki 2012?
Euroalueen korkean tason työryhmä voisi seuraavaksi keksiä, että pitää luoda systeemi, missä yksittäisen jäsenmaan velan hallittu alaskirjaus tai suhdanteen tasapainottaminen tulonsiirrolla tai muiden maiden velkatakauksella ei olisi välttämätöntä.
Joka maalle oma kikyindeksi
Euroalueella pitää jokaiselle jäsenmaalle luoda oma kilpailukyky- ja suhdanneindeksinsä. Kaikki rahamääräiset erät, kuten palkat, eläkkeet, asuntolainat ja valtionvelan arvo olisi sidottu tuohon indeksiin.
Tämä tasapainottaisi nopeasti jäsenmaiden kilpailukykyeroja ja ehkäisisi tehokkaasti velkakestämättömyyteen ajautumista. Jos kilpailukyky ja suhdanne heikkenee, maan suhteellinen hintataso alenisi, ja simsalabim, kilpailukyky olisi palautettu ja suhdanne kääntyisi.
Tätä maakohtaista suhdanneindeksiä voisi kutsua Suomi-euroksi, Saksa-euroksi ja niin edelleen. Käytännön elämää helpottaisi, että euromaissa merkittäisiin raha-arvot suoraan indeksipisteinä, ja tilivaluuttana ja käteisenä toimisivat euron ohella nämä kansalliset eurovaluutat. Tiskarin tuntipalkka ei olisikaan enää TES:ssä 10,5 euroa per tunti, vaan 63 Suomi-euroa.
Voisimme kaikki yhdessä leikkiä, että rahaliitto ei olisi mihinkään kadonnut. Kansallisen indeksin käyttöönotto ei olisi euron typeryyden tunnustamista tai oman valuutan käyttöönottoa, vaan ”kansallinen euro”. Olisi varmaan fiksumpaa olla mainitsematta markkaa tässä yhteydessä. Puhutaan vaan eurosta koko ajan, niin hitaammat eivät ymmärrä, mistä on kyse, eivätkä ehdi periaatteen vuoksi vastustaa hyvää ideaa.
Jos niiden kasvojen pelastaminen on niin tärkeää Euroopan paavolipposille ja elinkeinoelämäsedille, niin tuossa olisi valmis ratkaisu. Euro voisi jatkaa elämäänsä korivaluuttana, kuten se aikoinaan olikin. Kaikki voisivat sanoa voittaneensa.
Juhani Huopainen
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Nordean pääanalyytikko Ylelle: Euroa ei olisi pitänyt perustaa, eurojäsenyys on ollut Suomelle haitallinen, pankkiunioni on ”mätä omena”
Viikon suosituimmat

Päivän Pointti: Kun Lähi-idän rauha etenee, Yle kutsui kommentaattoriksi Israelia vastustavan aktivistin, joka esiteltiin asiantuntijana

Maahanmuuttaja joutuu jatkossa itse maksamaan opiskelustaan lukiossa ja ammattikoulussa
Kolmansista maista tuleville ammattikoulussa tai lukiossa opiskeleville henkilöille on tulossa lukuvuosimaksut. Jatkossa oleskeluluvan myöntäminen opiskelua varten edellyttää myös koulutuksen järjestäjän määräämien maksujen suorittamista.

Reijonen: Nyt jysähti todellinen ilosanoma autoilijoille
Kansanedustaja Minna Reijonen piti eduskunnan salipuheessaan tulevaa polttoaineiveron kevennystä yltiösuperhienona juttuna. Polttoainevero laskee noin 50 miljoonaa euroa ensi vuonna.

Tehtaita nurin, työpaikat kiven alla – Saksan hallitusta vaaditaan luopumaan ”ilmastososialismista” lasten tulevaisuuden pelastamiseksi
Lähes paikoilleen jämähtäneen energiakäänteen jättikulut romuttavat saksalaista sosiaalivaltiota. Saksan suurimman päivälehden päätoimittaja vaatii liittokansleri Merziä luopumaan ”ilmastososialismista” saksalaisten lasten tulevaisuuden pelastamiseksi. Teollisuudessa pakataan laukkuja.

Päivän Pointti: Yle lietsoo nyt pelkoa Euroopan muka vallanneesta ”laitaoikeistosta” ja johtaa taas harhaan

Ranskalaiskirjailija varoittaa: Muslimiveljeskunta haluaa tehdä Euroopasta sharia-lakiin perustuvan kalifaatin
Muslimiveljeskunta pyrkii kasvattamaan valtaansa Euroopassa erityisesti yliopistojen kautta. Keskeisiä yhteiskunnallisia päätöksiä voidaan ohjailla vaikuttamalla tuleviin päättäjiin. Pitkän aikavälin tavoitteena järjestöllä on perustaa Eurooppaan sharia-lakiin ja islamilaiseen talousjärjestelmään perustuva kalifaatti. Se voisi onnistua vasemmiston vanavedessä.

Antikainen: Äänioikeus vain Suomen kansalaisille
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tehnyt eduskunnassa lakialoitteen, jossa hän esittää äänioikeuden rajaamista kunta- ja aluevaaleissa vain Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Islannin ja Norjan kansalaisille.

Purra syyttää keskustaa törkeästä maalittamisesta ja tappouhkauksista: ”Hävetkää”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra syyttää keskustaa kansanedustajien maalittamisesta ja kertoo, että raju häirintä ulottuu myös perheenjäseniin. Hän painottaa, että tappouhkaukset ja pelottelukuvasto vaarantavat demokratian, ja vaatii keskustan paikallistoimijoita lopettamaan ylilyönnit.

Demarit huolissaan ulkomailla syntyneiden työntekijöiden määrän kasvusta – Bergbom: ”Kuinka se voi olla näin, sosialidemokraatit?”
Demareiden lempihuvituksiin kuuluu syytellä muita oman hallituspolitiikkansa aikaansaannoksista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom selittää asiasta huolestuneille SDP:n kansanedustajille, miten on mahdollista, että Suomeen on vuonna 2023 tullut paljon työperäisiä maahanmuuttajia.

Totuus on tekijän silmissä – Yle tulkitsee maailmaa sellaisena kuin toimittaja haluaisi sen olevan
Uutisia tuottavat ja välittävät (ainakin toistaiseksi) ihmiset ja maailman tapahtumat ovat siten aina tavalla tai toisella suodattuneita. Luontevaa kuitenkin olisi, jos verorahoilla jyvitetty uutistoiminta pyrkisi ponnekkaan aidosti monipuoliseen, eri näkökantoja esiin tuovaan raportointiin. Maailma muuttuu ja toivottavasti Yle sen mukana.