Nokia järjesti tänään aikamoisen yllätyksen lanseeraamalla tablettitietokoneen Helsingin Slush-tapahtumassa. Julkaisun ajoittaminen start up –tilaisuuden yhteyteen antaa ajattelemisen aihetta ihan kaikille. Virheistä voi oppia ja uusi alku on aina mahdollinen. Tässä voisi olla esimerkkiä valtakunnallisellekin tasolle.

Nokian N1-nimeä kantava uutuus on ihka oikea eturivin tabletti, siitä kertovat jo laitetta vauhdittava Atom-prosessori sekä teräväpiirtoa tarkempi näyttö. Tabletti on suunniteltu helppokäyttöiseksi, kasituumainen näyttö on tehty mahdollisimman vähän heijastavaksi ja koko tabletin painokin on vain 318 grammaa.

Konetta pyörittää Android 5.0 Lollipop -käyttöjärjestelmä, jossa on Nokian oma Z Launcher -kuorrutus. Z-Launcher on Nokian kehittämä Android-sovellus, jonka tarkoituksena on helpottaa mobiilisovellutustenn hallintaa muuttamalla perinteinen hakukenttä piirtämällä toimivaksi hakukoneeksi.

Hienolta kuulostavaa sovellusta kehuttiin Messukeskuksen kuorossa innovatiiviseksi, mutta sen tarpeellisuutta keskivertokäyttäjälle epäiltiin.

– Kiva idea, muttei kovin tarpeellinen käytännössä, arvioi Slushissa vapaaehtoisena työskentelevä Heidi Järvi.

Perinteisenä puhelimena ja jokapaikan verkkolaitteena Nokia N1 ei näytä teknisten tietojen nojalla toimivan, laajakaista tosin tänä päivänä korvaa SIM-kortin puuttumisen, ainakin kaupunkiolosuhteissa.

Laite julkaistaan aluksi vain Kiinan markkinoille 250 euron verottomalla hinnalla. Muilla markkinoilla julkaisusta Nokia kertoo myöhemmin.

Laite itsessään keräsi Slushissa pääosin positiivisia näkemyksiä, mutta tablettimarkkinoiden kova kilpailutilanne ja tabletin samankaltaisuus kilpailijoidensa kanssa herätti epävarmuutta asiantuntevan nörtti- ja rahaporukan keskuudessa.

– Nokia N1 on edullisen hintansa ansiosta kiinnostava laite, arvioi julkaisua seurannut järjestävän organisaation Mikael Marisa.

Hän myös mietti, että julkaisu on symbolisesti tärkeä ”Suomen alennustilan symbolille” Nokialle, joka näin osoitti kykenevänsä luomaan jotakin uutta.

Julkaisun ajoitus Slushiin oli myös siltä kannalta kätevää, että Microsoft ilmoitti hieman aiemmin luopuvansa kokonaan Nokia –nimestä.

Erityisesti Suomessa, mutta myös maailmalla, tällä on merkitystä, sillä Nokian tuotemerkki on edelleen tunnettu ja arvostettu. Siitä on selvää hyötyä täyteen ahdetuilla tablettimarkkinoilla.

Slushia kolusi Vehkeilijat.fi.