Valtioneuvoston yleisistunnossa hyväksyttiin maanantaina romutuspalkkiolaki eli hallituksen esitys eduskunnalle laiksi henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosina 2026 ja 2027.
Esityksen mukaan laissa säädettäisiin uuden henkilöauton ostajalle maksettavasta romutuspalkkiosta. Valtio maksaisi romutuspalkkiota hankittavan henkilöauton käyttövoimasta riippuen 2 000–2 500 euroa edellyttäen, että yhtä uutta henkilöautoa vastaan toimitetaan yksi vähintään kymmenen vuotta vanha auto romutettavaksi.
Esityksen taustalla on ennen kaikkea tarve vauhdittaa autokauppaa ja siten uudistaa Suomen vanhentunutta autokantaa. Suomen teillä liikkuvat autot ovat keskimäärin vanhoja useimpiin muihin EU-maihin verrattuna.
Uudet autot ovat turvallisempia kaikille
Uudemmat autot ovat yleensä turvallisempia kuljettajalle, matkustajille ja myös jalankulkijoille, koska uusissa autoissa on muun muassa kehittyneempiä kuljettajaa avustavia aktiivisia turvajärjestelmiä, jotka ehkäisevät onnettomuuksien syntymistä. Jatkossa liikenneturvallisuuden voidaankin katsoa parantuvan romutuspalkkion johdosta autokannan uudistuessa.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että tällä kertaa tarkoitus onkin nimenomaan kannustaa kansaa hankkimaan uusia, turvallisempia autoja, sillä kyseessä on erilainen romutuspalkkio kuin aikaisempi, jolloin suuri osa palkkiorahoista käytettiin sähköpyörien hankintaan, eli vaikutus ei juuri uudistanut Suomen teillä liikkuvien autojen massaa.
– Edellisen hallituksen aikana, kun romutti oman autonsa, niillä romutusrahoilla sai luvan ostaa sähköpyöriä. No tämähän ei tietenkään uudistanut autokantaa, eikä se oikeastaan vähentänyt päästöjäkään. Se oli pelkästään tietyn pienemmän porukan tukemista.