Kaisa Garedew muistuttaa kohtuuhintaisen liikkumisen olevan elinvoiman edellytys pitkien etäisyyksien maassa.
– Toimet kohtuuhintaisen autoilun varmistamiseksi jatkuvat. Suomessa on päästävä liikkumaan niin maalla, vesillä kuin ilmassakin. Jakeluvelvoitteen nousua on hillitty merkittävästi ja pakollista nousua kompensoidaan muilla toimilla, Garedew iloitsee.
Sähköautojen verotus kiristyy
Hallituksen esityksessä nestemäisten polttoaineiden valmisteveroa alennetaan kahdessa vaiheessa 62 eurosta 51,3 euroon. Yhteensä 100 miljoonan kevennyksestä noin puolet kohdistuu vuodelle 2026. Valmisteveron alennuksen vaikutus on kokonaisuudessaan bensiinille keskimäärin 2,7 senttiä litralta ja dieselille noin 2,4 senttiä litralta.
– Myös oikeudenmukaisuus parantuu, kun sähköautojen verotus kiristyy vuoden 2026 alussa. Ei ole oikein, että verotus on osunut vain bensa- ja dieselautoihin, Garedew perustelee.
Tiestön korjausvelkaa taitetaan
Hallitus on tehnyt paljon töitä myös väyläverkon korjausvelan taittamiseksi. Vuodelle 2026 siihen varataan noin 118 miljoonaa.
– Esimerkiksi Keski-Suomessa rahoituksen turvin päällystettiin 175 kilometriä tietä ja korjattiin toistakymmentä siltaa. Väylähankkeita Keski-Suomessa on meneillään yhteensä 82,5 miljoonan euron edestä: valtatie 4 Leivonmäen pohjoispuolella Joutsassa, Jyväskylässä Oravasaaren eritasoliittymä ja Palokka, valtatiellä 9 Lievestuoreen kohta sekä Äänekosken silta, Garedew luettelee.
– Näiden lisäksi budjettiriihessä vahvistui odotettu 10 miljoonan euron rahoitus valtatie 4:n Vestonmäen parantamiseksi Toivakassa. Se myönnetään käytännössä vuoden 2026 toisessa lisätalousarviossa.
Ysitien kehittäminen alkaa pian
Tänä vuonna kuten myös ensi vuonna kaikkeen perusväylänpitoon, mukaan lukien tiet, raiteet, vesireitit ja niin edelleen, on varattu vajaat 1 500 miljoonaa euroa.
– Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne on luvannut, että myös Keski-Suomen halki kulkevan ysitien kehittäminen tullaan starttaamaan vielä tämän vaalikauden aikana.
Suomi on pitkien etäisyyksien maa
Keski-Suomen ratahankkeista merkittävimpiä on Jyväskylä—Pieksämäki-välin korjaaminen, johon on varattu kokonaisuudessaan 124 miljoonaa euroa.
– Suomi on todellakin pitkien etäisyyksien maa. Kohtuuhintainen yksityisautoilu ja kunnossa oleva väyläverkosto on elinehto niin tavalliselle kansalaiselle kuin yrityksille, teollisuudelle, maataloudelle ja myös koko Suomen turvallisuudelle, Garedew painottaa.