

ihmisoikeusaktivisti ja kirjailija Ayaan Hirsi Ali jakaa päätoimittaja Hugo Gurdon artikkelin kiittävillä saatesanoilla.
”Islamofobia” on valheellinen leimasana, joka palvelee islamismia
Länsimaissa on 2000-luvun ajan ollut tapana syyllistää poliittisen islamin kriitikoita ”islamofobeiksi”. Leimasana antaa ymmärtää, että kritiikki perustuisi pelokkuuteen tai tietämättömyyteen. Washington Examiner-lehden päätoimittaja Hugo Gurdonin mukaan koko islamofobian käsite perustuu valheelliseen narratiiviin. Hänen mukaansa islamofobian kauhistelu on silmien sulkemista islamilaisen maailman nykyisestä luonteesta sekä huolestuttavasta kehityssuunnasta. Gurdon muistuttaa, miten osa islamilaista maailmaa on radikalisoitunut viime vuosikymmeninä ja kylvänyt tuhoa myös länsimaissa. Gurdonin mukaan islamofobian kauhistelu länsimaissa palvelee islamistien pyrkimyksiä saada enemmän vaikutusvaltaa islamilaisen maailman ulkopuolella. Hän peräänkuuluttaa, että poliittisen islamin kritisointi on aiheellista ja loogista sivilisaation puolustamista.
Poliittisessa keskustelussa vastapuolta pyritään usein leimaamaan fobian käsitteellä. Leimasanan käyttäjät voivat pelata latautuneilla mielikuvilla esittämättä yhtäkään varsinaista asia-argumenttia. Fobian kohdalla vastustajan leimaaminen pelokkaaksi tai tietämättömäksi antaa tekosyyn sivuuttaa tämän näkökulmat joko typerinä tai ennakkoluuloisina.
Aikaisemmin yhteiskunnallisessa keskustelussa fobian käsite on tullut liitetyksi mm. homofobiaan. Käsitteellä pyrittiin ilmaisemaan, että samaa sukupuolta olevien ihmisten avioliittojen vastustajat lähinnä kavahtaisivat homoseksuaalisuutta. Fobian käsite on kuvaava niissä tapauksissa, joissa jyrkkä vieroksunta perustuu katteettomaan pelkoon ja ennakkoluuloihin.
2000-luvulla islamin kriitikoita on alettu kutsumaan herkästi islamofobeiksi. Toisin sanoen, heitä on pyritty leimaamaan epärationaalisiksi, ennakkoluuloisiksi, pelokkaiksi ja pelonlietsojiksi.
Washington Examiner -lehden päätoimittaja Hugo Gurdon kirjoittaa, ettei islamofobiaa ja homofobiaa voi rinnastaa suoriltaan. Hänen mukaansa islamofobia on suorastaan valheellinen narratiivi, jolla on vaiennettu aiheellisia huolia maailmanlaajuisesta ja tuhoisasta ilmiöstä.
Pelko islamia kohtaan levisi räjähdysmäisesti syyskuun 11. terrori-iskujen myötä vuonna 2001, kun 3000 amerikkalaista sai surmansa New Yorkin WTC-tornien sortuessa. Islamofobia on noussut tapetille myös Hamasin viime syksyn terrori-iskujen ja 1200 siviiliuhrin myötä.
Tätä nykyä on käynyt hankalammaksi väittää, että ääri-islamin vastustuksen takana olisi vain pelkkiä primitiivisiä ennakkoluuloja ja tiedon puutetta. Tolkun ihmiset ovat heränneet huomaamaan, että osa islamilaisesta maailmasta on kehittynyt huolestuttavaan suuntaan.
Gurdon kertoo omista kokemuksistaan vuosikymmenten perspektiivillä:
”Olen nähnyt eturivissä, mitä islamismi tekee kulttuurille siellä, missä se on vallalla. Olen asunut Sudanin Khartoumissa 1980-luvulla. Näin, miten tuttu 1970-luvun rento ja sopuisan kosmopoliittiväestön asuttama kaupunki – jossa oli hurmaavia, jos nuhjuisiakin yökerhoja – muuttui synkäksi ja uhkaavaksi paikaksi. Kauhu alkoi, kun maan diktaattori yhdessä fanaatikkojen kanssa asetti voimaan sharia-lain ja kirjaimellisesti kaatoi oluet Niilin jokeen tyrannian merkiksi.”
Kuolemantuomiota lievempinä rangaistuksina ihmisiltä alettiin katkomaan raajoja julkisilla paikoilla sharia-lain mukaan.
Gurdon varoittaa, että islamistit pyrkivät levittämään islamismia imperialistisesti islamilaisen maailman ulkopuolelle. Tässä missiossa se hyödyntää juuri niiden länsimaisten yhteiskuntien suvaitsevaisuutta, jotka se pyrkii tuhoamaan. Kohdatessaan vastarintaa islamismi hyödyntää länsimaista suvaitsevaistoa, joka vaatii ymmärtäväisyyttä ja syyttelee soraääniä islamofobisiksi.
Kaikkea tätä vasten poliittisen islamin vastustus ei ole enää epärationaalista ja ennakkoluuloista pelkoa, Gurdon kirjoittaa.
Hänen mukaansa se on ”johdonmukaista vastenmielisyyttä uskonnollisuutta barbariaa kohtaan”. Maailmalla on viimeaikaisia esimerkkejä jihadista, Hamasista, ISISistä ja muista vastaavista terroristiorganisaatioista, jotka tappavat, kiduttavat, kidnappaavat tai muuten vain piinaavat syyttömiä ihmisiä.
Gurdonin mukaan on korkea aika lopettaa islam-kriitikoiden leimaaminen fobisiksi:
”Ihmisten pitää herätä syytöksiin ’islamofobiasta’. Se on sivilisaation puolustamista. Se ei ole selkäpiireaktiota ja pelkoa, vaan loogista kiintymystä siihen, mikä on paljon parempaa.”
Maailmankuulu somalitaustainen ihmisoikeusaktivisti ja kirjailija Ayaan Hirsi Ali ylistää Gurdonin artikkelia. ”Totta, ja hyvin kirjoitettu”, hän kiittelee.
https://t.co/gfGuK57HxS
True and well written by @hgurdon.— Ayaan Hirsi Ali (@Ayaan) March 27, 2024
Vuonna 2021 Suomen Uutiset raportoi Hirsi Alin saman suuntaisesta kirjoituksesta, jonka mukaan islamistit hyödyntävät länsimaista woke-liikettä valtapoliittisiin päämääriinsä.
Väkivaltaisen jihadismin rinnalle on tullut toinen strategia, dawa, joka korostaa propagandaa ja mielipidevaikuttamista. Dawaan kuuluu erityisesti länsimaisen yhteiskunnallisen asenneilmapiirin muokkaaminen islamismille suotuisampaan suuntaan.
Hirsi Ali muistutti, että islamistit ja woke-liike pitävät länsimaisuutta yhteisenä vihollisenaan ja uhriutuvat islamofobiasta. Islamistit hyötyvät uusherännäisen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden asenneilmapiiristä, jossa länsimaat ruoskivat itseään.
SUOMEN UUTISET
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Hakkarainen Hamasin toimintatavoista: ”Johtaa väistämättä ulkopuolisiin uhreihin”

Koraani on Saksan muslimikoululaisille tärkeämpi kuin Saksan laki – joka kolmas hyväksyy väkivallan jos Allahia pilkataan

Saksan kotimaantiedustelu ei ole huolissaan vaatimuksesta muuttaa maa islamilaiseksi valtioksi – ”Kalifaatti on valtiomuoto siinä missä monarkiakin”
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Jussi Halla-aho: ”Onko minkään median toimituksessa yhtä paljon rikollisia kuin Hesarissa?”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho jakaa X-tilillään kurinpalautusta Helsingin Sanomille. Halla-aho osallistuu näin keskusteluun tuoreesta hovioikeuden tuomiosta kahdelle Helsingin Sanomien toimittajalle niin kutsutussa Viestikoekeskus-jutussa. Hovioikeus kovensi käräjäoikeuden aiempaa tuomiota.

Vigelius SDP:n Nurmisen yt-aikeista: Tätäkö tarkoitti, että kaiken voi tehdä reilummin?
Tampereen kaupunginhallitukselle esitetään yt-neuvottelujen aloittamista vähintään 10 miljoonan euron säästöjen saavuttamiseksi. Säästöjä tehdään kaikilla palvelualueilla. Perussuomalaisten kansanedustajan, Tampereen kaupunginvaltuutettu Joakim Vigeliuksen mielestä päätökset osoittavat, mitä SDP:n vaalilupaus "kaiken voi tehdä reilummin" todella tarkoittaa.

Nyt tuli perussuomalaisten vastaus SDP:n Razmyarin leikkauslistoihin: ”Tätäkö tarkoittaa kaiken voi tehdä reilummin?”
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Miko Bergbom tyrmää sosialidemokraattien varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin esitykset maataloustukien leikkauksista sekä veronkorotukset listaamattomille yhtiöille.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta
Aikoinaan Libanonista Saksaan turvapaikanhakijoina saapuneet arabitaustaiset klaanit tekevät huomattavan osan Saksan rikoksista. Saalista kerätään etenkin huumekaupalla, ryöstöillä, suojelurahalla ja kiristyksellä. Klaanin jäseniä yhdistävät ehdoton lojaalisuus omia perheenjäseniä ja sukulaisia kohtaan, perinteiset arvokoodit ja oma oikeuskäsitys. Tutkijat muistuttavat, että kaikki perheklaanien jäsenet eivät ole rikollisia.

Jussi Halla-aho: Kehitysavun tehtävä on ollut ostaa itsellemme hyvää omaatuntoa
Länsimainen ja suomalainen ihminen kantaa ilmeisen ikuista syyllisyyden taakkaa. Ainakin wokeväen mielestä. Olemme syyllisiä siihen, mitä samanväriset ihmiset ovat tehneet missä päin maailmaa hyvänsä aikakauteen katsomatta. Jussi Halla-ahon mielestä tämä on ”vähän kummallista ajattelua”.

SU-Show #16: Suomessa on sananvapaus, mutta islamin arvostelija joutuu usein yhä vaientamisyritysten kohteeksi – onko suomalaisista tullut kulttuurisesti alistettu kansa?
Suomen Uutiset Show'n studiossa on tarjolla tällä kertaa suoraa puhetta sananvapauden todellisesta tilasta, kulttuurisesta alistamisesta sekä syistä ilmiön taustalla. Ajankohtaista aihetta pöyhivät Yhdysvaltojen historian ja kirkkohistorian dosentti, professori ja tutkija Markku Ruotsila sekä kansanedustaja Kaisa Garedew.

Nato tunnusti laittoman maahantulon merkittäväksi uhaksi kansalliselle turvallisuudelle
Nato teki Haagin huippukokouksessaan päätöksen, että rajaturvallisuuteen liittyvät kulut voidaan jatkossa laskea mukaan jäsenmaiden viiden prosentin puolustusmenotavoitteeseen. Tämä on suuri helpotus niille Nato-maille, joilla on yhteistä rajaa Venäjän kanssa tai joihin muuten kohdistuu paljon laitonta maahantuloa. Myös kumivenepakolaisten kanssa ongelmissa oleva Britannia iloitsee uudesta linjauksesta.

Suomen Akatemia teki sen taas! 750 000 euron jättipotin kuittasi tällä kertaa kynsisalonkitutkimus: feminismin ja rodullistamisen manikyyritutkimusta
Suomen Akatemian myöntämä yli 750 000 euron rahoitus Helsingin yliopiston tutkimukselle "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullistetut kohtaamiset kynsistudioissa" on hämmentänyt sosiaalisessa mediassa. Keskustelijat ovat ilmaisseet epäuskoaan julkista rahankäyttöä ja tiedepolitiikkaa kohtaan. Päivystävät kriitikoiden kriitikot kuten ekonomisti Heikki Pursiainen puolestaan piikittelivät muita keskustelijoita kuten Wille Rydmania jopa henkilökohtaisuuksiin asti. Pursiainen puhui kohututkimuksesta ylistävämpään sävyyn. Suomen Akatemian erikoiset rahoituspäätökset hämmentävät ihmisiä vuodesta toiseen. Ilmiö liittyy laajempaan keskusteluun tieteen politisoitumisesta ja tiederahoituksen kanavoitumisesta ideologisesti värittyneisiin hankkeisiin.