Yksi keskeinen muutos koskee promillerajaa uusille kuljettajille. Esityksessä ehdotetaan, että ajokortin juuri saaneille kuljettajille asetetaan 0,2 promillen raja, joka on matalampi kuin nykyinen yleinen raja. Rattijuopumusta ei sallita tieliikenteessä.
Toinen merkittävä uudistus on yöaikaisen ajamisen kielto 17-vuotiaille. Jos laki menee läpi, poikkeusluvalla ajavat nuoret eivät saisi ajaa henkilöautoa yöllä kello kahdentoista ja aamuviiden välillä. Kun ajaminen yöllä ei ole sallittua, vähennetään riskejä ja annetaan nuorille aikaa kasvaa vastuullisiksi kuskeiksi.
– Nuoret kuljettajat ovat usein vielä kokemattomia, ja pimeällä ajaminen tuo omat haasteensa. Väsymys, huono näkyvyys ja joskus myös kaveriporukan painostus voivat johtaa tilanteisiin, joissa liikenneturvallisuus vaarantuu ja onnettomuuksia tapahtuu, perussuomalaisten kansanedustaja Jaana Strandman sanoo.
Ajoneuvot merkittäisiin erityisellä tunnuksella, jotta kieltoa voidaan valvoa. Kieltoa rikottaessa seurauksena voi olla sakko ja ajokielto.
Taustalla hallituksen kunnianhimoinen tavoite
Esityksessä on mukana myös muita toimia, kuten riskientunnistamiskoulutuksen lisääminen ja ajokieltokoulutuksen laajentaminen kaikkiin ajoneuvoluokkiin. Lisäksi kuljettajantutkinnon vilpistä määrättäisiin seuraamuksia.
Taustalla on hallituksen tavoite, jossa vuoteen 2050 mennessä Suomessa ei saisi tapahtua yhtäkään liikennekuolemaa.
– Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään ahkerasti töitä monella tavalla, ja tämä nuorten liikenneturvallisuuden parantaminen on yksi niistä. Liikenteessä liikutaan päihteettä ja valppaasti, Strandman toteaa.