Tagi: tieliikenne

LEHTIKUVA

EU-parlamentti hyväksyi tiistaina päästökauppajärjestelmän uudistuksen, joka nostaa järjestelmän tavoitetasoa. Kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä päästökauppaan kuuluvilla aloilla vuoteen 2030 mennessä 62 prosenttia. Päästöt vähenevät, kuten haihtuvat myös kansalaisten rahat.  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Tieliikenne on valtiolle rahasampo. Valtio kerää autoilijoilta verotuloja vuosittain yli 8 miljardia euroa. Siitä huolimatta tieverkosto on huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin ja korjausvelkaa jo 1,5 miljardin euron edestä. Hallitus verottaa kansanedustaja Ari Koposen mukaan autoilijat kaikin keinoin hengiltä.  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Suomi on pitkien etäisyyksien maa, jossa logistiikka ja henkilöliikenne kulkevat eteenpäin kumipyörillä. Autoilijoille on kuitenkin lähivuosina luvassa kylmää kyytiä, sillä Suomen tieverkko rapistuu ja haurastuu alta kiihtyvään tahtiin. Viime kädessä kyse on rahasta, jota ei jää tienpitoon, koska hallitus ohjaa verovaroja maailmanparannushankkeisiin Suomen rajojen ulkopuolelle.  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) väläytti viime viikolla Autoliiton Moottori-Lehdelle antamassaan haastattelussa kilometriveroa yhdeksi keinoksi hillitä polttoaineveron nostoa. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vastustaa uusia autoveroja ja kommunistiset kyttäysvaltiot mieleen tuovia autoihin asennettavia seurantalaitteita.  Lue lisää >

LEHTIKUVA

EU:ssa puuhaillaan niin sanottua sosiaalista ilmastorahastoa, jossa jäsenmailta kerättäisiin reilut 72 miljardia euroa jaettavaksi eri maiden kesken. Suomelle tämä tarkoittaisi laskelmien mukaan sitä, että Suomi maksaa 840 miljoonaa euroa muiden maiden ilmastotoimien vaikutusten kuittaamiseen. Suomi siis olisi jälleen reilusti nettomaksajan roolissa.  Lue lisää >

Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän laskelmien mukaan dieselin alennetun verokannan asteittainen poistaminen nostaisi verotasoa noin 26 senttiä litralta. Dieselin yhden verosentin kustannusvaikutus tavarankuljetukseen on 13 miljoonaa euroa, kuusi senttiä on 80 miljoonaa vuodessa. Verotyöryhmän raporttiin tutustuneet perussuomalaiset vaativat ammattidieselin käyttöönottoa myös Suomessa.  Lue lisää >

PS ARKISTO

Hallitusohjelman mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteen polttonesteissä nousisi nykyisestä noin 18 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on nykyisessä taloudellisessa tilanteessa mahdoton, koska puupohjaisen biodieselin valmistaminen on huomattavasti perinteistä dieseliä kalliimpaa.  Lue lisää >