Tieliikenne on valtiolle rahasampo. Valtio kerää autoilijoilta verotuloja vuosittain yli 8 miljardia euroa. Siitä huolimatta tieverkosto on huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin ja korjausvelkaa jo 1,5 miljardin euron edestä. Hallitus verottaa kansanedustaja Ari Koposen mukaan autoilijat kaikin keinoin hengiltä.

– Autoilijoita vihaavan hallituksen tärkeysjärjestyksessä ei tiestön kunnossapito ole kovin korkealla, vaikka liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka lupaili keväällä 2020 varmistaa, ettei korjausvelka enää kasva ja olemassa olevaa korjausvelkaa pystytään purkamaan. Myös alemman tieverkon kuntoon luvattiin hallitusohjelmassakin panostaa. Tämä oli yksi petetty lupaus muiden joukossa, aloittaa kansanedustaja Ari Koponen.

Asian ei pitäisi olla ideologinen

Infra-alan palveluyhtiö Destian mukaan ensi vuonna huonokuntoisia teitä on jo lähes 9 000 kilometriä. Yhä useampi tie palautetaan sorateiksi, kun asfaltin kunnostukseen ei ole varaa.

– Asian ei pitäisi olla ideologinen, sillä myös sähköautot tarvitsevat hyvin hoidetut tiet. Tieverkostosta hyötyvät myös autottomat, sillä miltei kaikki tavara ja teollisuus Suomessa kulkee kumipyörillä. Silti näyttää, että punavihreän hallituksen mukaan vain kävely ja pyöräily on sallittua Suomessa, lataa Koponen.

Suomen Uutiset