Saimaan kanavan suuremontti peruuntui Venäjän ja Ukrainan sodan takia. Remonttiin varatut 95 miljoonan euron väylärahat jäävät nyt käyttämättä tähän tarkoitukseen. Saimaan kanavan muuttunut tilanne vaikuttaa erityisesti Itä-Suomen väyliin, esimerkiksi puiden kuljetuksen osalta maanteillä lisääntyvänä liikenteenä.

– Esimerkiksi viitostie (valtatie 5) on isossa roolissa Suomen kannalta, sillä se halkoo Suomea pituussuuntaisesti. Tie kulkee monien kaupunkien ja kuntien kautta. Viitostiellä on vaikutusta jopa kuuden eri maakunnan alueelle. Viitostie ry:n mukaan viitostien vaikutusalueella on jopa 400 000 asukasta, 22 000 yritystä ja 151 500 työpaikkaa, kansanedustaja Minna Reijonen muistuttaa.

– Olen jo tehnyt toimenpidealoitteen, että kyseisiä Itä-Suomeen tarkoitettuja väylärahoja voitaisiin käyttää itäisen Suomen muun infran hyväksi. Tekemälläni toimenpidealoitteella oli kannatusta myös muista puolueista.

”Joku tolkku täytyy olla”

Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Toimivat ja turvalliset liikenneyhteydet ovat edellytyksenä sille, että Suomi säilyy toimintakykyisenä.

– Suomen tavaraliikenteestä 85 prosenttia kulkee maanteillä. Itäisessä Suomessa suuri merkitys on myös raide- ja lentoliikenteellä. Liikenneinfran toimivuus on isossa roolissa maamme huoltovarmuuden varmistamisessa.

– Nyt olisi jo hyvä tietää, mihin kohteisiin noita rahoja Itä-Suomen alueella käytetään. Eihän voi olla mahdollista, että meille tarkoitetut rahat laitetaankin jonnekin muualle. Kyllä tässä täytyy joku tolkku olla, Reijonen sanoo.

Reijonen teki asiasta kirjallisen kysymyksen ministerille.

SUOMEN UUTISET