Tieliikenteestä kerätyistä veroista vain pieni murto-osa palautuu liikennesektorille valtion tieverkon ylläpitämiseen ja kehittämiseen käytettynä rahoituksena. Hallitus verottaa autoilijoita kovalla kädellä ja pitää tiestöä huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin.

– Suomessa tieliikenteen verotus on korkea. Viime vuonna autoilijoilta kerättiin huimat 7,6 miljardia euroa ja siitä huolimatta korjausvelka on noussut jo 1,5 miljardiin euroon. Asian ei pitäisi olla edes ideologinen, sillä myös sähköautot tarvitsevat hyvin hoidetut tiet, kommentoi kansanedustaja Ari Koponen valtavaa korjausvelkaongelmaa.

Korjausraha ei riitä

Esimerkiksi Latviassa, Liettuassa ja Sveitsissä tieliikenteeltä kerättävien maksujen tuotoista korvamerkitään liikennejärjestelmän kehittämiseen jopa 55–80 prosenttia.

– Suomessa valtion liikenneverkon ylläpitoon kohdistettu raha ei ole lainkaan riittävä, ja se tuntuu epäoikeudenmukaiselta liikenteeltä kerättyihin verotuloihin nähden, Koponen sanoo.

Päällystettävää riittää

Teitä pitäisi päällystää 4 000 kilometriä vuodessa, jotta korjausvelka ei kasvaisi entisestään. Tämän lisäksi tie- ja rataverkko kaipaavat mittavia investointeja ja pääväylien kehittämistä.

Koposen mukaan esimerkiksi Kehä IV:n eli Hämeenlinnan väylän ja Tuusulanväylän välistä päätieyhteyttä on suunniteltu 1990-luvulta lähtien, mutta rahoitusta hankkeelle ei ole saatu.

– Suomen teollisuudesta noin 90 prosenttia kulkee kumipyörillä, joten on käsittämätöntä, että tiestöstä pidetään näin huonosti huolta. Se on riski niin turvallisuudelle kuin teollisuuden kilpailukyvyllekin, Koponen muistuttaa.

SUOMEN UUTISET