

PS ARKISTO
Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”
Hallitusohjelman mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteen polttonesteissä nousisi nykyisestä noin 18 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on nykyisessä taloudellisessa tilanteessa mahdoton, koska puupohjaisen biodieselin valmistaminen on huomattavasti perinteistä dieseliä kalliimpaa.
VTT:n laskelmien mukaan metsähakepohjainen diesel maksaisi 1 200 euroa tonnilta ja UPM:n mäntyöljyn sivutuotteena valmistamakin 1 000 euroa tonnilta. Veroton hinta nykyisellä dieselillä on 500 euroa per tonni (hinta vaihtelee päivittäin raaka-ainepörssissä). Hintaero olisi vuodessa nykyisen dieselin ja biodieselin välillä 700 miljoonaa euroa. Tämä perustuu arvioon, että liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä biopolttoaineita tarvitaan miljoona tonnia.
– Hallituksen tavoitteen vuosittainen hinta, 700 miljoonaa euroa, lankeaa henkilöautoilijoille, mutta ennen kaikkea raskaalle liikenteelle. Hallitus tuhoaa logistiikkakustannusten rajuilla korotuksilla suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn, kertovat valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän loppuraporttiin tutustuneet perussuomalaiset.
Biopolttoainetta ei pystytä tuottamaan riittävästi
Sähköveron alentamisen tuoma hyöty syödään moninkertaisesti logistiikan hinnankorotuksilla. Yksin biopolttoaineen osuuden nosto 18 prosentin tasosta 30 prosentin tasolle nostaisi polttoaineen pumppuhintaa vuoteen 2030 mennessä 68 senttiä litralta. Vastaavasti EU:n tavoite sekoitevelvoitteen suhteen on Suomen nykytasoakin huomattavasti alhaisempi 14 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
– Koska bensiinimoottorit pystyvät teknisesti suoriutumaan korkeintaan 10 prosentin biopolttoaineosuudesta, niin Suomen sisäisesti itse päättämä lisäosuus on pakko kohdistaa dieselmoottoreille. Siksi hallituksesta on kuultu esityksiä nostaa sekoitevelvoitetta 39 prosentin tasolle.
– Suomessa ei pystytä vuosikymmeniin tuottamaan riittävää määrää biopolttoainetta kotimaan tarpeisiin, perussuomalaiset toteavat.
Sekoitevelvoitetavoite tulee kalliiksi
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtajan Riikka Purran mukaan hallituksen päätös alentaa teollisuuden sähköveroa perussuomalaisten vaatimusten suuntaisesti oli hyvä toimi, mutta valitettavasti samaan aikaan yritysten toimintaedellytyksiä nakerretaan toisesta päästä. Sekoitevelvoitetavoite liikenteessä tulee olemaan hyvin vaikeasti saavutettavissa, mutta kalliiksi se tulee – niin autoilevalle kansalaiselle kuin yrittäjällekin. Taakka erityisesti raskaalle liikenteelle tulee olemaan huomattava.
– Kuten ilmastopolitiikassa yleisemminkin, Suomen niin sanottu kunnianhimo on typeryyttä. Olemme huomattavasti verrokkimaitamme ja EU:ta kunnianhimoisempia, ja katkera lasku seuraa Suomen kilpailukyvylle. Tiukat kansalliset velvoitteet vääristävät kilpailua, sillä biopolttoaine on 3-5 kertaa tavallista polttoainetta kalliimpaa, Purra sanoo.
Suomen kunnianhimo laskettava EU-tasolle
EU:ssa uusiutuvien polttoaineiden velvoite olisi vain viisi prosenttia vuonna 2030. Perussuomalaiset ovat vaatineet kunnianhimon laskemista EU-tasolle, ja tämä koskee myös sekoitevelvoitetavoitetta.
– Samaten pitäisi huolehtia siitä, että kaikilla Suomessa ajavilla autoilla on samat velvoitteet ja päästötavoitteet. Rajoille on voitava pysäyttää autot, jotka eivät täytä Suomessa voimassa olevia vaatimuksia. Muuten kilpailutilanne on täysin vääristynyt ja ulkolaiset kuljettajat syrjäyttävät kotimaiset, Purra vaatii.
Samat pelisäännöt kaikille
Verotyöryhmän loppuraporttiin tutustuneiden perussuomalaisten mielestä biopolttoaineen suhteellisen osuuden, sekoitevelvoiteprosentin, on oltava Suomessa kilpailukykysyistä samansuuruinen samasta vuodesta lähtien kuin muualla EU:ssa. Tämä on välttämätöntä hallitusohjelman lupauksen, että teollisuudelle kompensoidaan kuljetuskustannusten nousu, toteuttamiseksi. Tämä turvaisi sekä suomalaisten kuljetusyritysten tulevaisuuden että teollisuuden ja kaupan kilpailukyvyn tuhoisalta kuljetuskustannusten nousulta.
– Tullille tulee säätää oikeus tarkistaa sekä kabotaasiliikenteen että muiden EU-maiden Suomeen tulevat autot. Tarkastusoikeuden ydin on se, toimivatko tänne tulevat autot samoilla kilpailun pelisäännöillä, päästötavoitteilla ja sekoitevelvoiteprosentilla kuin suomalaisilta vaaditaan.
– Rajalle on oltava oikeus pysäyttää kaikki autot, jotka eivät täytä Suomessa voimassa olevia päästö- ja sekoitevaatimuksia. Ainoastaan näin voidaan varmistaa, että liikenteen kansallisia päästötavoitteita oikeasti noudatetaan ja suomalaiset yritykset pystyvät kilpailemaan yhtäläisillä pelisäännöillä, perussuomalaiset vaativat.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- sekoitevelvoitetavoite sekoitevelvoite Kuljetusyritykset raskas liikenne tieliikenne kauppa Tulli biodiesel kuljetuskustannukset diesel kabotaasiliikenne Biopolttoaineet Bensiini Riikka Purra ilmastopolitiikka Kilpailukyky Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”

Polttoaineiden veronkorotukset ja indeksiin sitominen hallitusrintaman ideoista typerimpiä – Tavio: ”Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana”

Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa

Dieselin alennetun verokannan poistaminen on turmiollista vientiteollisuudelle – Ranne: ”Liikkumisen suhteen Suomi on jo nyt EU:n kalleimpien maiden joukossa”

Hallitus jatkaa autoilun kustannuksien kasvattamista – pyrkii keräämään autoilijoilta miljardin enemmän neljässä vuodessa

PS ei hyväksy Suomen suhteellisesti muita EU-maita suurempia päästötavoitteita: ”On mahdollista, että sitovia tavoitteita ei voida saavuttaa ilman maatalouden alasajoa”
Viikon suosituimmat

Helsinki tukee vaivihkaa Elokapina-aktivismia: Kaupungin nuorisopalvelujen viestijärjestelmässä haetaan keräysapua ja kaupungille kuuluvia tarvikkeita mielenosoittajien käyttöön
Helsingin kaupungin työntekijöiden viestiryhmissä vellova Elokapina-myötäily saattaa näyttäytyä sympaattisena, mutta asia on ongelmallinen. Kaupunki on julkinen toimija, ja sen työntekijöiltä voidaan lähtökohtaisesti odottaa neutraalia lähestymistapaa aktivistien kuohuntaa kohtaan.

Halla-aho tiivisti Kultarannassa maailman muutoksen: Suurin osa maailman ihmisistä elää hyvin erilaisissa arvojärjestelmissä, eikä heillä ole mitään aikomusta muuttua kaltaisiksemme
Länsimaat ovat vain yksi osa maailmaa, joka nyt on kivuliaassa muutoksen tilassa. Aika entinen ei enää palaa, vaikka kuinka sitä haluaisimme. Sodankäynti ja hyökkäykset eivät nekään välttämättä lopullisesti ratkaise ongelmia. - Ulkoisella hyökkäyksellä on kuitenkin taipumus yhdistää kansalaisia oman hallintonsa taakse, tiivisti puhemies Jussi Halla-Aho ihmisluonteen peruspiirteen valtiossa kuin valtiossa.

Antikainen: Vasemmistoliiton Honkasalo puolustaa Irania, joka vainoaa naisia, tappaa toisinajattelijoita ja havittelee ydinasetta
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen arvostelee jyrkästi Veronika Honkasalon (vas.) tuoretta ulostuloa, jossa tämä vaatii Suomea tuomitsemaan Israelin iskut Iraniin. Antikaisen mukaan Honkasalon kirjoitus myötäilee käytännössä Irania jättämällä täysin huomiotta sen, miksi Israel iski ja mitä Iran edustaa.

Tutkimus: vasemmiston ajattelu on oikeistoon verrattuna kapeampaa ja jyrkempää – vasemmiston parissa vallitseva uskomusjärjestelmä sisälsi lähes yksinomaan äärimmäisiä asenteita
Tuore tutkimus paljastaa rakenteellisia eroja Yhdysvaltojen poliittisen vasemmiston ja oikeiston välillä. Tutkijat havaitsivat, että demokraattien poliittiset asenteet ja siihen liittyvä identiteetti ovat keskittyneempiä ja rakentuvat usein äärimmäisille näkemyksille. Vastaavasti republikaanien joukossa esiintyy laajempaa mielipiteiden kirjoa. Tämä viittaa siihen, että poliittinen oikeisto saattaa tällä hetkellä sallia suuremman ajattelun moninaisuuden kuin vasemmisto – ainakin tietyissä polttavissa kysymyksissä. Tutkijat kuitenkin varoittavat tekemästä liian hätäisiä johtopäätöksiä ja peräänkuuluttavat aiheesta lisätutkimusta.

Li Andersson haluaa ilmastotoimet laskettavaksi osaksi puolustusmenoja – Antikainen: ”Onko vasemmisto menettänyt viimeisetkin järjenrippeensä?”
Vasemmistoliiton entinen puheenjohtaja ja nykyinen Euroopan parlamentin jäsen Li Andersson ehdottaa Kultaranta-keskustelujen ohessa, että ilmastotoimet tulisi laskea osaksi puolustusmenoja, jotta Suomi voisi saavuttaa Naton puolustusmenotavoitteen ilman, että määrärahoja lisättäisiin varsinaiseen maanpuolustukseen.

Lue ja katso Teemu Keskisarjan hurja, voittoisa ehdokaspuhe – ”Pullistakaamme lihakset, nostakaamme nyrkit”
Kansanedustaja Teemu Keskisarja (ps.) tavoitteli ensimmäisen varapuheenjohtajan tehtävää Lahden puoluekokouksessa. Hän piti puolueväelle energisen puheen.

Purra: ”mitä luulette, miltä näyttäisi rajalla, velkakuormassa, wokessa, Migrissä, lipputangossa, bensatankissa, mikäli vallassa olisivat pari Anttia kera vihreiden ja vasemmistoliiton?”
Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra sanoo, että Suomi on onnekas juuri nyt, koska perussuomalaiset kantaa vastuuta vaikeina aikoina. - Vai mitä luulette, miltä näyttäisi rajalla, velkakuormassa, wokessa, Migrissä, lipputangossa, bensatankissa taikka suomalaisessa kunniassa, mikäli vallassa olisivat pari Anttia kera vihreiden ja vasemmistoliiton? Moni ei uskalla ajatellakaan, miltä se näyttäisi.

Iran uhkaa Israelia ja sen tukijoita – Musk aktivoi Starlinkin Iranissa
Iran vastasi Israelin iskuihin laukaisemalla satoja ohjuksia ja drooneja Israelia kohti sekä uhkasi myös Israelin liittolaisia. Yhdysvallat ja Jordania auttoivat Israelia hyökkäysten torjumisessa, ja Starlink aktivoitiin Iranissa kansalaisten internet-yhteyksien turvaamiseksi.

Perussuomalainen Nuoriso: Suomessa on liikaa suomenruotsalaisia eturyhmäpoliitikkoja
Perussuomalainen Nuoriso on noteerannut RKP:n puheenjohtaja Anders Adlercreutzin esittämän huolen siitä, että Suomessa olisi liikaa "rasisteja". - Haluamme vastata tähän lausuntoon nostamalla esiin toisen Suomea koskettavan ongelman. Suomessa on nimittäin huomattavasti sellaisia suomenruotsalaisia poliitikoita, jotka edistävät ruotsin- ja suomenkielisten välistä segregaatiota ja häikäilemättömästi edistävät oman sosioekonomisesti etuoikeutetun väestö- ja kieliryhmänsä etuja muiden väestöryhmien kustannuksella.

Brittihallitus pyytää anteeksi uhreilta ja heittää seksuaalirikollisia ulos maasta – vuosikymmeniä jatkunut lasten hyväksikäyttö ja sarjaraiskaukset johtavat viimein tutkintaan ja tuomioihin
Britannian hallitus laittaa pisteen etnistaustaisten rikosten peittelylle ja lasten hyväksikäytttöön syyllistyneet grooming-rikolliset joutuvat tuomiolle. Useat seksuaalirikollisista ovat aasialais- ja etenkin pakistanilaistaustaisia miehiä. Uhreja on ollut tuhansia. Nyt epäillyillä on viimein edessään oikeudenkäynti ja syyllisillä tuomio sekä karkotus maasta.