

PS ARKISTO
Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”
Hallitusohjelman mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteen polttonesteissä nousisi nykyisestä noin 18 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on nykyisessä taloudellisessa tilanteessa mahdoton, koska puupohjaisen biodieselin valmistaminen on huomattavasti perinteistä dieseliä kalliimpaa.
VTT:n laskelmien mukaan metsähakepohjainen diesel maksaisi 1 200 euroa tonnilta ja UPM:n mäntyöljyn sivutuotteena valmistamakin 1 000 euroa tonnilta. Veroton hinta nykyisellä dieselillä on 500 euroa per tonni (hinta vaihtelee päivittäin raaka-ainepörssissä). Hintaero olisi vuodessa nykyisen dieselin ja biodieselin välillä 700 miljoonaa euroa. Tämä perustuu arvioon, että liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä biopolttoaineita tarvitaan miljoona tonnia.
– Hallituksen tavoitteen vuosittainen hinta, 700 miljoonaa euroa, lankeaa henkilöautoilijoille, mutta ennen kaikkea raskaalle liikenteelle. Hallitus tuhoaa logistiikkakustannusten rajuilla korotuksilla suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn, kertovat valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän loppuraporttiin tutustuneet perussuomalaiset.
Biopolttoainetta ei pystytä tuottamaan riittävästi
Sähköveron alentamisen tuoma hyöty syödään moninkertaisesti logistiikan hinnankorotuksilla. Yksin biopolttoaineen osuuden nosto 18 prosentin tasosta 30 prosentin tasolle nostaisi polttoaineen pumppuhintaa vuoteen 2030 mennessä 68 senttiä litralta. Vastaavasti EU:n tavoite sekoitevelvoitteen suhteen on Suomen nykytasoakin huomattavasti alhaisempi 14 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
– Koska bensiinimoottorit pystyvät teknisesti suoriutumaan korkeintaan 10 prosentin biopolttoaineosuudesta, niin Suomen sisäisesti itse päättämä lisäosuus on pakko kohdistaa dieselmoottoreille. Siksi hallituksesta on kuultu esityksiä nostaa sekoitevelvoitetta 39 prosentin tasolle.
– Suomessa ei pystytä vuosikymmeniin tuottamaan riittävää määrää biopolttoainetta kotimaan tarpeisiin, perussuomalaiset toteavat.
Sekoitevelvoitetavoite tulee kalliiksi
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtajan Riikka Purran mukaan hallituksen päätös alentaa teollisuuden sähköveroa perussuomalaisten vaatimusten suuntaisesti oli hyvä toimi, mutta valitettavasti samaan aikaan yritysten toimintaedellytyksiä nakerretaan toisesta päästä. Sekoitevelvoitetavoite liikenteessä tulee olemaan hyvin vaikeasti saavutettavissa, mutta kalliiksi se tulee – niin autoilevalle kansalaiselle kuin yrittäjällekin. Taakka erityisesti raskaalle liikenteelle tulee olemaan huomattava.
– Kuten ilmastopolitiikassa yleisemminkin, Suomen niin sanottu kunnianhimo on typeryyttä. Olemme huomattavasti verrokkimaitamme ja EU:ta kunnianhimoisempia, ja katkera lasku seuraa Suomen kilpailukyvylle. Tiukat kansalliset velvoitteet vääristävät kilpailua, sillä biopolttoaine on 3-5 kertaa tavallista polttoainetta kalliimpaa, Purra sanoo.
Suomen kunnianhimo laskettava EU-tasolle
EU:ssa uusiutuvien polttoaineiden velvoite olisi vain viisi prosenttia vuonna 2030. Perussuomalaiset ovat vaatineet kunnianhimon laskemista EU-tasolle, ja tämä koskee myös sekoitevelvoitetavoitetta.
– Samaten pitäisi huolehtia siitä, että kaikilla Suomessa ajavilla autoilla on samat velvoitteet ja päästötavoitteet. Rajoille on voitava pysäyttää autot, jotka eivät täytä Suomessa voimassa olevia vaatimuksia. Muuten kilpailutilanne on täysin vääristynyt ja ulkolaiset kuljettajat syrjäyttävät kotimaiset, Purra vaatii.
Samat pelisäännöt kaikille
Verotyöryhmän loppuraporttiin tutustuneiden perussuomalaisten mielestä biopolttoaineen suhteellisen osuuden, sekoitevelvoiteprosentin, on oltava Suomessa kilpailukykysyistä samansuuruinen samasta vuodesta lähtien kuin muualla EU:ssa. Tämä on välttämätöntä hallitusohjelman lupauksen, että teollisuudelle kompensoidaan kuljetuskustannusten nousu, toteuttamiseksi. Tämä turvaisi sekä suomalaisten kuljetusyritysten tulevaisuuden että teollisuuden ja kaupan kilpailukyvyn tuhoisalta kuljetuskustannusten nousulta.
– Tullille tulee säätää oikeus tarkistaa sekä kabotaasiliikenteen että muiden EU-maiden Suomeen tulevat autot. Tarkastusoikeuden ydin on se, toimivatko tänne tulevat autot samoilla kilpailun pelisäännöillä, päästötavoitteilla ja sekoitevelvoiteprosentilla kuin suomalaisilta vaaditaan.
– Rajalle on oltava oikeus pysäyttää kaikki autot, jotka eivät täytä Suomessa voimassa olevia päästö- ja sekoitevaatimuksia. Ainoastaan näin voidaan varmistaa, että liikenteen kansallisia päästötavoitteita oikeasti noudatetaan ja suomalaiset yritykset pystyvät kilpailemaan yhtäläisillä pelisäännöillä, perussuomalaiset vaativat.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- sekoitevelvoitetavoite sekoitevelvoite Kuljetusyritykset raskas liikenne tieliikenne kauppa Tulli biodiesel kuljetuskustannukset diesel kabotaasiliikenne Biopolttoaineet Bensiini Riikka Purra ilmastopolitiikka Kilpailukyky Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”

Polttoaineiden veronkorotukset ja indeksiin sitominen hallitusrintaman ideoista typerimpiä – Tavio: ”Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana”

Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa

Dieselin alennetun verokannan poistaminen on turmiollista vientiteollisuudelle – Ranne: ”Liikkumisen suhteen Suomi on jo nyt EU:n kalleimpien maiden joukossa”

Hallitus jatkaa autoilun kustannuksien kasvattamista – pyrkii keräämään autoilijoilta miljardin enemmän neljässä vuodessa

PS ei hyväksy Suomen suhteellisesti muita EU-maita suurempia päästötavoitteita: ”On mahdollista, että sitovia tavoitteita ei voida saavuttaa ilman maatalouden alasajoa”
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Niin mikä salaliittoteoria, ministeri Adlercreutz?

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”
Ylen aamussa vierailleelta kansanedustaja Teemu Keskisarjalta tivattiin kantaa hallitukselta odotettavaan ilmastostrategiaan. Keskisarja totesi asian olevan hänelle yhdentekevä. - Perussuomalaisille luonnonsuojelu on luonnollinen, pyhä asia. Ilmakehäkiihkoilu sen sijaan on paholaisen keksintö. Se on EU:n anekauppaa, lähiluonnon raiskaamista ja hiilinielujen nieleskelyä. Ilmakehäkiihkon sfääreistä olisikin tehtävä paluu aidosti vihreälle metsäpolulle.

Jussi Halla-aho: ”Onko minkään median toimituksessa yhtä paljon rikollisia kuin Hesarissa?”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho jakaa X-tilillään kurinpalautusta Helsingin Sanomille. Halla-aho osallistuu näin keskusteluun tuoreesta hovioikeuden tuomiosta kahdelle Helsingin Sanomien toimittajalle niin kutsutussa Viestikoekeskus-jutussa. Hovioikeus kovensi käräjäoikeuden aiempaa tuomiota.

Seksuaalista väkivaltaa Saksassa torjuvat uimahallijulisteet saavat kritiikkiä – kuvissa ahdistelijoiksi esitetään valkoisia naisia ja miehiä
Kahdeksan alaikäistä tyttöä on joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi Saksan Gelnhausenin ulkouimalassa. Epäiltyinä on neljä syyrialaista miestä. Tapaus on herättänyt laajaa keskustelua Saksan uimahallien turvallisuudesta. Samalla Kölnin kaupungin uimahalleihin asennetut seksuaalisesta väkivallasta varoittavat julisteet ovat joutuneet arvostelun kohteeksi, sillä niiden katsotaan esittävän ahdistelijoina sellaisia ryhmiä, jotka tilastojen mukaan syyllistyvät näihin tekoihin kaikkein harvimmin.

Nyt tuli perussuomalaisten vastaus SDP:n Razmyarin leikkauslistoihin: ”Tätäkö tarkoittaa kaiken voi tehdä reilummin?”
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Miko Bergbom tyrmää sosialidemokraattien varapuheenjohtaja Nasima Razmyarin esitykset maataloustukien leikkauksista sekä veronkorotukset listaamattomille yhtiöille.

PS-ministeriryhmän tiedotustilaisuus klo 15.30 alkaen (suora lähetys)

Teemu Keskisarja: Seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta pitää ohjata riippumattomille ja puolueettomille medioille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja esittää Yleisradion kutistamista siten, että seuraavalla hallituskaudella osa Yle-verosta ohjattaisiinkin riippumattomille ja puolueettomille medioille. - Yle-veron maksajat jatkossa valitkoot itse rahoituskohteita omissa veroilmoituksissaan, Keskisarja linjaa.

Pieni- ja keskituloisille tulossa merkittävät veronalennukset, ostovoima paranee – Purra: ”Tällaisia veronalennuksia ei ole nähty vähään aikaan”
Perussuomalaisten ministeriryhmän kesäkokouksessa tänään puhunut valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi jo lausunnoilla olevista verotoimista. Tavan palkansaajalle on jäämässä kukkaroon selvästi enemmän käyttövaraa veronalennusten myötä.

Hallitus korjaa terveydenhuoltoa: Silmälääkärille pääsee nyt helpommin ja silmälasien uusimisesta tulee monelle halvempaa
Aikaisemmin optikot eivät ole voineet määrätä silmälaseja henkilöille, joille on tehty silmäleikkaus, vaan asiakas on jouduttu ohjaamaan silmälääkärin vastaanotolle. - Muutos lyhentää jonoja silmälääkäreille ja on tervetullut tilanteessa, jossa silmälääkäreistä on pula valtakunnallisesti, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.
