Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän mielestä polttoaineveron korotus on selvästi tehokkain päästöohjauskeino. Verotyöryhmän raporttiin tutustuneiden perussuomalaisten mielestä Marinin hallitus maalaa liikenteen päästötavoitteellaan itsensä nurkkaan.

Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Liian kireä aikataulu päästötavoitteiden toteuttamisessa maksaa perussuomalaisten mielestä kohtuuttomasti autoilijoille ja yrityksille.

– Koska biopolttoaineiden kysyntä kotimaassa ylittää tarjonnan, biopolttoaineiden hinta säilyy korkeana. Siksi vaihtoehdoista jäävät käteen ainoastaan hinnankorotukset. Suurin osa ekonomisteista on sitä mieltä, että liikenteen päästöjen puolittaminen tarkoittaa suomeksi sitä, että fossiilisten polttoaineiden eli bensiinin ja dieselin hintaa on nostettava, sanovat perussuomalaiset.

– Hallituspuolueet eivät uskalla korottaa polttoaineen energiasisältöveroa ja -hiilidioksidiveroveroa vaalikauden loppupuolella äänestäjien koston pelossa. Siksi he esittävät ja suorastaan vaativat, että nämä korotukset on tehtävä heti seuraavan hallituskauden alkupuolella.

Korotusautomaatti käyttöön

Hallituksen sopima biopolttoaineen sekoitevelvoitteen nosto 1,5 prosenttiyksiköllä vuosittain korottaa polttoaineen hintaa noin 8 senttiä joka vuosi. Hinnannousu johtuu biopolttoaineen perinteistä polttoainetta korkeammasta hinnasta.

– Erityisesti keskustan ministerit ovat vannoneet, ettei tällä vaalikaudella polttoaineiden veroja enää tulla korottamaan. Hallituksen tapa luistaa ikävistä päätöksistä on päättää polttoaineverojen korotusautomaatin käyttöönotosta. Polttoaineita korotettaisiin jatkossa automaattisesti sitomalla ne elinkustannusindeksiin.

– Hallituksen mielestä polttoaineverot eivät riitä kirpaisemaan pumpulla riittävästi, kun palkankorotukset ovat olemassa, perussuomalaiset toteavat.

Verotkin halutaan laittaa indeksikorotusten piikkiin

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio pitää ehdotusta veronkorotusten sitomisesta elinkustannusindeksiin eräänlaisena sosialismin huipentumana.

– Kun hallitus päätti aiemmin historiallisen suuresta 250 miljoonan euron polttoaineveronkorotuksesta, se perusteli sitä sillä, että kyseessä on verotuksen indeksikorotus. Silloin ei kenellekään tullut vielä mieleenkään, että seuraavaksi hallitus aivan tosissaan lähtisi esittämään tämänkaltaisia indeksikorotuksia autoilun veroihin, Tavio sanoo.

– Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana, että verotkin halutaan laittaa indeksikorotusten piiriin. En missään olosuhteissa tule kannattamaan tällaista typeryyttä.

Polttoaiden verotusta saatava alas

Perussuomalaisten mielestä polttoaineiden hinnankorotusten sitominen indeksiin on yksi typerimmistä hallitusrintaman panikoinnin kukkasista, joka on syytä pikaisesti haudata.

– Perussuomalaiset ilmoittavat, etteivät Sanna Marinin ja Annika Saarikon hallituksen päätökset polttoaineiden veronkorotuksista sido tulevien eduskuntien käsiä. Perussuomalaiset päinvastoin tulevat esittämään polttoaineiden verotuksen alentamista.

– Sen mahdollistaa liikenteen päästövähennysten aikataulun asettaminen samaksi kuin muualla EU:ssa, jossa vähennystavoite on 60 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Silloin bensiinin ja dieselin hinnankorotuksista voidaan luopua ja on mahdollista päästä tavoitteeseen vähäpäästöisillä polttoaineilla, joiden verotus pitää vähintään puolittaa.

Suomen Uutiset