Polttoaineiden veronkorotukset ja indeksiin sitominen hallitusrintaman ideoista typerimpiä – Tavio: ”Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana”
Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän mielestä polttoaineveron korotus on selvästi tehokkain päästöohjauskeino. Verotyöryhmän raporttiin tutustuneiden perussuomalaisten mielestä Marinin hallitus maalaa liikenteen päästötavoitteellaan itsensä nurkkaan.
Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Liian kireä aikataulu päästötavoitteiden toteuttamisessa maksaa perussuomalaisten mielestä kohtuuttomasti autoilijoille ja yrityksille.
– Koska biopolttoaineiden kysyntä kotimaassa ylittää tarjonnan, biopolttoaineiden hinta säilyy korkeana. Siksi vaihtoehdoista jäävät käteen ainoastaan hinnankorotukset. Suurin osa ekonomisteista on sitä mieltä, että liikenteen päästöjen puolittaminen tarkoittaa suomeksi sitä, että fossiilisten polttoaineiden eli bensiinin ja dieselin hintaa on nostettava, sanovat perussuomalaiset.
– Hallituspuolueet eivät uskalla korottaa polttoaineen energiasisältöveroa ja -hiilidioksidiveroveroa vaalikauden loppupuolella äänestäjien koston pelossa. Siksi he esittävät ja suorastaan vaativat, että nämä korotukset on tehtävä heti seuraavan hallituskauden alkupuolella.
Korotusautomaatti käyttöön
Hallituksen sopima biopolttoaineen sekoitevelvoitteen nosto 1,5 prosenttiyksiköllä vuosittain korottaa polttoaineen hintaa noin 8 senttiä joka vuosi. Hinnannousu johtuu biopolttoaineen perinteistä polttoainetta korkeammasta hinnasta.
– Erityisesti keskustan ministerit ovat vannoneet, ettei tällä vaalikaudella polttoaineiden veroja enää tulla korottamaan. Hallituksen tapa luistaa ikävistä päätöksistä on päättää polttoaineverojen korotusautomaatin käyttöönotosta. Polttoaineita korotettaisiin jatkossa automaattisesti sitomalla ne elinkustannusindeksiin.
– Hallituksen mielestä polttoaineverot eivät riitä kirpaisemaan pumpulla riittävästi, kun palkankorotukset ovat olemassa, perussuomalaiset toteavat.
Verotkin halutaan laittaa indeksikorotusten piikkiin
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio pitää ehdotusta veronkorotusten sitomisesta elinkustannusindeksiin eräänlaisena sosialismin huipentumana.
– Kun hallitus päätti aiemmin historiallisen suuresta 250 miljoonan euron polttoaineveronkorotuksesta, se perusteli sitä sillä, että kyseessä on verotuksen indeksikorotus. Silloin ei kenellekään tullut vielä mieleenkään, että seuraavaksi hallitus aivan tosissaan lähtisi esittämään tämänkaltaisia indeksikorotuksia autoilun veroihin, Tavio sanoo.
– Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana, että verotkin halutaan laittaa indeksikorotusten piiriin. En missään olosuhteissa tule kannattamaan tällaista typeryyttä.
Polttoaiden verotusta saatava alas
Perussuomalaisten mielestä polttoaineiden hinnankorotusten sitominen indeksiin on yksi typerimmistä hallitusrintaman panikoinnin kukkasista, joka on syytä pikaisesti haudata.
– Perussuomalaiset ilmoittavat, etteivät Sanna Marinin ja Annika Saarikon hallituksen päätökset polttoaineiden veronkorotuksista sido tulevien eduskuntien käsiä. Perussuomalaiset päinvastoin tulevat esittämään polttoaineiden verotuksen alentamista.
– Sen mahdollistaa liikenteen päästövähennysten aikataulun asettaminen samaksi kuin muualla EU:ssa, jossa vähennystavoite on 60 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Silloin bensiinin ja dieselin hinnankorotuksista voidaan luopua ja on mahdollista päästä tavoitteeseen vähäpäästöisillä polttoaineilla, joiden verotus pitää vähintään puolittaa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- indeksikorotukset sekoitevelvoite korotusautomaatti päästöohjaus liikenteen verotus polttoaineiden hinnankorotukset liikenteen päästötavoitteet polttoaineveron korotus Valtiovarainministeriö diesel Biopolttoaineet Bensiini Annika Saarikko Sosialismi Sanna Marin Ville Tavio
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”
Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa
Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”
Dieselin alennetun verokannan poistaminen on turmiollista vientiteollisuudelle – Ranne: ”Liikkumisen suhteen Suomi on jo nyt EU:n kalleimpien maiden joukossa”
Hallitus verottaa ennätysmäisesti asumista ja liikkumista – ja lisää on luvassa
Hallitus jatkaa autoilun kustannuksien kasvattamista – pyrkii keräämään autoilijoilta miljardin enemmän neljässä vuodessa
Tavio: Byrokratia ja verotus pois innovaatioiden tieltä
Perussuomalaisen Nuorison alullepanema kansalaisaloite polttoaineverojen alentamisesta etenee eduskuntaan – aloitteella yli 106 000 allekirjoittajaa
PS vaati polttoaineiden ja sähkön hinnanalennuksia – ei käy hallitukselle
Viikon suosituimmat
”Kuka laittoi disinformaation liikkeelle vesihuollon yksityistämisestä?”, kysyy Purra – aiemmin mitään pidäkkeitä ei ollut, nykyinen hallitus ESTÄÄ määräysvallan lipumisen yksityisille
Härskiä on: Vihreät, SDP ja keskusta huutavat vesiasiassa sutta, mutta ovat itse se susi – ajoivat äskettäin Jyväskylän ja Ähtärin vesihuollon yksityistämistä
Puhdistuksesta huolimatta pylväiden saumoihin imeytynyttä väriainetta nousee koko ajan pintaan – Purra: “Voi teitä aktivistit Elokapinassa”
Eduskunnan puhdistustyöt jatkuvat edelleen.
Yksijalkaisesta nigerialaisesta merirosvosta tulee uustanskalainen – kotoutumissuunnitelma on jo valmiina
Tanskalaisen fregatin merirosvouksen vastainen operaatio päättyi siihen, että tulitaistelussa jalkansa menettänyt nigerialainen merirosvo tuotiin Tanskaan hoitoon. Lucky-niminen merirosvo on nyt saanut myönteisen turvapaikkapäätöksen ja hänelle on laadittu kotoutumissuunnitelma. Hänen ei tarvitse enää palata Afrikkaan, jossa elämä yksijalkaisena olisi hyvin raskasta.
Hollywoodin woke-kiihko vähitellen laantumassa, uudet tuulet puhaltavat – Kummisetä-trilogian ohjannut Francis Coppola kasasi elokuvatiiminsä omaperäisellä tavalla
Elokuvaohjaaja Francis Ford Coppola pyristelee Hollywoodin woke-kulttuuria vastaan. Kummisetä-trilogiasta tunnettu ohjaajalegenda kertoi tavoitteekseen tehdä elokuvan, jota ei voisi luonnehtia tyypilliseksi woken läpitunkemaksi Hollywood-tekeleeksi. Coppola halusi näyttelijäkaartiinsa cancel-kulttuurin uhriksi joutuneita hahmoja sekä oikealta että vasemmalta. Tällaisia ovat mm. konservatiivisia näkemyksiä esittänyt Jon Voight sekä takavuosien Trump-kriitikko Shia LaBeouf.
Oman turvapaikkapolitiikkansa kaaokseen ajanut Saksa etsii ratkaisumalleja Hollannista ja Pohjoismaista
Saksassa vaaditaan muutosta yhteiskunnallisia jännitteitä synnyttävään hallitsemattomaan maahantuloon ja siirtolaispolitiikkaan. Mallia etsitään nyt myös Hollannista ja Pohjoismaista.
Kamala Harrisin vastaus meni “sanasalaatiksi” – TV-yhtiö julkaisi parannellun version haastattelusta
Kamala Harris oli vaalikampanjansa tiukimmassa haastattelussa "60 minuuttia" -ohjelmassa. Harrisin vastaus Yhdysvaltain ja Israelin suhteita koskien oli niin sekava ja sisällötön, että TV-kanava joutui editoimaan ennakkomainoksiaan uudestaan. Ukrainan mahdolliseen Nato-jäsenyyteen Harris kieltäytyi ottamasta kantaa.
Maahanmuuttajat kärsivät työstressistä – matka kehitysmaasta hyvinvointiyhteiskunnan hoivaan on paljon pitempi kuin maantieteellinen etäisyys
Matka kehittyvästä maasta pohjoismaisen työelämän ja hyvinvointiyhteiskunnan runsaudensarven ääreen voi olla henkisesti paljon pitempi kuin maantieteellinen etäisyys. Seurauksena voi olla jopa ”vähemmistöstressi”. Kansankoti panostaa nyt julkisia varoja valaistakseen kaikkia kansalaisia akuutista ongelmasta.
Jani Mäkelä: Oppositio on valehdellut vesihuoltoasiassa
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani Mäkelä (ps.) moittii oppositiota, jonka vesihuoltoa koskevat väitteet eivät pidä paikkaansa.
Perussuomalaiset: Kehitysyhteistyöhön mullistavia muutoksia – Suomi asettaa tiukat rajat rahaa saaville maille
Kehitysyhteistyötä uudistetaan tällä hallituskaudella. Uusi strategia nojaa vahvasti kahteen keskeiseen ohjenuoraan: yksityinen sektori saa suuremman roolin kehitysavun toteuttajana ja rajalliset panostukset kohdennetaan tarkemmin niihin maihin, jotka aidosti haluavat kasvaa ja vaurastua. Eduskunnassa käsiteltiin tiistaina ensimmäistä kertaa yhdessä Suomen kauppa- ja kehityspolitiikan selontekoa.