

Dieselin alennetun verokannan poistaminen on turmiollista vientiteollisuudelle – Ranne: ”Liikkumisen suhteen Suomi on jo nyt EU:n kalleimpien maiden joukossa”
Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän laskelmien mukaan dieselin alennetun verokannan asteittainen poistaminen nostaisi verotasoa noin 26 senttiä litralta. Dieselin yhden verosentin kustannusvaikutus tavarankuljetukseen on 13 miljoonaa euroa, kuusi senttiä on 80 miljoonaa vuodessa. Verotyöryhmän raporttiin tutustuneet perussuomalaiset vaativat ammattidieselin käyttöönottoa myös Suomessa.
Suomessa dieselin polttoainevero on Euroopan korkeimpia. Kahdeksassa Euroopan maassa on käytössä järjestelmä, jossa kuljetusyritys saa tankattua litraa kohden maksupalautusta. EU sallii ammattidieselin käytön. Esimerkiksi Ranska palauttaa ammattiliikenteeseen yli 11 senttiä litraa kohden, mikä on paljon.
– Hallitusohjelmassa on kaavailtu ammattidieselin käyttöönottoa myös Suomessa. Sen pitäisi olla esillä budjettiriihessä. On erikoista, että ensin nostetaan veroa ja sitten vasta mietitään, miten käy kilpailukyvylle. Kuljetuskustannuksia on pidetty suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukyvyn ydinasiana, koska maa on syrjässä päämarkkina-alueiltaan ja joutuu siksi kotimaassa monin tavoin kompensoimaan pitkiä kansainvälisiä kuljetuskustannuksia, perussuomalaiset sanovat.
Viennin kilpailukyky on Suomelle tärkeää
Dieselin verotuen tavoite oli alentaa teollisuuden kuljetuskustannuksia. Suomen talous on riippuvainen viennistä ja siten hinta- ja kustannuskilpailukyvyn säilyminen hyvänä suhteessa kilpailijamaihin on ensiarvoisen tärkeää. Pienenä viennistä riippuvaisena taloutena Suomi toimii vientimarkkinoilla hinnanottajana.
– Suomalaiset yritykset kohtaavat hyvin joustavan kysynnän eivätkä voi viedä veronkorotuksia suoraan vientihintoihin ilman, että menettävät markkinaosuuksia. Vaarana on jälleen, että suuret vientiyritykset siirtävät tuotantoaan EU-maihin, joissa kuljetuskustannuksia kompensoidaan veropoliittisin toimin.
– Ammattidiesel on otettava käyttöön myös Suomessa kilpailukykymme säilyttämiseksi. Eurooppalaiset kilpailijamme tukevat fossiilisia polttoaineita käyttäviä teollisuusyrityksiään joko suorilla tai veropoliittisilla tuilla. Kilpailijamaamme toimivat näin, vaikka ovat sitoutuneet Pariisin sopimuksen päästötavoitteisin, kertovat perussuomalaiset.
Liikkumisen kustannukset eivät saa nousta
Kansanedustaja Lulu Ranteen mielestä pääasia on, että Suomen sisäisen logistiikan kustannukset yksityisille tai yrittäjille eivät saa nousta. Haja-asutusalueilla palvelujen käyttäminen esimerkiksi sairaalaan Ivalosta Rovaniemelle tai työvoiman liikkuvuus tulevat jo nyt kalliiksi harvaan asutussa suurten etäisyyksien maassa. Näiden kustannusten suhteen Suomi on jo takamatkalla muihin maihin verrattuna, EU:ssa jo kalleimpien joukossa.
– Käyttövoimasta ja käyttäjäryhmästä riippumatta liikkumisen kustannukset eivät saa nousta, vaan pikemminkin laskea, eli dieselin mittarihinta yksityisillekään ei saa nousta. Ammattidiesel on ok, jos sillä alennetaan ammattiautoilijoiden kustannuksia nykyisestä.
– Kilpailuneutraliteetin kannalta on oleellista, että Suomessa liikennöivät muunmaalaiset autot maksavat kaikki samat verot ja veroluonteiset maksut kuin kotimaisetkin. Ulkomailta tänne tulevien olisi joko tankattava Suomessa tai maksettava Suomeen veroja täydestä, ulkomailla täytetystä tankista, Ranne linjaa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- kilpailuneutraliteetti alennettu verokanta ammattidiesel Kuljetusyritykset elinkeinoelämä tieliikenne kuljetuskustannukset Dieselvero diesel Liikkumisen hinta polttoainevero päästötavoitteet Pariisin ilmastosopimus Eurooppa Fossiiliset polttoaineet Lulu Ranne vientiteollisuus Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Polttoaineiden veronkorotukset ja indeksiin sitominen hallitusrintaman ideoista typerimpiä – Tavio: ”Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana”

Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”

Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa

Hallitus jatkaa autoilun kustannuksien kasvattamista – pyrkii keräämään autoilijoilta miljardin enemmän neljässä vuodessa

PS ei hyväksy Suomen suhteellisesti muita EU-maita suurempia päästötavoitteita: “On mahdollista, että sitovia tavoitteita ei voida saavuttaa ilman maatalouden alasajoa”
Viikon suosituimmat

EU haluaa terveydelle haitallisen puunpolton aisoihin – saunojen ja takkojen piippuihin sähköiset savukaasujen puhdistimet
Brysselin vallan kammareissa oli 12. helmikuuta tarkoitus esitellä lakiluonnos, joka asettaisi entistä selvästi tiukemmat rajat muun muassa puulämmitteisten tulisijojen haitallisille hiukkaspäästöille vuodesta 2027 alkaen. Sitten otettiin järki käteen - ainakin toistaiseksi.

Vance: Eurooppa on tekemässä itsemurhaa massamaahanmuuton kautta
Yhdysvaltain varapresidentti Vance on sitä mieltä, että Eurooppa on vaarassa ajautua yhteiskunnalliseen itsemurhaan, koska liian monet Euroopan maat ovat kyvyttömiä tai haluttomia kontrolloimaan rajojaan. Vance on huolissaan siitä, että rajojensa valvonnan sijasta monet EU-maat haluavat mieluummin rajoittaa omien kansalaistensa sananvapautta. Hän mainitsi Saksan esimerkkinä maasta, joka on ajautumassa tuhoon massamaahanmuuton takia. Vancen mielestä massamaahanmuutto vaarantaa myös tavallisten amerikkalaisten työläisten oikeuden "amerikkalaiseen unelmaan".

Pirkko Ruohonen-Lerneriltä kovaa kritiikkiä demarien Eero Heinäluomalle: “Kieroilun mestari, josta Putinkin on hänet palkinnut korkea-arvoisella mitalilla”
Demarimeppi, entinen SDP:n kansanedustaja Eero Heinäluoma on saanut Iltalehdessä osakseen kovaa kritiikkiä 16 vuotta sitten vuonna 2009 eduskunnan täysistunnossa pitämästään puheenvuorosta Nord Stream -keskustelussa samaan aikaan eduskunnassa toimineilta silloisilta kansanedustajilta. Kaasuputkea lobanneen Heinäluoman sarkastiset heitot ”suikkahattuisista, punatähtisistä ja harmaapukuisista” miehistä tämän päivän kontekstissa tuskin hymyilyttävät enää demareitakaan.

YK:n tuomari sai tuomion naisorjan pitämisestä
Yhdistyneiden kansakuntien tuomari on tuomittu Iso-Britanniassa nuoren naisen pakottamisesta orjatyöhön.

Vihreä kupla puhkesi – akkuvalmistaja Northvolt konkurssiin
Eräs Ruotsin taloushistorian suurimmista epäonnistumisista varmistui keskiviikkona, kun akkuvalmistaja Northvolt jätti konkurssihakemuksen Tukholman käräjäoikeudelle. Tuhannet menettävät työnsä ja vihreä siirtymä kokee pahan kolauksen. Konkurssin maksajiksi joutuvat käytännössä kaikki ruotsalaiset, sillä hankkeeseen sijoitetut eläke- ja verorahat katoavat kankkulan kaivoon.

Kristittyjä vainotaan ympäri maailmaa median vaietessa – Antikainen: Sisäministeri Mari Rantanen on toiminut oikein
Perussuomalainen sisäministeri Mari Rantanen sai tänään eduskunnan luottamuksen äänin 94–53. Vihreät esitti viime viikolla Rantaselle epäluottamusta vasemmistoliiton kannattamana. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen on tyytyväinen, että Rantanen sai eduskunnan luottamuksen. Hän muistuttaa, että kristittyjä vainotaan tälläkin hetkellä useassa maassa samalla, kun media vaikenee asiasta.

Dosentti Ari Helo moittii lukion historiankirjaa: ”Halutaanko koululaisille antaa naiiviin utopistinen kuva Euroopan ulkopuolisten alueiden historiasta ennen kolonialismin kautta?”
Historioitsija ja dosentti Ari Helo antaa tanakkaa kritiikkiä lukion historian oppikirjalle Opus 6 HI6, jonka sisällössä Helo osoittaa olevan selkeitä historiallisen ajattelun puutteita. Kirjassa esimerkiksi länsimainen monikulttuurisuuskäsitys jää tunnistamatta ja historiaa kirjoitetaan eurosokeasti, eli eurooppalaisten näkökulmaa suljetaan pois.

Perussuomalaiset Opiskelijat: “Maahanmuuttajakiintiöt eivät kuulu korkeakoulujen yhteishakuun”
Jyväskylän yliopistosta kantautuu huolestuttavia uutisia. Hiljattain Ylen julkaiseman uutisen perusteella yliopistossa ollaan valmistelemassa tiettyihin koulutusohjelmiin omaa hakuväylää Suomea toisena kielenä opiskeleville. Perussuomalaisten opiskelijajärjestö pitää kannanotossaan suunniteltua positiivista syrjintää korkeakoulujen yhteishaussa älyvapaana toimintana.

Saksalta puuttuu sotilaita, aseita ja maanpuolustustahtoa – rämäkuntoinen armeija halutaan panna kuntoon satojen miljardien velkarahalla
Saksan tuleva kristillisdemokraattien ja demarien mustapunahallitus haluaa ottaa satoja miljardeja euroja uutta velkaa romukuntoisen armeijan kohentamiseen ja antaakseen oman panoksensa Euroopan puolustamiseen. Rahalla ei saa kuitenkaan kaikkea. Vaikka yhä useampi saksalainen pelkää Putinia, niin enemmistö ei ole valmis puolustamaan ase kädessä kotimaataan.

Pääkaupunkiseudun ay-pomot pyrkivät valtuustoihin demareiden listoilta – SAK julkaisi jo oman poliittisen ohjelmansa
Kevään kuntavaaleissa SDP:n listoilla on ainakin neljä ay-järjestön istuvaa tai entistä puheenjohtajaa. Teollisuusliiton puheenjohtaja, sekä viime talven poliittisten lakkojen ”ruuvin kiristäjänä” tunnettu Riku Aalto asettuu ehdolle Vantaalla. Myös monet SAK:laisten liittojen rivijäsenet ovat asettuneet ehdolle demarien tai vasemmistoliiton listoilta.