

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Juuso vaatii Kelan taksitarjontaan parannuksia: Pienemmät välitysalueet ja enemmän välittäjiä
Nykyisessä Kansaneläkelaitoksen taksipalvelujen toimintamallissa Kela kilpailuttaa 17 alueelle maakunnallisen välityskeskuksen, joka vastaa omalla toimialueellaan taksikyytien välityksestä ja taksien saatavuudesta. Eli välityskeskus sitoutuu tarjouksessaan myös siihen, että alueella on saatavilla autoja liikennöintiin riittävästi.
Toimintamallin mukaan taksien välityskeskus sopimuksilla kiinnittää tarvittavan määrän liikennöitsijöitä ja autoja omaan välityspiiriinsä. Sopimustaksien lisäksi välityskeskuksilla eli palveluntuottajilla on myös omia taksiajoneuvoja, eri maakunnissa vaihtelevia määriä.
Kansanedustaja Kaisa Juuso kertoo, että taksiliikenteen harjoittajien piiristä on esitetty arvostelua tätä järjestelmää kohtaan.
– Nykyinen kilpailutusmalli antaa voittavalle osapuolelle määräävän markkina-aseman maakunnassa. Se antaa myös välityspalveluyritykselle mahdollisuuden järjestellä Kelan korvaamia ajoja mielensä mukaan omille autoilleen eli niille autoille, jotka ovat kyseisen välitysyhtiön välityksessä myös muuten kuin Kelan maksamilla matkoilla.
– Kelavälitysyhtiö jakaa maakunnasta tilattuja kyytejä sairaalapaikkakuntien autoille eikä maakunnan omille autoille, vaikka nämä ovat solmineet yhtiön kanssa sopimuksen kuljetuksista. Liikennepalvelulain tavoitteena on edistää kilpailun tasapuolisuutta henkilöliikennemarkkinoilla, ja se tavoite ei tässä toteudu, Juuso huomauttaa.
Osa hyväksyy sopimuksen pakon edessä
Välitysyhtiö voi käytännössä itse määritellä tarjouskilpailussa käytettävän hinnan, koska kustannusriski ei tule välitysyhtiöille, vaan liiketoiminnan kannattavuuden riski tulee kuljetuksia alihankintana suorittavan autoilijan kannettavaksi.
– Palveluntuottajan hinnoittelu autoilijoita kohtaan toimii periaatteella ota tai jätä, ja siinä tilanteessa osa autoilijoista hyväksyy sopimuksen pakon edessä, kun vaihtoehtona on lopettaminen.
– Toimiva ja tasapuolinen vaihtoehto kilpailuttamismallille olisi se, että Kela määrittäisi hinnan ja välitysyhtiön vaatimukset, jolloin kaikki vaatimukset täyttävät yhtiöt voisivat välittää näitä kuljetuksia. Tällaisessa rekisteröitymismenettelyssä kaikki Kelan asettamat pakolliset vaatimukset täyttävät palveluntuottajat voisivat rekisteröityä palveluntuottajiksi, Juuso esittää.
Kelan arvioiva aluejakoa uudelleen
Konsulttiyhtiö KPMG on arvioinut Kelan taksivälityspalvelujen kilpailutusmenettelyä sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta. Yhtiö kävi läpi hankintamenettelyjä ja laati sen pohjalta suosituksia ja otti kantaa lainsäädännön muutostarpeisiin.
– Konsulttiyhtiön mukaan Kansaneläkelaitoksen tulisi seuraavalla hankintakaudella arvioida aluejakoa uudelleen ja pyrkiä kohti useamman välitystoimijan mallia. Kelan tulisi myös arvioida kriittisesti nykymallin kilpailutusvaikutuksia ja vapaan kilpailun toteutumista. Tehtyjen haastattelujen perusteella useamman välittäjän malli saa kannatusta taksiautoilijoiden puolelta. Se lisäisi myös asiakkaiden valinnanvapautta, Juuso korostaa.
Tasapuolinen tilanne saavutettavissa
Konsulttiyhtiön mukaan Kelan olisi seuraavalla hankintakaudella perusteltua arvioida aluejakoa uudelleen, mutta jos Kela toteuttaa hankinnan nykyisen aluejaon perusteella, olisi tarkoituksenmukaista pyrkiä kohti useamman välitystoimijan mallia. Aluejaon pienentäminen voisi laskea välityskeskusten osallistumiskynnystä ja houkuttelisi myös uusia toimijoita uusille alueille.
– On tarpeellista myös laajemmin arvioida sitä, onko tarkoituksenmukaista kilpailuttaa kaikkia yhteiskunnan peruspalveluita. Jos matkakorvausten enimmäishinnat ja kuljetusten laatuvelvoitteet säädettäisiin laissa ja kaikki vaatimukset täyttävät taksiautoilijat saisivat hoitaa kuljetuksia, sillä saavutettaisiin tasapuolinen tilanne. Olen tehnyt tästä asiasta kirjallisen kysymyksen ministerille, Juuso kertoo.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Juuso estäisi Länsi-Pohjan keskussairaalan lakkauttamisen sote-uudistuksen yhteydessä: ”Kyky varautua tuleviin pandemioihin ja suuronnettomuuksiin heikkenisi huomattavasti”

Juuso: Energiajuomien myynti lapsille on kiellettävä
Viikon suosituimmat

Teemu Keskisarjan kolumni: Aatu Arjalainen ja Nahom Hagos – kumpi on todempi uhka?

Someen jaettu pahoinpitely nostatti espanjalaisten raivon – afrikkalaisjengin ja paikallisten yhteenotot ovat jatkuneet yli viikonlopun
Paikallisten asukkaiden ja afrikkalaisjengin väliset väkivaltaisuudet ovat jatkuneet jo kolmatta yötä espanjalaisessa pikkukaupungissa. Taustalla ovat sosiaaliset ongelmat ja uskonnollinen eripura, joiden sanotaan olevan hallitsemattoman maahanmuuton seurausta. ”On aika panna vastaan ennen kuin on liian myöhäistä”, tulkitsee asukas paikallisten tuntoja.

Antikainen: Kuvitelkaa demarien Nasima Razmyar sisäministerinä – rajat auki, suut kiinni ja lisää turvapaikanhakijoita suomalaisten elätettäväksi
Pääministeripuolueena SDP:n ja Nasima Razmyarin toimintalinja olisi selvä: vihapuheesta vankilaan – mutta laittomasta maassaoleskelusta palkinto. Suomalaisille rajat sananvapauteen – mutta ei rajoja maahanmuutolle. Ja jos kritisoisit Razmyaria, joutuisit maksamaan kunnianloukkauksesta korvauksia, kansanedustaja Sanna Antikainen varoittaa.

Riippumattomalta medialta yläpeukkua Teemu Keskisarjan ehdotukselle Yle-veron uudelleenohjauksesta – pitkällä tähtäimellä kaiken median tulisi kuitenkin toimia markkinaehtoisesti
Aidosti riippumattomat ja itsenäiset media-alan tekijät pitävät ongelmallisena nykyistä Yle-veromallia, jonka turvin Yleisradio syö tilaa mediakentältä. Kansanedustaja Teemu Keskisarjan esitys Yle-veron uudelleenkohdistamisesta toisi mukaan kilpailua mediakentälle, sekä palauttaisi osittaisen protestoinnin mahdollisuuden kansalle.

AKT-pamppu Ismo Kokon mielestä bussiliikenne pysähtyisi ilman maahanmuuttajia – PS:n Grönroosilta tyly kuitti: ”AKT:n kaverilla kysynnän ja tarjonnan perusasiat hukassa”
Perussuomalaisten 3. varapuheenjohtaja Simo Grönroos selventää mamutusta komppaavalle ay-pomo Ismo Kokolle, että toki Suomessa bussit liikkuisivat aivan hyvin myös ilman maahanmuuttajia, tällöin vain kuljettajien palkat olisivat hieman korkeammat kuin nyt.

Tukala helle jatkuu – Ministeri Kaisa Juuso: ”Viilennyksestä on nyt huolehdittava erityisesti vanhusten asumisyksiköissä”
Kotien lisäksi sisätilojen viileydestä on huolehdittava sosiaali- ja terveydenhuollon hoitolaitoksissa sekä asumisyksiköissä, joissa hoidetaan kuumuuden vaikutuksille herkkiin väestöryhmiin kuuluvia, painottaa sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso.

Yliopistonlehtori emerita ajattelee liberaalilaatikon ulkopuolelta: Pakkoinkluusio ei toimi missään – ei kouluissa, työpaikoilla eikä maahanmuuttopolitiikassa
Voiko yliopistolla työskennellä ja luoda uraa, vaikka tunnustautuu kristityksi tai konservatiiviksi? Saako tieteentekijä vastustaa aborttia, pitää Israelin puolta ja puhua ääneen islamisaation luomasta uhkasta länsimaille? Kyllä, se on mahdollista, mutta ei mutkatonta. Ja ehkä siksi niin harvinaista.

Päivän pointti: Toksinen vallankäyttö, toiminnan ristiriitaisuudet ja kasvava tyytymättömyys Pride-liikkeen sisällä herättävät pohtimaan, joko Pride-aikakausi on tullut päätökseensä

Hallitus selvittää maahanmuuttajien arvot: ”Lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”
Maahanmuutto- ja integraatiopolitiikan pitää perustus tosiasioihin, ei näppituntumaan saatikka oletuksiin. Näin ajattelee tuore opetus- ja integraatioministeri Simona Mohamsson (ent. Mohammad). Yhteiset tasavertaisuuteen perustuvat arvot on hyväksyttävä, sillä ”lupa asua Ruotsissa ei kuulu ihmisoikeuksiin”.

Ranska avaamassa ovea uusille tulijoille – pelkkä palestiinalaisuus riittää nyt turvapaikan perusteeksi
Ranska on päättänyt myöntää turvapaikkoja Gazan palestiinalaisille. Tie EU:n alueelle on nyt periaatteessa auki kahdelle miljoonalle uudelle pakolaiselle. Päätökseen on reagoitu voimakkaasti, sillä se voi johtaa pakolaistulvaan ja Hamasin terrroristien ujuttautumiseen Euroopan ytimeen.