Jokaisen, joka töidensä puolesta joutuu koskemaan Internet-nimiseen vempeleeseen, tulisi tietää että Keijo Kaarisade on parodiahahmo. P-A-R-O-D-I-A-H-A-H-M-O. Tämän luulisi olevan itsestäänselvää myös megakorporaatioiden kovapalkkaisille viestintäyksiköille.

Luulisi.

Keijo Kaarisateen avaamasta Twitter-ketjusta singahdettiin parissa päivässä kiertoradalle, joka näyttää hyvää vauhtia johtavan Fazerin Geisha-patukkabrändin hautaamiseen syvälle maan uumeniin.

Kun muutama viesti on vaihdettu ja Fazer pingattu paikalle, ollaankin jo melkein maalissa. Miljardiluokan korporaatio vastaa: ”Geisha on ollut Fazerilla käytössä n. 100 vuotta ja ymmärrämme että maailma on sinä aikana muuttunut.Mikä 1900-luvun alussa oli eksoottista ja kiinnostavaa, näyttäytyy nykymaailmassa usein epäsopivana.Otamme palautteen vakavasti ja harkitsemme parhaillamme vaihtoehtoja brändille.”

Katso itse:

Kansanedustaja Jani Mäkelä (ps.) kuittaa Fazerille vanhoja akkareita mukaillen: ”Pim, teidät on keijotettu”.

Valio panikoituu omasta jogurtistaan

Aivan yhtä älyvapaa paniikkireaktio koetaan Valiolla, jossa hätäännytään kurditaustaisen somevaikuttaja Anter Yaşan ilmiselvästä trollauksesta.

Yaşa kysyy Valiolta: ”Saaneenko kysyä, että miksi tässä pakkauksessa on näin stereotyyppisen rasistinen kuva ”turkkilaisesta”? Fetsejä ei ole käytetty sitten Atatürkin.” ja ”Turkin perustaja Atatürk piti fetsien käyttäjiä Ottomaanien edustajina ja sivistymättöminä islamisteina.”

Valio vastaa: ”Hei Anter! Kiitos tärkeästä palautteesta ja hyvästä kysymyksestä. Fetsin käyttöä tai kuvaa ylipäätään ei ole piirrosta tehdessä ymmärretty kyseenalaistaa. Näin yksinkertainen selitys siis. Suunnittelemme paraikaa uutta pakkausta. T. Helena Valiolta”

Ja hetken päästä Iltalehti uutisoi: ”Valio kertoo uudistavansa turkkilaisen jugurtin pakkauksen. Myös muiden ruokajugurttien ulkoasu arvioidaan. Valio aikoo suunnitella uuden pakkauksen turkkilaiselle jugurtilleen. Asia nousi esiin torstaina Twitterissä, jossa Valion edustaja vastasi kysymykseen tuotteen nykyisestä ulkoasusta.”

Persumyönteinen somehahmo Jiri Keronen vääntää rautalangasta, mistä tapauksessa on kyse: ”Tämä kertoo maailman hulluudesta. Anter Yaşa heitti läpällä, että Valion Turkkilaisen jogurtin kuvassa esiintyvä fetsi on rasistinen ja taantumuksellinen päähine. Valio otti läpän tosissaan ja on nyt poistamassa turkkilaisen Turkkilaisesta jogurtista.”

Yaşa kommentoi itse: ”Nyt ihan oikeasti ihmiset. Valio valikoitui parodiani kohteeksi puhtaasti Turkkilaisen jugurtin ansiosta. En todellakaan halua, että boikotoitte, riehutte ja mustamaalaatte hienoa suomalaista ja kotimaista yritystä.”

SUOMEN UUTISET