

Toimitus suosittelee
Koskenkylän analyysi: Talous hiipuu ja rakenneongelmat kärjistyvät – miten Suomi saadaan uudelleen nousuun?
Vielä kymmenkunta vuotta sitten, toivuttuamme 1990-luvun alun lamasta ja Nokian kulta-aikana, taloutemme oli Euroopan kärjessä ja menestystämme ihailtiin laajalti. Tuolloinen kahdeksan prosentin vaihtotaseen ylijäämä suhteessa bruttokansantuotteeseen (BKT) oli todella korkea ja kertoi erinomaisesta kilpailukyvystä. Työllisyysaste oli 71,5 prosenttia oltuaan laman aikaan vain 64 prosenttia. Valtion velka suhteessa BKT:een oli vain 35 prosenttia eli EU:n alimpia ja valtion budjetti oli tasapainossa.
Kun Suomen lukuja tänä päivänä verrataan kriiseistä huolimatta menestyneiden pienten maiden (Itävalta, Hollanti, Ruotsi, Sveitsi ja Tanska) ja suuren Saksan lukuihin, tulos on hätkähdyttävä. Suomi on pudonnut täysin kelkasta. Vaihtotaseen ylijäämämme on muuttunut alijäämäksi kun taas kaikilla edellä mainituilla on huomattava ylijäämä (3, 10, 6, 12, ja 5 sekä Saksalla 7 %).
Heikko kilpailukyky ja ylikorkea kokonaisverotus
Kilpailukykymme on suorastaan romahtanut. Ruotsin ja Tanskan menestys on merkille pantavaa. Valtion budjetin osalta vertailumailla on tasapaino tai pienehkö alijäämä kun taas Suomella kaikkia niitä suurempi alijäämä. Suomen valtion velka-aste on edelleen alhaisempi kuin osalla vertailumaita pois lukien Ruotsi ja Sveitsi, mutta velka-asteen kasvuvauhti on muita nopeampi. Erittäin huolestuttavaa on vertailumaita selvästi huonompi työllisyysaste (työllisten osuus työikäisestä väestä). Meillä se on 68 prosenttia ja laskee edelleen. Vertailumailla se on välillä 73-75 prosenttia eli ratkaisevasti Suomea korkeampi. Suomi ei yksinkertaisesti työllistä enää.
Ylikorkea kokonaisverotus tainnuttaa tyystin talouskasvun. Vain julkinen sektori kasvaa edelleen. Suhteellisesti julkiset menomme ovat EU:n korkeimpia peräti 57 % BKT:sta eli lähes Ranskan tasoa. Suomi on kohta 60 % tasolla, jolloin koko EU:n suhteellisesti suurin julkinen talous on Suomessa. Ykkössijaa ei kannata juhlia, suruliputus on paikallaan. Ongelma on äärimmäisen vakava. Sosiaalidemokraattinen hyvinvointivaltio on tullut tiensä päähän ja alasajo on alkamassa.
Kriisitietoisuus Suomessa on selvästi kasvanut. Yrityksissä ja erityisesti teollisuudessa ongelmien kärjistyminen havaittiin jo vuosia sitten. Valtioneuvosto on ollut viimeisiä ja valtiovarainministeri viimeisin, joka vasta elokuussa havaitsi tilanteen vakavuuden. Todellisuudessa taloutemme huononeminen näkyi jo vuoden 2007 jälkeen, mutta mitään ei tehty. Päinvastoin, yksikkötyökulumme kasvoivat sen jälkeen selvästi nopeammin kuin kilpailijamaissa vaikka vaihtotaseen ylijäämä oli jo kääntynyt jyrkkään laskuun.
Suomi voi menestyä myös omalla valuutalla
Hallitus sai elokuussa aikaiseksi rakenneuudistuksiin tähtäävän suunnitelman, joka toistaiseksi on vain eräänlainen ideapaperi. Lisäksi saatiin maltillinen palkkasopimus. Sote- ja kuntauudistus takkuavat pahasti. Osinkoverouudistus pilattiin täysin, siitä tuli piensijoittajia sorsiva, pahasti epäneutraali ja aivan liian monimutkainen. Yritysverotuksen alentamisesta hallitukselle voi antaa kiitosta. Se onkin ainoa vero, joka Suomessa on nyt kohdallaan, kaikki muut verot ovat aivan liian korkeita.
Hallituksen rakenneuudistuspaketissa oli neljä osaa, joita seuraavassa arvioin:
1. Kuntien menojen vähentäminen tehtäviä karsimalla
Hallituksen arvio julkisen talouden kestävyysvajeesta on lähes 10 miljardia euroa eli noin 5 prosenttia suhteessa BKT:een. Kuntien tehtäviä karsittaisiin yhden miljardin verran. Toinen miljardi säästöä saataisiin kohottamalla kuntien tuottavuutta ja osin verojakin. Kahden miljardin säästö yhteensä olisi noin yksi prosenttiyksikkö koko kestävyysvajeesta. Tavoite on mahdollista saavuttaa vain karsimalla myös sosiaali- ja terveysalan sekä koulutuksen menoja, koska ne ovat noin 75 prosenttia kuntien menoista.
2. Julkisen sektorin tuottavuuden kasvu
Hallituksen tavoite on kunnianhimoinen eli peräti 2,8 miljardin säästö tuottavuutta parantamalla. Tämä olisi 1,4 prosenttiyksikköä viiden prosenttiyksikön kestävyysvajeesta eli kolmannes. Tuottavuuden kasvu on ollut julkisessa taloudessa paljon hitaampaa kuin yrityksissä. Tuottavuutta voidaan parantaa monin keinoin kuten töiden organisoinnilla, johtamisella ja motivoimalla työntekijöitä. Käytännössä tehokkain tapa on kuitenkin työvoiman vähentäminen. Julkinen talous on Suomessa pian EU:n suurin, sen kokoa on pienennettävä rajusti. Tavoitteena tulisi olla 45 % taso julkisen talouden BKT-osuudessa kun se nyt se on 57 %. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan ainakin 10 vuotta ja vielä monta hallitusta!
Vain julkisia menoja karsimalla saadaan kokonaisveroaste laskemaan. Tämä on välttämätöntä, koska ylikorkea kokonaisverorasitus tappaa tyystin talouskasvun ja aiheuttaa valtavia kannustinongelmia työntekijöille ja yrityksille.
3. Työurat ja työntarjonta
Hallituksen tavoitteena on tässäkin 2,8 miljardin säästö, joka on lähes kolmannes koko kestävyysvajeesta. Hallituksen suunnitelma on täysin avoin. Eläkeikää joudutaan välttämättä nostamaan. Sopiva tavoite voisi olla aluksi 64 vuoteen ja aikaa myöten 65-66 vuoteen. Ratkaisevaa olisi kuitenkin kaikkinainen työmarkkinoiden joustojen lisäys. Oppia voidaan ottaa Gerhard Schröderin ns. Harz-paketista Saksassa 2000-luvun alussa. Työttömyyskorvauksia tulisi alentaa, mikä kannustaisi työn tarjontaan. Palkat tulisi sopia yritystasolla ja palkkasopimusten yleissitovuus tulisi lopettaa. Sitä ei ole muissakaan pohjoismaissa. Radikaalit uudistukset ovat tarpeen, jotta työllisyys saadaan muiden pohjoismaiden tasolle. Toistaiseksi tämä on vain kaukainen haave.
4. Talouden tuotantopotentiaalin parantaminen
Tämä on haastava tavoite, johon hallituksella ei ole toistaiseksi mitään tarjottavaa, vaikka tavoitteeksi onkin asetettu 1,2 miljardia euroa kestävyysvajeesta (5 mrd) eli 0,6 prosenttiyksikköä.
Tuotantopotentiaalin nostaminen onnistuu parhaiten muuttamalla balanssia julkisen ja yksityisen sektorin välillä. Julkisen sektorin kokoa olisi alennettava tuntuvasti ja vastaavasti yksityisen osuuden kasvatettava. Uutta yrittäjyyttä tulisi kannustaa monin keinoin. Osinkoverotus tulee korjata neutraaliksi, koska se ei saa olla epäneutraali yritysmuodon tai yrityksen pörssilistauksen / ei listauksen yritys suhteen. Suomen pääomamarkkinat ovat taantuneet. Pörssiin ei tule uusia yrityksiä toisin kuin muissa pohjoismaissa. Ulkomaisia investointeja Suomeen tulisi myös kannustaa aiempaa enemmän.
Suomi tarvitsee uusia yrityksiä PK-sektorille. Monelle maalle pienet ja keskisuuret yritykset ovat olleet vientimenestyksen tae, erityisesti Saksassa, Tanskassa, Itävallassa ja Hollannissa. Vientimme ei voi enää perustua vain investointitavaroihin ja metsäteollisuuteen.
Ohjelman toteutus vie ainakin kymmenkunta vuotta. Kun suuret linjat, kannustinjärjestelmät ja työmarkkinajoustot saadaan kuntoon, niin markkinavoimat (yrittäjät, investoijat ja rahoittajat) kyllä löytävät oikeat investointikohteet ja tuotteet sekä palvelut. Suomen olisikin aika siirtyä oikeaan markkinatalouteen. Valuutta ja siihen liittyvä järjestelmä ei ratkaise maan menestystä kuten vertailu menestyneisiin pieniin maihin ja Saksaan osoittaa. Suomi voi menestyä sekä euroalueen jäsenenä että myös omalla valuutalla.
Kansainvälistä nousukautta ei ole tulossa
Suomi kuten muutkin pohjoismaat selvisivät 1990-luvun alun lamasta varsin hyvin. Japani sitä vastoin juuttui pysyvään deflaatioon, josta se ei ole vieläkään toipunut. Suomen nopea elpyminen johtui useasta tekijästä, jotka olivat:
– Julkisen talouden tehokas saneeraus Ahon hallituksen toimesta.
– Reaalipalkkojen lasku kolmena vuotena (1991-1993).
– Valuutan devalvaatio (1991) ja devalvoituminen (1992).
– Kansainvälinen nousukausi, joka päättyi teknologiakuplaan vuonna 2000.
– Nokian huikea menestys vuoden 1997 jälkeen.
Nyt tilanteemme on selvästi huonompi. Valuutan devalvoituminen ei ole mahdollista vaikka euro on meille liian vahva. Kansainvälistä nousukautta ei ole tulossa, koska teollisuusmaat ovat pahasti ylivelkaantuneita ja kehittyvillä talouksilla on vakavia ongelmia. Voimme turvautua vain sisäiseen devalvaation, julkisen sektorin saneeraukseen ja reaalipalkkojen laskuun. Nokian tilalle tarvitaan nyt laaja talouden rakennemuutos, joka elvyttää yrityssektorin. Hyvinvointivaltiota on pakko purkaa huomattavasti, jotta yrityssektorille tulee tilaa.
Heikki Koskenkylä
VTT, rahoituskonsultti
Kirjoitus on julkaistu Perussuomalainen 15/2013 -lehdessä.
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Heikki Koskenkylä: Holtittoman rahankäytön on loputtava

Koskenkylä: Hallituksen rakennepaketti on tyhjä tynnyri
Viikon suosituimmat

Antikainen: Vasemmistoliiton kansanedustaja paasasi Venäjän valheita eduskunnassa – ”Nyt riittää”
Kansanedustajat keskustelivat hallituksen esityksestä vuoden 2026 talousarviosta. Vasemmistoliiton kansanedustaja Johannes Yrttiaho käytti puheenvuoron, jota perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen arvostelee jyrkästi.

Päivän Pointti: Yle ja Helsingin Sanomat pyrkivät peittelemään Bondi Beachin terrori-iskun tekijöiden yhteyksiä ääri-islamismiin

Kansanedustaja Matias Mäkynen väittää hallituksen lisäävän köyhyyttä, mutta tilasto kertoo totuuden: Pienituloisuuden kasvu johtuu maahanmuutosta
Demarikansanedustaja Matias Mäkynen väittää Facebookissa pienituloisten määrän kasvun olevan hallituksen syytä, vaikka tuore tilastotieto osoittaa, että pienituloisuutta on lisännyt lähinnä maahanmuutto.

Tampere lähettää 50 000 euroa Gazaan – Vigelius kritisoi pormestari Nurmisen päätöstä: ”Rahoille olisi tarvetta kotimaassakin”
Tampereen kaupunginvaltuusto käsittelee tänään maanantaina valtuustoaloitetta humanitaarisen avun tarjoamiseksi Gazan lapsille. Kaupunginhallitus on hyväksynyt päätösehdotuksen, jonka mukaan 50 000 euron kertasuoritus maksetaan pormestari Ilmari Nurmisen (sd.) harkinnanvaraisesta määrärahasta, josta pormestari on tehnyt päätöksen. Perussuomalaisten kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu Joakim Vigelius kertoo puolueen vastustavan rahan lähettämistä Gazaan.

Puolueilla kärkäs kiista 50 000 euron Gaza-avustuksesta Tampereen valtuustossa: ”Raukkamaista! Herätkää ihmisyyteen!”
Tampereen kaupunginvaltuusto kävi maanantai-iltana 1,5 tuntia kestäneen tulisen keskustelun valtuustoaloitteesta humanitaarisen avun tarjoamiseksi Gazan lapsille.

Nuorisojoukot kylvävät kauhua Helsingissä – uhreja hakattu, potkittu, ryöstetty ja nöyryytetty
Helsingin poliisi tutkii poikkeuksellisen laajaa rikossarjaa, jossa nuoria epäillään ryöstöistä ja pahoinpitelyistä eri puolilla pääkaupunkia. Tapaukset ovat sijoittuneet elokuun lopun ja marraskuun alun väliseen aikaan, ja rikosilmoituksia on kertynyt yhteensä 25. Epäiltyjä on noin 40, joista lähes puolet on ollut tekohetkellä alle 15-vuotiaita.

Demaripormestari Nurminen näyttää, miten kaiken voi tehdä reilummin – Koponen: ”Demarit tekevät arvovalinnan vähentää suomalaista henkilöstöä ja lähettää rahaa ulkomaille”
Tampereen valtuusto pormestari Ilmari Nurmisen (sd.) johdolla lähetti eilen 50 000 euroa Gazaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen pitää päätöstä irvokkaana, kun Tampere on juuri irtisanonut yli sata kaupungin työntekijää.

Purra: Suomalaisten pitää olla etuoikeutettuja omassa maassaan
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra linjaa, että Suomi on suomalaisten maa, jonka tulisi käyttää rajalliset resurssinsa oikein eli omiinsa. - Tämä päivänselvä asia on perussuomalaisuuden ytimessä, Purra sanoo.

Trump nostaa islamismin valokeilaan Ruotsissa
Ruotsi on noussut yhdeksi Muslimiveljeskunnan vaikutusvallan keskeisistä maista Euroopassa poliittisten ja järjestöllisten kytkösten kautta. Islamismiin linkittyneet toimijat ovat juurtuneet myös julkisesti rahoitettuun kansalaisjärjestökenttään, jossa Pelastakaa Lapset on joutunut kriittisen tarkastelun kohteeksi. Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin päätös luokitella useita Muslimiveljeskunnan haaroja terroristijärjestöiksi voi nyt pakottaa Ruotsin arvioimaan suhdettaan poliittiseen islamiin.

Keskisarja julisti sodan pakkoenglannille – Purra varoittaa puolueita lupailemasta rahaa sote-alueille
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtaja Teemu Keskisarja julisti tänään perussuomalaisten puoluevaltuuston kokouksen tiedotustilaisuudessa sodan kielenvaihtoa vastaan. Puheenjohtaja Riikka Purra varoitti puolueita lupailemasta vaalienkaan alla merkittävästi lisärahoitusta hyvinvointialueille. Pieniä valopilkkuja taloudessa näkyy jo ensi vuonna kuluttajien ostovoiman selvästi vahvistuessa.
Uusimmat

Perussuomalaiset: Maahanmuutto ei ratkaise Suomen talouden haasteita

Saksan viranomaiset estivät islamistien iskuja joulumarkkinoille
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 4/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 3/2025

Lue lisää












