

Toimitus suosittelee
Koskenkylän analyysi: Talous hiipuu ja rakenneongelmat kärjistyvät – miten Suomi saadaan uudelleen nousuun?
Vielä kymmenkunta vuotta sitten, toivuttuamme 1990-luvun alun lamasta ja Nokian kulta-aikana, taloutemme oli Euroopan kärjessä ja menestystämme ihailtiin laajalti. Tuolloinen kahdeksan prosentin vaihtotaseen ylijäämä suhteessa bruttokansantuotteeseen (BKT) oli todella korkea ja kertoi erinomaisesta kilpailukyvystä. Työllisyysaste oli 71,5 prosenttia oltuaan laman aikaan vain 64 prosenttia. Valtion velka suhteessa BKT:een oli vain 35 prosenttia eli EU:n alimpia ja valtion budjetti oli tasapainossa.
Kun Suomen lukuja tänä päivänä verrataan kriiseistä huolimatta menestyneiden pienten maiden (Itävalta, Hollanti, Ruotsi, Sveitsi ja Tanska) ja suuren Saksan lukuihin, tulos on hätkähdyttävä. Suomi on pudonnut täysin kelkasta. Vaihtotaseen ylijäämämme on muuttunut alijäämäksi kun taas kaikilla edellä mainituilla on huomattava ylijäämä (3, 10, 6, 12, ja 5 sekä Saksalla 7 %).
Heikko kilpailukyky ja ylikorkea kokonaisverotus
Kilpailukykymme on suorastaan romahtanut. Ruotsin ja Tanskan menestys on merkille pantavaa. Valtion budjetin osalta vertailumailla on tasapaino tai pienehkö alijäämä kun taas Suomella kaikkia niitä suurempi alijäämä. Suomen valtion velka-aste on edelleen alhaisempi kuin osalla vertailumaita pois lukien Ruotsi ja Sveitsi, mutta velka-asteen kasvuvauhti on muita nopeampi. Erittäin huolestuttavaa on vertailumaita selvästi huonompi työllisyysaste (työllisten osuus työikäisestä väestä). Meillä se on 68 prosenttia ja laskee edelleen. Vertailumailla se on välillä 73-75 prosenttia eli ratkaisevasti Suomea korkeampi. Suomi ei yksinkertaisesti työllistä enää.
Ylikorkea kokonaisverotus tainnuttaa tyystin talouskasvun. Vain julkinen sektori kasvaa edelleen. Suhteellisesti julkiset menomme ovat EU:n korkeimpia peräti 57 % BKT:sta eli lähes Ranskan tasoa. Suomi on kohta 60 % tasolla, jolloin koko EU:n suhteellisesti suurin julkinen talous on Suomessa. Ykkössijaa ei kannata juhlia, suruliputus on paikallaan. Ongelma on äärimmäisen vakava. Sosiaalidemokraattinen hyvinvointivaltio on tullut tiensä päähän ja alasajo on alkamassa.
Kriisitietoisuus Suomessa on selvästi kasvanut. Yrityksissä ja erityisesti teollisuudessa ongelmien kärjistyminen havaittiin jo vuosia sitten. Valtioneuvosto on ollut viimeisiä ja valtiovarainministeri viimeisin, joka vasta elokuussa havaitsi tilanteen vakavuuden. Todellisuudessa taloutemme huononeminen näkyi jo vuoden 2007 jälkeen, mutta mitään ei tehty. Päinvastoin, yksikkötyökulumme kasvoivat sen jälkeen selvästi nopeammin kuin kilpailijamaissa vaikka vaihtotaseen ylijäämä oli jo kääntynyt jyrkkään laskuun.
Suomi voi menestyä myös omalla valuutalla
Hallitus sai elokuussa aikaiseksi rakenneuudistuksiin tähtäävän suunnitelman, joka toistaiseksi on vain eräänlainen ideapaperi. Lisäksi saatiin maltillinen palkkasopimus. Sote- ja kuntauudistus takkuavat pahasti. Osinkoverouudistus pilattiin täysin, siitä tuli piensijoittajia sorsiva, pahasti epäneutraali ja aivan liian monimutkainen. Yritysverotuksen alentamisesta hallitukselle voi antaa kiitosta. Se onkin ainoa vero, joka Suomessa on nyt kohdallaan, kaikki muut verot ovat aivan liian korkeita.
Hallituksen rakenneuudistuspaketissa oli neljä osaa, joita seuraavassa arvioin:
1. Kuntien menojen vähentäminen tehtäviä karsimalla
Hallituksen arvio julkisen talouden kestävyysvajeesta on lähes 10 miljardia euroa eli noin 5 prosenttia suhteessa BKT:een. Kuntien tehtäviä karsittaisiin yhden miljardin verran. Toinen miljardi säästöä saataisiin kohottamalla kuntien tuottavuutta ja osin verojakin. Kahden miljardin säästö yhteensä olisi noin yksi prosenttiyksikkö koko kestävyysvajeesta. Tavoite on mahdollista saavuttaa vain karsimalla myös sosiaali- ja terveysalan sekä koulutuksen menoja, koska ne ovat noin 75 prosenttia kuntien menoista.
2. Julkisen sektorin tuottavuuden kasvu
Hallituksen tavoite on kunnianhimoinen eli peräti 2,8 miljardin säästö tuottavuutta parantamalla. Tämä olisi 1,4 prosenttiyksikköä viiden prosenttiyksikön kestävyysvajeesta eli kolmannes. Tuottavuuden kasvu on ollut julkisessa taloudessa paljon hitaampaa kuin yrityksissä. Tuottavuutta voidaan parantaa monin keinoin kuten töiden organisoinnilla, johtamisella ja motivoimalla työntekijöitä. Käytännössä tehokkain tapa on kuitenkin työvoiman vähentäminen. Julkinen talous on Suomessa pian EU:n suurin, sen kokoa on pienennettävä rajusti. Tavoitteena tulisi olla 45 % taso julkisen talouden BKT-osuudessa kun se nyt se on 57 %. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan ainakin 10 vuotta ja vielä monta hallitusta!
Vain julkisia menoja karsimalla saadaan kokonaisveroaste laskemaan. Tämä on välttämätöntä, koska ylikorkea kokonaisverorasitus tappaa tyystin talouskasvun ja aiheuttaa valtavia kannustinongelmia työntekijöille ja yrityksille.
3. Työurat ja työntarjonta
Hallituksen tavoitteena on tässäkin 2,8 miljardin säästö, joka on lähes kolmannes koko kestävyysvajeesta. Hallituksen suunnitelma on täysin avoin. Eläkeikää joudutaan välttämättä nostamaan. Sopiva tavoite voisi olla aluksi 64 vuoteen ja aikaa myöten 65-66 vuoteen. Ratkaisevaa olisi kuitenkin kaikkinainen työmarkkinoiden joustojen lisäys. Oppia voidaan ottaa Gerhard Schröderin ns. Harz-paketista Saksassa 2000-luvun alussa. Työttömyyskorvauksia tulisi alentaa, mikä kannustaisi työn tarjontaan. Palkat tulisi sopia yritystasolla ja palkkasopimusten yleissitovuus tulisi lopettaa. Sitä ei ole muissakaan pohjoismaissa. Radikaalit uudistukset ovat tarpeen, jotta työllisyys saadaan muiden pohjoismaiden tasolle. Toistaiseksi tämä on vain kaukainen haave.
4. Talouden tuotantopotentiaalin parantaminen
Tämä on haastava tavoite, johon hallituksella ei ole toistaiseksi mitään tarjottavaa, vaikka tavoitteeksi onkin asetettu 1,2 miljardia euroa kestävyysvajeesta (5 mrd) eli 0,6 prosenttiyksikköä.
Tuotantopotentiaalin nostaminen onnistuu parhaiten muuttamalla balanssia julkisen ja yksityisen sektorin välillä. Julkisen sektorin kokoa olisi alennettava tuntuvasti ja vastaavasti yksityisen osuuden kasvatettava. Uutta yrittäjyyttä tulisi kannustaa monin keinoin. Osinkoverotus tulee korjata neutraaliksi, koska se ei saa olla epäneutraali yritysmuodon tai yrityksen pörssilistauksen / ei listauksen yritys suhteen. Suomen pääomamarkkinat ovat taantuneet. Pörssiin ei tule uusia yrityksiä toisin kuin muissa pohjoismaissa. Ulkomaisia investointeja Suomeen tulisi myös kannustaa aiempaa enemmän.
Suomi tarvitsee uusia yrityksiä PK-sektorille. Monelle maalle pienet ja keskisuuret yritykset ovat olleet vientimenestyksen tae, erityisesti Saksassa, Tanskassa, Itävallassa ja Hollannissa. Vientimme ei voi enää perustua vain investointitavaroihin ja metsäteollisuuteen.
Ohjelman toteutus vie ainakin kymmenkunta vuotta. Kun suuret linjat, kannustinjärjestelmät ja työmarkkinajoustot saadaan kuntoon, niin markkinavoimat (yrittäjät, investoijat ja rahoittajat) kyllä löytävät oikeat investointikohteet ja tuotteet sekä palvelut. Suomen olisikin aika siirtyä oikeaan markkinatalouteen. Valuutta ja siihen liittyvä järjestelmä ei ratkaise maan menestystä kuten vertailu menestyneisiin pieniin maihin ja Saksaan osoittaa. Suomi voi menestyä sekä euroalueen jäsenenä että myös omalla valuutalla.
Kansainvälistä nousukautta ei ole tulossa
Suomi kuten muutkin pohjoismaat selvisivät 1990-luvun alun lamasta varsin hyvin. Japani sitä vastoin juuttui pysyvään deflaatioon, josta se ei ole vieläkään toipunut. Suomen nopea elpyminen johtui useasta tekijästä, jotka olivat:
– Julkisen talouden tehokas saneeraus Ahon hallituksen toimesta.
– Reaalipalkkojen lasku kolmena vuotena (1991-1993).
– Valuutan devalvaatio (1991) ja devalvoituminen (1992).
– Kansainvälinen nousukausi, joka päättyi teknologiakuplaan vuonna 2000.
– Nokian huikea menestys vuoden 1997 jälkeen.
Nyt tilanteemme on selvästi huonompi. Valuutan devalvoituminen ei ole mahdollista vaikka euro on meille liian vahva. Kansainvälistä nousukautta ei ole tulossa, koska teollisuusmaat ovat pahasti ylivelkaantuneita ja kehittyvillä talouksilla on vakavia ongelmia. Voimme turvautua vain sisäiseen devalvaation, julkisen sektorin saneeraukseen ja reaalipalkkojen laskuun. Nokian tilalle tarvitaan nyt laaja talouden rakennemuutos, joka elvyttää yrityssektorin. Hyvinvointivaltiota on pakko purkaa huomattavasti, jotta yrityssektorille tulee tilaa.
Heikki Koskenkylä
VTT, rahoituskonsultti
Kirjoitus on julkaistu Perussuomalainen 15/2013 -lehdessä.
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Heikki Koskenkylä: Holtittoman rahankäytön on loputtava

Koskenkylä: Hallituksen rakennepaketti on tyhjä tynnyri
Viikon suosituimmat

Maahanmuuttajaperheelle yli 4 000 euroa puhtaana käteen – Lehtinen: Tuollaisiin palkkasummiin on haastavaa päästä suomalaisellekin
Kelan julkaisemien tilastojen mukaan Espoossa ja Vantaalla jo noin puolet toimeentulotukea saavista on vieraskielisiä. Suomessa esimerkiksi viiden lapsen perhe saa erilaisina tukina puhtaana käteen lähes 4 500 euroa, minkä lisäksi vuokrat sekä sähkö- ja vesilaskut hoidetaan valtion kassasta. Perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehtinen tyrmää nykyisen järjestelmän, joka on tehnyt veronmaksajista ulkomaalaisten elättäjiä.

IL-kohuselvitys avasi vieraskielisille syydettävää massiivista Kela-rahamäärää, mutta kokonaisuus on vielä tuplaten pahempi – Purra: ”Kansalaisuusperusteinen sosiaaliturva vääjäämätön”
- Suomessa on vuosikymmenen ajan hoettu maahanmuuton olevan rikkaus. Todellisuus on päinvastainen. Olen kuvannut nyt meneillään olevaa kehitystä kaksoiskatastrofiksi, jossa kansainvaellukset kohtaavat rahapulaan itsensä ajaneen sosiaalivaltion, perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo.

Hyvinvointialue majoittaa maahanmuuttajia miljoonahuvilassa Tampereella – Vigelius: ”Käsittämätöntä”
Maahanmuuttajia on majoitettu arvokiinteistössä Tampereen Pyhäjärven rantatontilla noin vuoden ajan. Tamperelainen kansanedustaja ja perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja Joakim Vigelius on tiedosta tyrmistynyt.

Yle julkaisee valejuttuja, lokaa valheillaan Purraa – tällaisilla perusteilla Yle kieltäytyy korjaamasta tympeitä virheitään
Jo vuosikausien ajan Yleisradio on pitänyt linjanaan, että ”väestönvaihto”-sanan käyttäminen on varma merkki äärioikeistolaisesta salaliittoteoriasta. Tämä näkemys on itsessään kiistanalainen, mutta Ylen uuden tulkinnan mukaan nyt myös ”väestön vaihtuminen”-sanojen käyttäminen tarkoittaa tukea äärioikeistolaiselle salaliittoteorialle. Termiä on aiemmin pidetty neutraalina ja Yle käyttää sitä itsekin. Valtiovarainministeri Riikka Purra syyttää nyt Yleä valehtelusta. Sosiaalisessa mediassa Ylen uutistoimituksen uusi linjaus herättää suurta kummastusta. Erityisavustaja Matias Turkkila kirjoittaa.

Nuori ukrainalaisnainen tapettiin julmasti Yhdysvalloissa – vasemmistolaiset huolissaan rasismista
Ukrainalaisen pakolaisnaisen julma surma on järkyttänyt ihmisiä Yhdysvalloissa. Oikeistolaiset ovat huolissaan mustan miehen silmittömästä väkivallasta nuorta naista kohtaan. Vasemmistolaiset puolestaan ovat huolissaan rasismista: heidän mukaansa veriteko johtuu mistä tahansa muusta kuin demokraattien ajamasta löyhästä rangaistuslinjasta. Suomen media taas yrittää kehystää presidentti Trumpin pahantekijäksi.

Mistä väestönvaihdossa on oikeasti kyse – Ylen ja Ilta-Sanomien faktantarkistajilla faktat hukassa ja lähteet kateissa
Valtamedia on jauhanut viikkokaupalla villejä spekulaatioita salaliittoteorioista sen jälkeen, kun perussuomalaisten Teemu Keskisarja puhui väestönvaihdosta. Tosiasiassa väestönvaihdossa ei ole sen enempää salaista kuin liittoakaan, ja teorian sijaan se on paremminkin havainto. Väestönvaihto käsitteenä muistuttaa huonon maahanmuuttopolitiikan pitkävaikutteisista ja käytännössä peruuttamattomista vaikutuksista.

Kolmannen sektorin poliittisiin hillotolppiin hupenee useita kymmeniä miljoonia euroja veronmaksajien rahaa – helsinkiläinen PS-varavaltuutettu keräsi järkyttävän listan
Veronmaksajan rahoilla ylläpidetään laidasta laitaan erilaisia kolmannen sektorin toimijoita, joista monella on kytköksiä poliittisiin puolueisiin. Samalla hintalappu veronmaksajalle nousee järkyttävän suureksi ottaen huomioon, että harva tavan kansalainen on koskaan edes kuullutkaan näistä toimijoista – saati sitten että tietäisi, mitä ne tekevät.

Tavallinen kansa suree, vasemmistolaiset riemuitsevat Charlie Kirkin kuolemasta – salamurhaaja yhä karkuteillä
Charlie Kirkin salamurhaaja on yhä pakosalla, mutta FBI:llä on johtolankoja. Vasemmistolaiset kaikkialla maailmassa ovat ilmaisseet ilonsa Kirkin kuolemasta. Suomen media vetää tietenkin esiin Hitler-kortin. Presidentti Trump lupaa hallintonsa etsivän kaikki terrorismin tukijat ja rahoittajat.

Vieraskielisten Kela-tukiin hupenee jo yli miljardi euroa vuodessa – Perussuomalaiset: ”Sietämätöntä”
Monet poliitikot oikealta vasemmalle - ja myös mediassa esiintyvät tutkijat hokevat viikosta toiseen, kuinka maahanmuuton lisääminen muka olisi välttämätöntä julkisen talouden rahoittamiseksi. Kelan tuoreet luvut vieraskielisten osuudesta tukien saajina kuitenkin paljastavat karun todellisuuden maahanmuuttolobbarien puheiden takana.

Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 2/2025

Lue lisää