Viime viikonloppuna Sastamalassa sattui järkyttävä tragedia, kun itsemurhaa yrittänyt rattijuoppo törmäsi tahallaan vastaantulevaan mopoautoon surmaten kaksi 17-vuotiasta nuorta. Mopoautosta ei jäänyt jäljelle juuri mitään.

Tapaus on nostanut mopoautojen turvattomuuden jälleen julkiseen keskusteluun, kun esimerkiksi kokoomusedustaja Timo Heinonen kirjoitti blogissaan, että mopoautojen sijaan nuorille voisi antaa nopeusrajoittimella varustetun pikkuauton.

”Jälki on ollut karmeaa”

Täysin samansisältöisen kirjallisen kysymyksen on kuitenkin jo vuonna 2013 tehnyt perussuomalaiskansanedustaja Reijo Hongisto. Silloinen liikenneministeri Merja Kyllönen ei idealle lämmennyt.

– Olen poliisiurani aikana joutunut tutkimaan monta mopoautokolaria, joissa jälki on ollut karmeaa, kun alkaa muovi kolisemaan. Peltiähän mopoautoissa ei ole ollenkaan. Nykytekniikalla olisi kuitenkin helppo alentaa niin sanotulla lastulla normaalin henkilöauton moottorin tehoa siten, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus alenisi 45 kilometriin tunnissa, Hongisto kertoo.

Turvallisuutta ja säästöjä

Mopoautoksi muunnetun pikkuauton turvallisuus paranisi huomattavasti, sillä nyt nuorta suojaisi peltikori, ABS-jarrut ja turvatyynyt, joita tavallisissa mopoautoissa ei ole. Etua olisi siinäkin, että nuoren saavutettua ajokortti-iän olisi mopoauto helppo muuntaa jälleen tavalliseksi autoksi yksinkertaisesti poistamalla lastu ja hitaan ajoneuvon tunnus. Tällöin ajoneuvon hallinta ja ajo-ominaisuudet olisivat nuorelle jo valmiiksi tuttuja.

– Aivan pieniä eivät olisi monelle lapsiperheelle koituvat taloudelliset säästötkään, sillä yksi mopoauto maksaa yli kymmenen tuhatta euroa, Hongisto huomauttaa.

Liikenneministeri Kyllönen kuitenkin piti Hongiston ajatusta monin tavoin hankalana ja ongelmallisena, lähinnä siksi, että se aiheuttaisi paljon ylimääräistä lainsäädäntötyötä ja saattaisi haitata vapaata liikkuvuutta, mopoautoiksi muunnetut pikkuautot kun eivät olisi EU-direktiivien mukaisia.

Berner innostui ajatuksesta

Hongisto ei halua sen enempää kommentoida edustaja Heinosen hiljattaista ulostuloa samalla aiheella, mutta yllättävää samankaltaisuutta ja samanaikaisuutta hallituskumppanin ajatuksissa on. Hongisto itse on pitänyt asiaa esillä jo pidemmän aikaa, vaikka ei ole kirjallista kysymystään vielä uusinutkaan.

– Jo kesällä juttelin asiasta nykyisen liikenneministeri Anne Bernerin kanssa ja hänen mielestään ajatus oli aivan loistava. Viimeksi viikko sitten perjantaina juttelin hänen kanssaan aiheesta, ja hän näytti varovaisen vihreää valoa. Sitä en tiedä, saadaanko lakimuutos lopullisesti maaliin, mutta liikenneministeri on ainakin ajamassa tätä asiaa, sanoo Hongisto.

Sastamalan järkyttävä tragedia on herättänyt monenlaisia ajatuksia myös Hongistossa. Liikenneturvallisuuden parantamisen lisäksi pitäisi myös keskittyä mielenterveyspalvelujen parantamiseen, ettei kenenkään tarvitsisi hautoa itsetuhoisia ajatuksia. Kun tragedian uhreiksi joutuu vielä viattomia sivullisiakin, on tilanne entistä karmeampi.

MIKA MÄNNISTÖ