Antti Aimo-Koivisto. Arkistokuvaa.
Seitsemän suurta liikennehanketta käynnistyy
Hallitus teki kehysriihessä päätöksiä seitsemästä suuresta liikennehankkeista. Osa hankkeista aloitetaan heti. Hankkeista kertoi liikenneministeri Anne Berner (kesk.).
Suuria liikennehankkeita on kaikkiaan seitsemän. Ne rahoitettiin osittain tinkimällä perustienpidosta kolmena vuonna: ensin 25, sitten 35 ja 35 miljoonaa euroa, yhteensä 95 miljoonaa euroa.
Mutta rakennettavat hankkeet ovat sitäkin tärkeämpiä ja niihin sijoitettavat summat suurempia. Ne myös mahdollistavat muita hankkeita paljon enemmän varsinkin Helsingissä ja Tampereella.
Oulu-Kemi ja Mikkeli-Juva
Kaksi valtatiehanketta: Oulu-Kemi ja Mikkeli-Juva poistavat ruuhkia ja vähentävät vaaratilanteita sekä avaavat mahdollisuuksia niin raskaan kuin kevyen ja julkisenkin liikenteen kehittämiselle. Nelostien hanke voidaan aloittaa heti ja Juvan hanke myös, kun kehyskuntien kanssa on neuvoteltu pikaisesti maiden käytöstä, minkä parantamista hanke mahdollistaa.
Lahden ohitustie on ollut seudun kuntien kärkihanke jo pitkään ja sitä päästään toteuttamaan jo ensi vuonna. Se mahdollistaa liikenteen sujuvoittamisen ja maankäytön suuren parantamisen varsinkin Hollolan-Lahden suunnalla.
Helsingin ja Tampereen suuret raidehankkeet
Hallitus pitää kiinni myös jo aiemmin kuntien kanssa neuvotelluista MAL-hankkeista eli maankäytön ja liikenteen yhteishankkeista, joilla pyritään mahdollistamaan mm. asuntojen rakentamista kasvukeskuksiin.
Helsingin raidejokeri mahdollistaa asuntojen rakentamisen kymmenille tuhansille uusille asukkaille. Hankkeeseen myönnetään 84 miljoonaa euroa.
Tampereen raitiovaunu mahdollistaa asuntojen rakentamisen jopa 46 000 asukkaalle vuoteen 2040 mennessä. Valtio rahoittaa hanketta sovitusti 71 miljoonalla.
Imatralle päästään pian vauhdikkaasti
Luumäen-Imatran kaksoisraidetta ryhdytään rakentamaan alkuvuonna 2018, kun Oulun radan suurremontti valmistuu.
Imatran rata varmistaa ja parantaa seudun suurteollisuuden liikennettä ja nopeuttaa matkustajaliikennettä niin, että Imatralle asti pääsee yli 200 kilometriä tunnissa. Nyt pääsee noin nopeasti Luumäelle eli Vainikkalan radan risteykseen saakka. Sen jälkeen pitäisi uusia enää 70 kilometriä Imatran koillispuolelta, että yhtä lujaa päästäisiin Joensuuhun asti.
Lopuksi hallitus myöntää määrärahan Turun Tunnin juna –hankkeen selvitystä varten. Se on mahdollinen EU:n TEN-hanke, Berner kertoi.
Veli-Pekka Leskelä
Lue myös
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Soini: Olen tosi iloinen ja ylpeä varsinkin sote-ratkaisusta – “kaikkein pienituloisimmat huomioidaan tässä myös”
Kansanedustaja tyytyväinen Lahden kehätien rahoituspäätökseen – “ei saatu aikaiseksi SDP:n tai vasemmistoliiton aikana”
Viikon suosituimmat
Elokapinan salaisella palstalla ohjeistetaan: poliisiviha ei taktisista syistä saa näkyä
Päivän pointti: Ylen väistyvän päätoimittajan Jouko Jokisen haastattelussa on kummallinen piirre: siinä ei ole sisältöä
EU:n käsi kurottaa nyt kohti suomalaisten eläkevaroja – Jani Mäkelä varoittaa vakavasti: “Torjuttava suoralta kädeltä”
EU:n käsi hamuaa nyt kohti Pohjoismaiden ja Hollannin eläkevaroja. Eläkevarallisuutta rahastoiva Suomi on tulilinjalla. Talousasiantuntija JuhanI Huopainen (ps.) avaa Draghin viattomalta kuulostavan avauksen merkitystä ja taustaa.
Ravintoloitsija muutti Ruotsista takaisin Irakiin jengiväkivallan tieltä: ”Paljon turvallisempi maa”
Nuori mies jätti vuosituhannen alussa taakseen sodan haavoittaman Irakin. Onni löytyi lähiöiden Ruotsista, jonne maahanmuuttaja pani ajan myötä pystyyn menestyvän ravintolan. Kunnes tuli päivä myöntää tosiasiat: väkivaltaisten jengien Ruotsi on vaarallisempi maa kuin Irak.
Tieteen puolesta perussuomalaisten ehdokkaana – elektroniikka-asentajasta tuli tiedeaktivisti
Mun keskiarvolla ei olisi päässyt lukioon. Sitä paitsi siinä vaiheessa kiinnosti lähinnä kalja ja tytöt, kertoo Mika Merano muistellessaan aikaa joskus peruskoulun jälkeen. Hän meni ammattikouluun ja valmistui elektroniikka-asentajaksi.
Yritykset jättävät turvattoman lähiön – työntekijät saatettava iltaisin metrolle Tukholmassa
Yritysmaailma vonkuu kuorossa, kuinka ulkomailta on saatava työvoimaa pelastamaan maan talous. Kun uudet maahanmuuttajat sitten täyttävät lähiöt, tulee yrityksille kiire lähteä alueelta pois. Työnantajien märkä monikulttuurinen uni saa työntekijät pelkäämään henkensä edestä.
Kymmenvuotiaasta brittilapsesta löydettiin 71 vammaa – kidutusjälkiä peiteltiin hijabilla
Isossa-Britanniassa alkoi kymmenvuotiaan tytön murhan oikeudenkäynti. Tuomioistuimen mukaan Sara Sharif puettiin koulussa hijabiin, jotta hänen vammansa eivät näkyisi. Hänet otettiin kotiopetukseen kuukausia ennen hänen kuolemaansa.
Maahanmuuttopolitiikkaa kiristetään ja rangaistuksia kovennetaan – ministeri Ranne: Sinivalkoinen sisäisen turvallisuuden politiikka johtaa meidät pois Ruotsin tieltä
Perussuomalainen liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne kirjoittaa Hämeen Sanomien mielipidekirjoituksessaan sinivalkoisen sisäisen turvallisuuden suunnanmuutoksesta, joka johtaa Suomen pois Ruotsin tieltä.
Akateeminen hollantilaistutkimus osoittaa: Maahanmuutosta veronmaksajille vuosittain jopa miljardien lasku
Kattava hollantilainen tutkimusraportti osoittaa maahanmuuton aiheuttavan julkiselle taloudelle jopa miljardiluokan kulut vuositasolla. Amsterdamin yliopiston ja Amsterdamin kauppakorkeakoulun yhdessä tuottama tutkimus osoittaakin, että vapaa maahanmuutto ja hyvinvointivaltion tarjoamat verorahoitteiset palvelut ovat yhteensovittamaton yhtälö. Vuosina 1995-2019 maahanmuutosta on aiheutunut jopa 400 miljardin nettokustannukset Hollannin julkiselle taloudelle.
Bergbom: Miksi demarit nauroivat investointien puutteelle?
Kansanedustaja Miko Bergbom viittasi puheenvuorossaan eduskunnan kyselytunnilla Kauppalehden artikkeliin, jossa kerrotaan Nokian Renkaiden erittäin nopeasti toteutuneesta 650 miljoonan euron investoinnista Romaniaan.