Liikenne- ja viestintävaliokunta on hyväksynyt mietinnön laiksi liikenteen palveluista kovan urakan jälkeen. Hallituksen esityksessä liikennekaareksi nimetty laki muuttui valiokunnan käsittelyssä nimeä myöten. Liikennevaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ari Jalonen on erityisen tyytyväinen siitä, että taksiliikenne säilyy jatkossakin luvanvaraisena ja suomalaisten taksiyrittäjien käsissä.

Perussuomalaisten tavoitteet kulkivat lähes käsi kädessä Taksiliiton tavoitteiden kanssa. Bernerin alkuperäisessä esityksessä kaikki sääntely olisi poistettu taksialalta kymmeneen tuhanteen euroon saakka ja se olisi tuonut alalle paljon häiriöitä ja häiriköitä. Tämä ei missään nimessä sopinut perussuomalaisille. Erittäin tärkeää oli myös se, että taksi oli mukana hallituksen esityksessä liikennekaareksi.

– Jos taksilainsäädäntö olisi jätetty lain ulkopuolelle, olisi suomalainen taksi jäänyt oman sääntelynsä vangiksi ja tulevaisuuden liikenteen kehittyvien markkinoiden ulkopuolelle. Matkaketjujen mahdollistamiseksi oli kuitenkin lakiin tehtävä muutoksia ja näiden johdosta henkilöliikenne olisi vapautunut muilta osin. En ole täysin vakuuttunut siitä, ovatko kaikki ymmärtäneet tätä, Jalonen sanoo.

Sekä Taksiliiton että perussuomalaisten tavoitteet täyttyivät

Liikenne- ja viestintävaliokunta teki töitä hallituksen esityksen kimpussa satoja tunteja ja useita kohtia muutettiin perussuomalaisten kannalta parempaan suuntaan. Jos perussuomalaiset olisivat itse saaneet päättää lain sisällön, olisi se toki vielä toisennäköinen, mutta mietinnöstä tuli nyt niin hyvä, kuin tällä kokoonpanolla ja näillä voimasuhteilla oli mahdollista saavuttaa.

– Mietinnössä täyttyvät sekä Taksiliiton että perussuomalaisten tavoitteet, Jalonen summaa.

Lain toteutumisen seuranta tärkeää

Lain tärkein uudistus on joukkoliikenteen kehittäminen ja tehostaminen, joka digitalisaation myötä on etenemässä kovaa vauhtia ympäri maailmaa. Mietintö mahdollistaa kehityksen mukana pysymisen poistamalla turhaa sääntelyä, mutta turvaa samalla suomalaiset kuljetuspalvelut.

– Laki liikenteen palveluista kuvaa mietinnön henkeä hyvin: ei säädellä enää ajoneuvoja vaan palveluja. Kun kyseessä on nyt täysin uudenlainen laki ja ajattelumalli, on tärkeää, että sen etenemistä ja toteutumista seurataan. Erityisesti perussuomalaiset vaativat tätä. Jos ilmenee ongelmia, esimerkiksi harmaata taloutta tai puutteita ihmisten vaatimien palvelujen toteutumisessa, on lakiinkin siinä vaiheessa tehtävä muutoksia, Jalonen sanoo.

MIKA MÄNNISTÖ