Taksiliikenteen vapauttaminen on sekä ammattimaisesti toimivien yrittäjien että asiakkaan kannalta huono muutos, sanoo perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho.

– Se kannattaisi perua ainakin osittain. Muuten tulevat eduskunnat joutuvat korjailemaan nyt tehtäviä virheitä.

Nähty ja kokeiltu länsinaapurissa

Halla-ahon mielestä on perusteltua, että matkojen hinnat voivat lento- ja raideliikenteen tavoin vaihdella ruuhkapiikkien ja hiljaisten hetkien välillä, mutta muuten hinnoittelun vapauttaminen tekee taksin käyttämisestä vaikeaa ja hankalasti ennakoitavaa.

– Tilaustakseissa ongelmat eivät ole niin suuria, mutta miten jatkossa toimitaan taksitolpalla tai vaikkapa lentokentän tai rautatieaseman taksijonossa? Näissä tilanteissa suuri määrä ihmisiä on saatava nopeasti autoihin. Eivät asiakkaat voi käydä neuvottelemassa useamman kuskin kanssa hinnoista. Tuleeko ratkaisuksi se, että eri taksiyhtiöt perustavat omat tolppansa?

– Ongelma ei ratkea sillä, että hinnat ovat nähtävissä esimerkiksi lasiin kiinnitetystä tarrasta kuten Ruotsissa. Eikä satunnainen taksinkäyttäjä, kuten turisti, pysty muutenkaan arvioimaan, onko hänelle tarjottu hinta kohtuullinen vai ei. Tämä kaikki on jo nähty ja kokeiltu länsinaapurissa, Halla-aho kirjoittaa Facebookissa.

Oikeita takseja vaikea erottaa pimeistä kyydeistä

Halla-aho ihmettelee, mitä hyvää saavutetaan sillä, että taksilta ei vaadita taksamittaria tai edes katolla olevaa taksikylttiä. Asiakkaan kannalta oikeiden taksien erottaminen mahdollisesti hengenvaarallisista pimeistä takseista vaikeutuu oleellisesti.

– Kaikkein huonoin muutos on kuljettajatutkinnosta luopuminen. Hallitus ilmeisesti näkee taksinkuljettamisen työnä, jota pystyy tekemään kuka tahansa. Jo nyt ainakin pääkaupunkiseudulla törmätään usein tilanteisiin, joissa kuljettaja ei osaa suomea eikä tunne kaupunkia, ja jossa matkustajan tehtäväksi jää toimia kartanlukijana. Tämäkin kehitys kiihtyy lakimuutoksen jälkeen.

– On vähän vaikea välttää ajatusta, että taksialasta halutaan luoda todella matalan kynnyksen sisäänheittoala, jolle voidaan työllistää (eli poistaa kortistosta) loputon määrä sellaisia ihmisiä, jotka eivät työllisty mihinkään muualle. Se, että takseja on liikaa, johtaa kuitenkin siihen, että tienestit laskevat, koska asiakaspohja ei kasva, Halla-aho huomauttaa.

Toimivaa järjestelmää ei kannata panna säpäleiksi

Halla-aho epäilee, että ne kuljettajat, joilla on edellytyksiä tehdä muitakin töitä, poistuvat vähitellen alalta, jolloin taso laskee entisestään.

– Erilaisilta lieveilmiöiltäkään tuskin vältytään. Ylisaturoitu pizza-ala on hyvä vertailukohta. Kun tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, aletaan myydä kassan ohi, väärentää kirjanpitoa, laiminlyödä kaikkinaisia velvoitteita ja ääritapauksissa taistella reviireistä rautaputkien avulla.

– ”Sääntely” kuulostaa tunkkaiselta ja ”vapauttaminen” hyvältä. Joissakin tapauksissa sääntely kuitenkin palvelee sekä palvelun tarjoajaa että sen käyttäjää. Suomessa on eurooppalaisittain, ja varsinkin Ruotsiin verrattuna, toimiva ja laadukas taksijärjestelmä, jota ei kannattaisi panna säpäleiksi, Halla-aho toteaa.

SUOMEN UUTISET