

LEHTIKUVA
Hallitus tukee kuljetusalaa, mutta miksi taksit unohdettiin?
Hallitus pyrkii tukemaan nousevien polttoainekustannusten kanssa kamppailevaa kuljetusalaa kolmen kuukauden väliaikaisella polttoainetuella. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee, miksi taksiliikenne on jätetty polttoainetuen ulkopuolelle.
Väliaikaista polttoainetukea olisi mahdollista saada helmikuusta huhtikuuhun, ja se koskisi maanteillä tapahtuvia tavara- ja henkilökuljetuksia. Esitys ei kuitenkaan koske taksialaa siitä huolimatta, että myös taksiliikenne kärsii korkeista polttoainekuluista.
– Hallitus jätti esityksessään täysin huomiotta sen seikan, että jopa kolmasosa Suomessa toimivista takseista osallistuu koulukuljetuksiin. Näiden kuljetusten hintoja ei määrätä jokaisen matkan alussa, kuten hallitus tuntuu esityksessään olettavan. Nyt kasvaneet kulut jäävät taksiyrittäjien harteille samalla kun linja-autoliikenteen koulukyydit ovat tuen piirissä. Molemmat tarjoavat samaa palvelua, mutta vain toinen on oikeutettu väliaikaiseen polttoainetukeen, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee.
– Tämä asettaa yritykset täysin eriarvoiseen asemaan. Myös autottomat harvaanasuttujen seutujen asukkaat kärsivät tilanteesta, sillä olemattoman joukkoliikennetarjonnan ainoana vaihtoehtona on monissa tapauksissa taksi, mikäli haluaa liikkua kotipihaa pidemmälle. Taksiliikenne on ehdottomasti saatava polttoainetuen piiriin.
Taksiliiton lausunto jätettiin huomiotta
Taksiliitto jätti lausunnon hallituksen esityksestä, mutta se ja muut taksialaa tukevat lausunnot jätettiin huomioimatta. Esityksen mukaan taksiala jätettiin tuen ulkopuolelle, koska kasvaneet kulut voidaan siirtää hintoihin nopeasti. Toisena perusteluna oli heinäkuun alussa voimaan tuleva Kela-taksojen nosto.
– Hallituksen esityksessä todetaan, että taksit jätetään esityksen ulkopuolelle, koska kustannusten nousu voidaan siirtää nopeasti hinnoitteluun. Pienellä eläkkeellä elävällä haja-asutusalueen asukkaalla ei ole varaa käyttää taksia pakollisiin asiointimatkoihin, kuten kaupassa tai apteekissa käymiseen, mikäli käsistä karanneet polttoaineiden hinnat siirretään suoraan asiakkaiden maksettaviksi. Tässä unohdetaan myös täysin se seikka, että taksit hoitavat myös sopimusajoa muun muassa koulukyytien muodossa. Kela-taksan nosto ei riitä kattamaan taksiyrittäjien nousevia kuluja, Antikainen muistuttaa.
Antikainen on jättänyt kirjallisen kysymyksen koskien taksialan jättämistä väliaikaisen polttoainetuen ulkopuolelle.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Kela-taksat Taksiliitto taksiala henkilökuljetukset tavarakuljetukset polttoainetuki kustannusten nousu polttoainekustannukset linja-autoliikenne polttoainekulut koulukuljetukset taksiyrittäjät harvaanasutut maakunnat taksit kuljetusala pieneläkeläiset kirjallinen kysymys Joukkoliikenne Sanna Antikainen
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Kansanedustaja Veikko Vallin varoittaa seuraavasta suuresta EU-vedätyksestä

Perussuomalaiset vaatii autoilun kustannusten laskua – Saksassa suuri veroale: ”Suomessa hallitus levittelee käsiään”

Lisätalousarvioesitys ei vastaa kasvaviin elinkustannuksiin – Kansanedustaja Jari Koskela: “Indeksikorotuksilla ei ratkaista kustannusten noususta johtuvia ongelmia”

Taas mennään ja kovaa: bensan hinta noussut lähes 10 senttiä vuorokaudessa

Mäenpää tyytymätön kuljetusyritysten määräaikaiseen polttoainetukeen – hallitus unohti taksit, maanrakennusalan ja metsäkoneyrittäjät

Talousvaliokunta parantaisi kuljetusalan polttoainetukea – Vallin: ”Muuten jopa huoltovarmuus uhattuna”

Ministeri Ranne: Taksiala tarvitsee luottamuksen palauttamista
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää