Perussuomalaisten presidenttiehdokas Laura Huhtasaaren kampanjalogo on kopio Suomi 100 -hankkeelta, väittää Iltalehti. Lehden haastattelema asiantuntija tuomitsee ideavarkauden ja pitää sitä epäeettisenä. Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piirin puheenjohtaja Vilhelm Junnila pitää juttua Iltalehden toimittaja Olli Ainolan törkykampanjana.

– Törkykampanjointi tuli Suomeen. Logossa ei ole muuta samaa kuin, että sen erilainen teksti on allekkain, eikä se ole ketään harmittanut moneen kuukauteen. Fontti, riviväli, väri ja teksti ovat kaikki erilaisia. Aivan erilainen tyyli, Junnila toteaa Facebookissa.

Tarkkaavainen katsoja tosin huomaa, että vaikka sekä värisävyt että kaunokirjoitettu tekstityyppi ovat aivan erilaisia, ovat numerot samaa fonttia.

Raflaavasta otsikosta huolimatta Iltalehden haastattelema graafisen suunnittelun emeritusprofessori Tapio Vapaasalo itsekin myöntää, että tyylin tietoinen kopiointi ei ole viestinnässä kovinkaan poikkeuksellista.

– Näin suoraa kopiointia kuin Huhtasaaren kampanjailmeestä löytyy, voi hyvällä syyllä tuomita epäeettisenä. Lähinnä se heijastaa oma-aloitteisuuden puutetta ja laiskuutta, Vapaasalo sanoo Iltalehdelle.

Iltalehden otsikossa käyttämä termi ideavarkaus kuulostaa kuitenkin paljon pahemmalta synniltä kuin visualistin mukavuudenhalu. Tekijänoikeuksia idean kopioiminen ei loukkaa, joten mihinkään lainvastaiseen Huhtasaaren kampanjaorganisaatio ei ole syyllistynyt.

Kaikki kytkeytyy kokoomukseen

Toimittaja Olli Ainolan artikkelissa on Junnilan mielestä huvittavinta se, että eläkkeeltä asiantuntijaksi löytynyt Vapaasalo on sattumoisin suunnitellut Sauli Niinistön postimerkin.

– Ainola itse joutui eroamaan Yleisradiosta vaalirahakohun jälkeen, koska oli aktiivisesti yhteydessä kokoomustahoon, jotta se tukisi hänen kohuun joutunutta vaimoaan, ex-edustaja Marja Tiuraa.

Junnilan mielestä Ainola tekee tässä klassisen tempun.

– Ottakaa varas kiinni, huutaa varas!

Huhtasaari: Mustamaalaaminen menossa

Huhtasaari kommentoi logokohua Facebook-seinällään.

– Älkää nyt hyvät ihmiset olko naurettavia. Kampanjani päälogo on leveä ja siinä on koko nimeni.

Huhtasaaren mukaan Suomi tai sinivalkoisuus ei lähtökohtaisesti voi olla minkäänlaisella tekijänoikeudella suojattu, eikä tekstin sijoittaminen neliön sisään ei ole niin mullistava idea, että sen vuoksi kaikkien pitäisi nyt välttää neliötä.

– Ei tässä mitään uutta ole. Eduskuntavaaleissa PS:n vaalimainoksessa oli näkyvästi lapsia. Joku valitti tästä eettiseen neuvostoon. Kohta huomattiin, että lapsia oli muidenkin mainoksissa.

Huhtasaari on myös huomannut, että Keskustan presidenttiehdokas Matti Vanhasella on sivuillaan Andy Warhol –teeman mukaista mainontaa.

– Onko sekin nyt sitten muka plagiaatti?

Suomen Uutiset