Suomessa noin 90 prosenttia tonneista ja henkilöistä liikkuu teillä nyt, ja myös tulevaisuudessa.
Teiden korjausvelka on ollut kasvussa jo liki 20 vuoden ajan, ja tämä hallitus onkin ottanut teiden kunnon ja turvallisuuden parantamisen tosissaan.
Perussuomalaisille on aina ollut selvää, että nykyiseen tieinfraan, huonokuntoisten teiden ja siltojen korjaamiseen on satsattava enemmän kuin edellisillä hallituskausilla, ministeri Lulu Ranne sanoi lauantaina Mikkelissä Auton päivän tapahtumassa.
– Teitä pannaan kuntoon urakalla. Päällystyskesien 2024 ja 2025 aikana saadaan yhteensä 7000 kilometriä uutta asfalttia, ja myös kesä 2026 näyttää hyvältä.
Infratyömailla työllistetään suomalaisia
Infratyömailla työllistetään Ranteen mukaan kymmeniä tuhansia suomalaisia, naisia ja miehiä, äitejä ja isiä.
Huonokuntoisten teiden kilometrimäärän kasvu pysäytettiin viime kesänä, ja tavoitteena on, että jatkossa perusväylänpidon rahoitustaso nousee pysyvästi parin vuoden päästä.
Koko Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman kärkenä ovat nykyisin tiet ja turvallisuus.
– Oppositiosta huudellaan kovasti teiden kunnosta, mutta siellä kannattaisi katsoa peiliin. Esimerkiksi keskusta oli juuri hallituksessa kahdeksan vuotta, mutta he unohtivat autokansan ja tiet käytännössä kokonaan. Sen sijaan me olemme nyt tehneet päätöksiä ja linjauksia tierahoista jo liki 2 miljardilla eurolla. Edellisen, SDP:n ja keskustan vetämän hallituksen satsaus oli surkeat 700 miljoonaa euroa, Ranne sanoo.
Autoilun kustannukset ja pumppuhinta pidetty kurissa
Myös autoilun kustannukset ja pumppuhinta on pidetty kurissa, aivan kuten perussuomalaiset lupasivat, ministeri Ranne muistuttaa.
– Jakeluvelvoitteen hurja nousu, josta edellinen hallitus vihervimmassaan päätti, torpattiin. Liikennepolttoaineiden hintaa laskettiin vuonna 2024 jopa 160 miljoonalla eurolla. Vuonna 2026 lasketaan 50 miljoonalla lisää ja vuoden 2027 alusta hintaa lasketaan vielä 100 miljoonalla. Lisäksi vuonna 2027 otetaan käyttöön myös kauan kaivattu ammattidiesel.
– Politiikalla on siis väliä. Jos SDP-keskusta -kokoonpanon liikennepolitiikalla olisi jatkettu, olisi Suomen logistiikkasektori suossa, kansalaisten arki ja koko maa sekaisin. Me olemme kääntäneet liikennepolitiikan suuntaa. Emme poseeraa tai harrasta siltarumpupolitiikkaa vaan pistämme suomalaisen arjen tarpeet edelle, ja tiehankkeetkin tärkeysjärjestykseen faktojen perusteella.
Vanhan auton romuttamisesta voi nyt saada tonneja
Ministeri Ranne muistuttaa myös uudesta romutuspalkkiokampanjasta, jossa vanhan auton romuttamisesta voi saada 2000 euroa tai 2500 euroa, kun ostaa tilalle uuden vähäpäästöisemmän auton.
Uuden auton päästöraja on asetettu niin, että se mahdollistaa myös uusien polttomoottoriautojen ostamisen. Aikaisemmin romutuspalkkion sai myös, jos vaihtoi auton sähköpyörään. Tämä oli Ranteen mukaan uskomatonta vedätystä ja suurin osa rahoista menikin sähköpyöriin.
– Nyt tavoitteena on, että saamme autokantaa uudistettua turvallisemmaksi ja myös vähäpäästöisemmäksi. Uutta autoa harkitseva voi nyt valita itselleen sopivan käyttövoiman. Polttomoottori ei ole pahis vaan ratkaisu myös tulevaisuudessa.