Parhaillaan lausuntokierroksella olevan autojen romutuspalkkiolain tavoitteena on vauhdittaa uusien autojen hankintaa ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa. Romutuspalkkiota voi saada 2 000 – 2 500 euroa edellyttäen, että yhtä uutta henkilöautoa vastaan toimitetaan yksi vähintään 10 vuotta vanha auto romutettavaksi.
Tuumaustunnilla vieraillut liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että kyseessä on erilainen romutuspalkkio kuin aikaisempi, jolloin suuri osa palkkiorahoista käytettiin sähköpyörien hankintaan, eli vaikutus ei juuri uudistanut Suomen teillä liikkuvien autojen massaa.
– Edellisen hallituksen aikana, kun romutti oman autonsa, niillä romutusrahoilla sai luvan ostaa sähköpyöriä. No tämähän ei tietenkään uudistanut meidän autokantaa, eikä se oikeastaan vähentänyt päästöjäkään. Se oli pelkästään tietyn pienemmän porukan tukemista.
Suomalaiset ajavat melko vanhoilla autoilla
Tällä hetkellä suomalaiset ajavat erittäin vanhoilla autoilla. Vuonna 2024 liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli noin 13,6 vuotta, mikä on kaikkien aikojen korkein luku Suomessa.
Aiempien vuosien romutuspalkkioista ja muista autokannan uusiutumiseen vaikuttavista toimista huolimatta henkilöautokannan keski-ikä on jatkanut Suomessa nousuaan yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen
Ministeri Ranne sanoo, että romutuspalkkiolla puututaan juuri tähän ongelmaan – siis Suomen vanhentuneeseen autokantaan.
– Monet autot eivät ole enää ”tätä päivää”, eli eivät ole kovin turvallisiakaan enää.
Nyt tilanne on muuttumassa.
– Eli kun romutat vanhan autosi, ja jos uuden auton päästöt on alle enintään 140 g/km, voit ostaa romutuspalkkiorahalla uuden bensa-auton, dieselauton, vetyauton, kaasuauton, hybridiauton – eli ihan tavallisen ihmisen auton. Ei kuitenkaan enää polkupyörää.
Romutuspalkkiota voi hakea jo lokakuussa
Ehdotetun lain on tarkoitus tulla voimaan heti ensi vuoden alussa eli 1. tammikuuta 2026. Romutuspalkkiota voisi kuitenkin hakea lain voimaantultua takautuvasti jo ensi lokakuusta alkaen, laissa säädellyin ehdoin.
Lakiesityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 2 500 euroa, kun uutena hankitun auton käyttövoimana on sähkö ja 2 000 euroa, kun uutena hankitun auton käyttövoimana on jokin muu ja sen hiilidioksidipäästöt ovat enintään 140 g/km.
Ministeri Ranne huomauttaa, että kyseessä on monelle iso raha.
– Monet ihmiset ovat aika paljon miettineet sitä, että kannattaako lähteä ostamaan uutta autoa, mutta nyt tästä voi saada tukea uuteen autoon, vaikka jo 10 prosenttia auton hinnasta.
– Tällä tavalla saadaan siis kansalle uusia, turvallisia autoja. Kannustankin kaikkia niitä, jotka ovat jo aiemmin harkinneet uuden auton ostoa, miettimään vielä uudemman kerran. Varmasti me kaikki halutaan ajaa myös vähäpäästöisemmillä, mutta ensisijaisesti turvallisemmilla ja toimivimmilla autoilla.