PS ARKISTO
Ministeri Ranne: Tämä hallitus ei edeltäjänsä tavoin kurita autoilijoita
Hallitus purkaa teiden korjausvelkaa ja asfalttikesä 2024 olikin vilkkain vuosikausiin, sillä Suomeen saatiin tänä vuonna yli 4 000 kilometriä uutta asfalttia. - Kuluva kesäkausi onkin malliesimerkki siitä, miten korjausvelkaa tulisi vuosittain taklata, sanoo liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne.
Julkisen talouden tervehdyttäminen on välttämätöntä.
– Meillä liikenne- ja viestintäministeriössä se tarkoittaa koko hallinnonalan tuottavuuden kohentamista, tehtävien priorisointia sekä entistä parempaa riskien ja kustannusten hallintaa. Kohdistamme käytettävissä olevat määrärahat entistä vaikuttavammin kansalaisten ja elinkeinoelämän sujuvan ja turvallisen arjen rakentamiseen, sanoo liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne.
Tänä vuonna yli 4 000 kilometriä uutta asfalttia
Hallitus käynnistää uusia liikennehankkeita investointiohjelman puitteissa.
– Puramme korjausvelkaa ja asfalttikesä 2024 olikin vilkkain vuosikausiin, sillä Suomeen saatiin tänä vuonna yli 4 000 kilometriä uutta asfalttia! Kuluva kesäkausi onkin malliesimerkki siitä, miten korjausvelkaa tulisi vuosittain taklata.
– Kun vuosittainen päällystyskilometrimäärä on 3 500-4 000 kilometriä, ei huonokuntoisten tiekilometrien määrä kasva, vaan pysähtyy ja jopa pienenee. Ensi vuonna pääsemme jatkamaan korjausvelan taklaamista vähintään 200 miljoonalla eurolla, Ranne kertoo.
Kumipyörät kannattelevat yhteiskuntaa
Liikenne- ja viestintäverkkoihin esitetään noin 2 miljardia euroa, liikenteen ja viestinnän palveluihin noin 858 miljoonaa euroa sekä hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin noin 709 miljoonaa euroa.
Liikenne- ja viestintäverkkoihin esitetyistä määrärahoista valtaosa eli noin puolitoista (1,5) miljardia euroa kohdennetaan teiden, ratojen ja vesiväylien perusväylänpitoon.
– Tämä hallitus ei edeltäjänsä tavoin kurita autoilijoita. Kumipyörät kannattelevat yhteiskuntaamme ja sen arvostus näkyy päätöksissämme: budjettiriihestä tuli todellinen raksariihi ja pääsemme paitsi käynnistämään hallitusohjelmassa sovittuja infrahankkeita, myös aloittamaan täysin uusia tiehankkeita ja jatkamaan erinomaisesti alkanutta korjausvelkaurakkaa, Ranne sanoo.
Urakkavalmistelut alkavat välittömästi
Infrapaketti painottuu nyt koko Suomen tiestöön. Investointilistalle nousivat uusina hankkeina lähestulkoon 40 vuotta odotetut vt12 ja vt15 sekä vt21.
– Nämä hankkeet ovat kuokkavalmiita ja niiden urakkavalmistelut alkavat välittömästi. Uudet hankkeet ovat poikittaisyhteyksien, huoltovarmuuden, kansallisen ja liikenneturvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten hyvän arjen kannalta erittäin tärkeitä.
– Vt15 osalta haluan nostaa erikseen esiin sen vaikutusalueella olevan Suomen suurimman sataman, huoltovarmuuden ja liikenneturvallisuuden. Lapin vt 21 on koko Lapille tärkeä kansainvälinen yhteys Ruotsin kautta Pohjois-Norjaan ja Jäämerelle. Vt 12 yhteysväli Lahti Kouvola on tärkeä osa itä-länsi-suuntaista valtatieverkkoa, Ranne muistuttaa.
Koko maan tiestöä turvallisemmaksi
Ranteen mukaan hallitus pääsee päätöksillään parantamaan koko Suomen tiestön turvallisuutta, sujuvuutta ja toimintavarmuutta.
– Huomioimme niin viennin, elinkeinoelämän, huoltovarmuuden, turvallisuuden kuin yksityisen työmatka-autoilunkin tarpeet.
Investointiohjelman puitteissa esitetäänkin rahoitusta muun muassa seuraaville hankkeille:
* Maantie 642:lle Äänekosken siltaan 15 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 15 Rantahaka (Kotka)–Kouvola -hankkeelle 122 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 21 Palojoensuu–Maunu-hankkeelle 30 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 23 Karvion kohdan hankkeelle 14 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 12 Mankala–Tillola-hankkeelle 92 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 8:n parantamiseen Kokkolan kohdalla 13 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 8:n ja Vaasan yhdystien kehittämisen 1. vaiheelle esitetään 31 miljoonan euron valtuutta.
Suomen verkko ja väylät vahvistuvat
Raidepuolella Karjalanradan kehittämiseen esitetään 90 miljoonan euron valtuutta ja Suupohjan radan korjaamiseen välillä Seinäjoki–Kaskinen esitetään 15 miljoonan euron valtuutta.
– Eikä tässä pitkässä listassa ollut vielä lähellekään kaikki. Myös kyberturvallisuutta parannetaan Liikenne- ja viestintäviraston tuottamilla palveluilla. Hyökkäyspinnan kartoituspalvelun eli Hyökyn ja kyberuhkien havainnointi- ja varoituspalvelu Havaron tuottamiseen hallitus esittää 2 miljoonan euron rahoitusta.
– Me tulemme jatkossakin vahvistamaan järkevästi Suomen verkkoja ja väyliä, Ranne lupaa.
SUOMEN UUTISET
Lue myös
Artikkeliin liittyvät aiheet
- verkko kyberturvallisuus elinkeinoelämä korjausvelka liikenneväylät autoilijat Investoinnit Lulu Ranne Turvallisuus vientiteollisuus tiestö Huoltovarmuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Koponen: Asfaltti tuoksuu ja liikenne rullaa
Kansanedustaja Ari Koponen on hyvin tyytyväinen siihen, että maanteiden nopeusrajoitukset päätettiin pitää ennallaan. Koposen mielestä Väyläviraston esitys oli huono ja vaikuttamisen kautta tätä kuolleena syntynyttä esitystä ei viedä eteenpäin. Hallitus panostaa tiestön laatuun liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen johdolla.
Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea
Mäkelä: Hallitus investoi vahvasti liikenteeseen – “Korjausvelkaa puretaan jopa 250 miljoonalla eurolla”
Rakennusteollisuus kehuu hallitusta fiksusta suunnasta: ”Tämän budjettiriihen myötä tiestön korjausvelan kasvu hyytyy ja merkittävä joukko keskeisiä investointihankkeita saadaan liikkeelle”
Hallituksen päätös kiihdyttää tiestön korjausvelan purkamista ja aloittaa keskeisiä väyläinvestointihankkeita saa kiitosta Rakennusteollisuudelta.
Viikon suosituimmat
Päivän pointti: Ylen väistyvän päätoimittajan Jouko Jokisen haastattelussa on kummallinen piirre: siinä ei ole sisältöä
Härskiä on: Vihreät, SDP ja keskusta huutavat vesiasiassa sutta, mutta ovat itse se susi – ajoivat äskettäin Jyväskylän ja Ähtärin vesihuollon yksityistämistä
Puhdistuksesta huolimatta pylväiden saumoihin imeytynyttä väriainetta nousee koko ajan pintaan – Purra: “Voi teitä aktivistit Elokapinassa”
Eduskunnan puhdistustyöt jatkuvat edelleen.
Yksijalkaisesta nigerialaisesta merirosvosta tulee uustanskalainen – kotoutumissuunnitelma on jo valmiina
Tanskalaisen fregatin merirosvouksen vastainen operaatio päättyi siihen, että tulitaistelussa jalkansa menettänyt nigerialainen merirosvo tuotiin Tanskaan hoitoon. Lucky-niminen merirosvo on nyt saanut myönteisen turvapaikkapäätöksen ja hänelle on laadittu kotoutumissuunnitelma. Hänen ei tarvitse enää palata Afrikkaan, jossa elämä yksijalkaisena olisi hyvin raskasta.
Tieteen puolesta perussuomalaisten ehdokkaana – elektroniikka-asentajasta tuli tiedeaktivisti
Mun keskiarvolla ei olisi päässyt lukioon. Sitä paitsi siinä vaiheessa kiinnosti lähinnä kalja ja tytöt, kertoo Mika Merano muistellessaan aikaa joskus peruskoulun jälkeen. Hän meni ammattikouluun ja valmistui elektroniikka-asentajaksi.
Ravintoloitsija muutti Ruotsista takaisin Irakiin jengiväkivallan tieltä: ”Paljon turvallisempi maa”
Nuori mies jätti vuosituhannen alussa taakseen sodan haavoittaman Irakin. Onni löytyi lähiöiden Ruotsista, jonne maahanmuuttaja pani ajan myötä pystyyn menestyvän ravintolan. Kunnes tuli päivä myöntää tosiasiat: väkivaltaisten jengien Ruotsi on vaarallisempi maa kuin Irak.
Maahanmuuttopolitiikkaa kiristetään ja rangaistuksia kovennetaan – ministeri Ranne: Sinivalkoinen sisäisen turvallisuuden politiikka johtaa meidät pois Ruotsin tieltä
Perussuomalainen liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne kirjoittaa Hämeen Sanomien mielipidekirjoituksessaan sinivalkoisen sisäisen turvallisuuden suunnanmuutoksesta, joka johtaa Suomen pois Ruotsin tieltä.
Yritykset jättävät turvattoman lähiön – työntekijät saatettava iltaisin metrolle Tukholmassa
Yritysmaailma vonkuu kuorossa, kuinka ulkomailta on saatava työvoimaa pelastamaan maan talous. Kun uudet maahanmuuttajat sitten täyttävät lähiöt, tulee yrityksille kiire lähteä alueelta pois. Työnantajien märkä monikulttuurinen uni saa työntekijät pelkäämään henkensä edestä.
Kamala Harrisin vastaus meni “sanasalaatiksi” – TV-yhtiö julkaisi parannellun version haastattelusta
Kamala Harris oli vaalikampanjansa tiukimmassa haastattelussa "60 minuuttia" -ohjelmassa. Harrisin vastaus Yhdysvaltain ja Israelin suhteita koskien oli niin sekava ja sisällötön, että TV-kanava joutui editoimaan ennakkomainoksiaan uudestaan. Ukrainan mahdolliseen Nato-jäsenyyteen Harris kieltäytyi ottamasta kantaa.
Jani Mäkelä: Oppositio on valehdellut vesihuoltoasiassa
Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani Mäkelä (ps.) moittii oppositiota, jonka vesihuoltoa koskevat väitteet eivät pidä paikkaansa.