Artikkeli kuva

PS ARKISTO

Ministeri Ranne: Tämä hallitus ei edeltäjänsä tavoin kurita autoilijoita

26.09.2024 |09:01

Hallitus purkaa teiden korjausvelkaa ja asfalttikesä 2024 olikin vilkkain vuosikausiin, sillä Suomeen saatiin tänä vuonna yli 4 000 kilometriä uutta asfalttia. - Kuluva kesäkausi onkin malliesimerkki siitä, miten korjausvelkaa tulisi vuosittain taklata, sanoo liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne.

Julkisen talouden tervehdyttäminen on välttämätöntä.

– Meillä liikenne- ja viestintäministeriössä se tarkoittaa koko hallinnonalan tuottavuuden kohentamista, tehtävien priorisointia sekä entistä parempaa riskien ja kustannusten hallintaa. Kohdistamme käytettävissä olevat määrärahat entistä vaikuttavammin kansalaisten ja elinkeinoelämän sujuvan ja turvallisen arjen rakentamiseen, sanoo liikenne-, viestintä- ja sisäministeri Lulu Ranne.

Tänä vuonna yli 4 000 kilometriä uutta asfalttia

Hallitus käynnistää uusia liikennehankkeita investointiohjelman puitteissa.

– Puramme korjausvelkaa ja asfalttikesä 2024 olikin vilkkain vuosikausiin, sillä Suomeen saatiin tänä vuonna yli 4 000 kilometriä uutta asfalttia! Kuluva kesäkausi onkin malliesimerkki siitä, miten korjausvelkaa tulisi vuosittain taklata.

– Kun vuosittainen päällystyskilometrimäärä on 3 500-4 000 kilometriä, ei huonokuntoisten tiekilometrien määrä kasva, vaan pysähtyy ja jopa pienenee. Ensi vuonna pääsemme jatkamaan korjausvelan taklaamista vähintään 200 miljoonalla eurolla, Ranne kertoo.

Kumipyörät kannattelevat yhteiskuntaa

Liikenne- ja viestintäverkkoihin esitetään noin 2 miljardia euroa, liikenteen ja viestinnän palveluihin noin 858 miljoonaa euroa sekä hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin noin 709 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäverkkoihin esitetyistä määrärahoista valtaosa eli noin puolitoista (1,5) miljardia euroa kohdennetaan teiden, ratojen ja vesiväylien perusväylänpitoon.

– Tämä hallitus ei edeltäjänsä tavoin kurita autoilijoita. Kumipyörät kannattelevat yhteiskuntaamme ja sen arvostus näkyy päätöksissämme: budjettiriihestä tuli todellinen raksariihi ja pääsemme paitsi käynnistämään hallitusohjelmassa sovittuja infrahankkeita, myös aloittamaan täysin uusia tiehankkeita ja jatkamaan erinomaisesti alkanutta korjausvelkaurakkaa, Ranne sanoo.

Urakkavalmistelut alkavat välittömästi

Infrapaketti painottuu nyt koko Suomen tiestöön. Investointilistalle nousivat uusina hankkeina lähestulkoon 40 vuotta odotetut vt12 ja vt15 sekä vt21.

– Nämä hankkeet ovat kuokkavalmiita ja niiden urakkavalmistelut alkavat välittömästi. Uudet hankkeet ovat poikittaisyhteyksien, huoltovarmuuden, kansallisen ja liikenneturvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten hyvän arjen kannalta erittäin tärkeitä.

– Vt15 osalta haluan nostaa erikseen esiin sen vaikutusalueella olevan Suomen suurimman sataman, huoltovarmuuden ja liikenneturvallisuuden. Lapin vt 21 on koko Lapille tärkeä kansainvälinen yhteys Ruotsin kautta Pohjois-Norjaan ja Jäämerelle. Vt 12 yhteysväli Lahti Kouvola on tärkeä osa itä-länsi-suuntaista valtatieverkkoa, Ranne muistuttaa.

Koko maan tiestöä turvallisemmaksi

Ranteen mukaan hallitus pääsee päätöksillään parantamaan koko Suomen tiestön turvallisuutta, sujuvuutta ja toimintavarmuutta.

– Huomioimme niin viennin, elinkeinoelämän, huoltovarmuuden, turvallisuuden kuin yksityisen työmatka-autoilunkin tarpeet.

Investointiohjelman puitteissa esitetäänkin rahoitusta muun muassa seuraaville hankkeille:

* Maantie 642:lle Äänekosken siltaan 15 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 15 Rantahaka (Kotka)–Kouvola -hankkeelle 122 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 21 Palojoensuu–Maunu-hankkeelle 30 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 23 Karvion kohdan hankkeelle 14 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 12 Mankala–Tillola-hankkeelle 92 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 8:n parantamiseen Kokkolan kohdalla 13 miljoonan euron valtuutta
* Valtatie 8:n ja Vaasan yhdystien kehittämisen 1. vaiheelle esitetään 31 miljoonan euron valtuutta.

Suomen verkko ja väylät vahvistuvat

Raidepuolella Karjalanradan kehittämiseen esitetään 90 miljoonan euron valtuutta ja Suupohjan radan korjaamiseen välillä Seinäjoki–Kaskinen esitetään 15 miljoonan euron valtuutta.

– Eikä tässä pitkässä listassa ollut vielä lähellekään kaikki. Myös kyberturvallisuutta parannetaan Liikenne- ja viestintäviraston tuottamilla palveluilla. Hyökkäyspinnan kartoituspalvelun eli Hyökyn ja kyberuhkien havainnointi- ja varoituspalvelu Havaron tuottamiseen hallitus esittää 2 miljoonan euron rahoitusta.

– Me tulemme jatkossakin vahvistamaan järkevästi Suomen verkkoja ja väyliä, Ranne lupaa.

SUOMEN UUTISET


Lue myös


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

4.
Suomen uutiset logo

Yksijalkaisesta nigerialaisesta merirosvosta tulee uustanskalainen – kotoutumissuunnitelma on jo valmiina

11.10.2024 |13:13

Uusimmat