Artikkeli kuva

Antti Aimo-Koivisto. Arkistokuvaa.

Seitsemän suurta liikennehanketta käynnistyy

05.04.2016 |22:55

Hallitus teki kehysriihessä päätöksiä seitsemästä suuresta liikennehankkeista. Osa hankkeista aloitetaan heti. Hankkeista kertoi liikenneministeri Anne Berner (kesk.).

Suuria liikennehankkeita on kaikkiaan seitsemän. Ne rahoitettiin osittain tinkimällä perustienpidosta kolmena vuonna: ensin 25, sitten 35 ja 35 miljoonaa euroa, yhteensä 95 miljoonaa euroa.

Mutta rakennettavat hankkeet ovat sitäkin tärkeämpiä ja niihin sijoitettavat summat suurempia. Ne myös mahdollistavat muita hankkeita paljon enemmän varsinkin Helsingissä ja Tampereella.

Oulu-Kemi ja Mikkeli-Juva

Kaksi valtatiehanketta: Oulu-Kemi ja Mikkeli-Juva poistavat ruuhkia ja vähentävät vaaratilanteita sekä avaavat mahdollisuuksia niin raskaan kuin kevyen ja julkisenkin liikenteen kehittämiselle. Nelostien hanke voidaan aloittaa heti ja Juvan hanke myös, kun kehyskuntien kanssa on neuvoteltu pikaisesti maiden käytöstä, minkä parantamista hanke mahdollistaa.

Lahden ohitustie on ollut seudun kuntien kärkihanke jo pitkään ja sitä päästään toteuttamaan jo ensi vuonna. Se mahdollistaa liikenteen sujuvoittamisen ja maankäytön suuren parantamisen varsinkin Hollolan-Lahden suunnalla.

Helsingin ja Tampereen suuret raidehankkeet

Hallitus pitää kiinni myös jo aiemmin kuntien kanssa neuvotelluista MAL-hankkeista eli maankäytön ja liikenteen yhteishankkeista, joilla pyritään mahdollistamaan mm. asuntojen rakentamista kasvukeskuksiin.

Helsingin raidejokeri mahdollistaa asuntojen rakentamisen kymmenille tuhansille uusille asukkaille. Hankkeeseen myönnetään 84 miljoonaa euroa.

Tampereen raitiovaunu mahdollistaa asuntojen rakentamisen jopa 46 000 asukkaalle vuoteen 2040 mennessä. Valtio rahoittaa hanketta sovitusti 71 miljoonalla.

Imatralle päästään pian vauhdikkaasti

Luumäen-Imatran kaksoisraidetta ryhdytään rakentamaan alkuvuonna 2018, kun Oulun radan suurremontti valmistuu.

Imatran rata varmistaa ja parantaa seudun suurteollisuuden liikennettä ja nopeuttaa matkustajaliikennettä niin, että Imatralle asti pääsee yli 200 kilometriä tunnissa. Nyt pääsee noin nopeasti Luumäelle eli Vainikkalan radan risteykseen saakka. Sen jälkeen pitäisi uusia enää 70 kilometriä Imatran koillispuolelta, että yhtä lujaa päästäisiin Joensuuhun asti.

Lopuksi hallitus myöntää määrärahan Turun Tunnin juna –hankkeen selvitystä varten. Se on mahdollinen EU:n TEN-hanke, Berner kertoi.

Veli-Pekka Leskelä


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

5.
Suomen uutiset logo

Turvetuotannon alasajo sulkee tehtaita Suomessa – Keskisarja: Turve pitää nostaa pannasta

18.08.2025 |11:05
6.
Suomen uutiset logo

Purra: ”Kyllä riittää tässä maassa hommia puolueella, joka ei halua kupata veronmaksajan selkänahasta etuoikeuksia eikä totella kaiken maailman intressitahoja”

18.08.2025 |08:05
7.
Suomen uutiset logo

Suomi ajoi alas turvetuotantonsa viherhumpan tahtiin – Polvinen: ”Edellisen hallituksen päätökset johtivat siihen, että Italiassa mafia juhlii ja turvetuottajat Suomessa menettivät työpaikkansa”

18.08.2025 |14:51
8.
Suomen uutiset logo

Valtamedia tutki mutta unohti uutisen: Vieraskielisten suuri lukumäärä leimaa huono-osaisimpien asuma-alueita

15.08.2025 |14:05
9.
Suomen uutiset logo

Talousprofessori Matti Virén: On leikattava suomalaisten hyvinvoinnille toissijaisista menoista

17.08.2025 |15:19

Uusimmat

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää