Päätösaikataulun venyminen johtuu kaupunginhallituksen 18.8.2025 tekemästä päätöksestä käynnistää ajantasainen superbussiselvitys. Selvityksen on määrä valmistua loppuvuonna, ja sitä koskeva päätöksenteko on aikataulutettu kesälle 2026.
Kaupunginhallituksen tekemään superbussiselvitysratkaisuun ei sisälly minkäänlaisia optioita raitiotiehankkeen lisärahoitukselle, vaikka hankkeen aikataulu on selvästi muuttunut. Perussuomalaiset katsovat, että raitiotieyhtiön olisi tullut suoriutua sille asetetuista aikataulutavoitteista olemassa olevalla budjetilla.
Leväperäistä rahankäyttöä
Perussuomalaisten mielestä on varsin kyseenalaista, että rahoitus- ja aikatauluhaasteet tuodaan kaupunginhallitukselle viime hetkellä ikään kuin yllätyksenä, vain muutamia viikkoja ennen asetettua määräaikaa.
– Näin ei voida toimia. Raitiotiehankkeen ympärillä rahankäyttö vaikuttaa leväperäiseltä. Nyt päätetty lisärahoitus riittää kesäkuulle asti, mutta mitä sen jälkeen? Jos raitiotielle tehdään myönteinen päätös, hankkeen toimeenpano edellyttää lisäksi valtion myönteistä tukipäätöstä, ja se voi kestää jopa vuosia. Montako miljoonaa kaupunki aikoo käyttää sitä odotellessa? kysyy asiassa hylkäysesityksen tehnyt kaupunginhallituksen jäsen Juha Anttila (ps.)
Tarpeeton poseerausinvestointi
Turun Perussuomalaiset pitää raitiotietä tarpeettomana poseerausinvestointina. Kyseistä hanketta kustannuksineen ei perussuomalaisten mielestä tule asettaa turkulaisen veronmaksajan harteille.
– Kerrotusta huolellisesta valmistelusta huolimatta pelkäämme, että mahdollisen toteutusvaiheen kustannukset nousevat ja hankkeen budjetti pettää raskaasti rakennusaikaisten haasteiden vuoksi. Toteutuessaan raitiotie olisi julkinen palvelu, josta ei ole odotettavissa kaupungille tuottoja. Joukkoliikenteen matkalippujen hintoja subventoidaan jo nyt merkittävästi, ja silti korotuspaineet ovat selvästi tunnistettavissa, kertoo Turun Perussuomalaisten puheenjohtaja Joni Laakso.
– Joukkoliikenneratkaisuna raitiotie palvelisi vain osaa kaupungin asukkaista, vaikka sama kuljetustarve voidaan hoitaa vaihtoehtoisilla ratkaisuilla. Ruuhkaisimmilla linjoilla toimivia vaihtoehtoja olisivat esimerkiksi normaalien bussivuorojen lisääminen, superbussit tai kaksikerrosbussit. Näiden vaihtoehtojen käyttöönotto mahdollistaisi laajemman ja joustavamman ratkaisun, johon myös kaupungin ympäryskunnat voisivat osallistua. Samalla palveltaisiin aidosti laajempaa kokonaisuutta.
Ikuisuushanke
Perussuomalaiset eivät pidä raitiotiehanketta sellaisenaan kaupunkikehityksen kannalta perusteltavana. Reitin varren rakentamattomat alueet rakentuvat ajan myötä joka tapauksessa, ja tämä kehitys on jo osin toteutunut ilmankin raitiotietä.
– Raitiotie on niin sanottu ikuisuushanke. Valitettavasti pormestaristo ei viime kaudella halunnut tuoda hanketta päätöksentekoon, koska sille ei ollut selvää enemmistöä. Sama toimintamalli näyttää jatkuvan edelleen. Laskelmia muokataan näyttämään paremmilta, jotta hankkeesta voidaan puhua taloudellisesti kannattavana kaupunkiympäristö- ja kiinteistökehityskohteena. Valitettavasti laskelmat muistuttavat Luken hiilinielulaskelmia – nielusta tuleekin päästölähde, Laakso pohtii.
Talousarvio on jo valmiiksi alijäämäinen
Talousarvio on laadittu jo valmiiksi alijäämäiseksi. Jos raitiotieyhtiön odotusaikaa ryhdytään rahoittamaan miljoonilla euroilla vuosittain, se tehdään velkarahalla. Turulla on jo nyt merkittävä investointiohjelma, joka rahoitetaan lainarahalla.
– On hyvin epätodennäköistä, että tarvittavaa liikkumavaraa löytyisi kaupungin budjetin sisältä, eikä sitä todennäköisesti oltaisi valmiita ottamaan muualtakaan. Jotain on kuitenkin tehtävä, koska jossain vaiheessa olemme tilanteessa, jossa kaupungin taloutta on pakko tasapainottaa. Tämä tarkoittaa käytännössä palveluleikkauksia ja henkilöstön irtisanomisia sekä veronkorotuksia, Laakso sanoo.
– Kun peilataan tätä nyt pyydettyyn lisärahoitukseen, rahoitustarve olisi kokonaisuudessaan merkittävä.