Ainakin 2 000 työntekijää sairastunut Covid-19-tautiin Venäjän toiseksi suurimman kaasuyhtiö Novatekin rakennustyömaalla Belokamenkassa. Työmaa sijaitsee Murmanskin alueella, Suomen rajan tuntumassa. Korona leviää Barents Observerin mukaan muissakin arktisissa rakennuskohteissa Venäjällä. Tauti ottaa nyt mittaa valtiosta. Valtio haluaa osaltaan pitää rakennustyömaiden aikatauluista kiinni, se on Venäjälle ydinkysymys.

Belokamenkan työmaalla on 11 000 työntekijää, jotka rakentavat huipputärkeätä telakkaa Venäjän energiateollisuuden tarpeisiin. Telakan on määrä tehdä LNG-tuotantolauttoja (Liquefied Natural Gas) arktisille alueille. Nesteytetty maakaasu on tulevaisuuden polttoaine, kun on kyse uusiutumattomista luonnonvaroista.

Sairastuneiden määrä kasvaa

Korona on levinnyt muuallekin Venäjän arktisille työmaille, muun muassa Jamalo-Nenetskin piirikuntaan Siperiassa. Siellä sairastuneita on 700. Sairastumisilla on Barents Observerin mukaan yhteys Novatekin rakennustyömaihin ja tuotantolaitoksiin

Covid-19 -tapausten määrä kasvaa arktisilla alueilla dramaattisesti. Belokamenkassa uusia sairastuneita on loppuviikosta ollut 200 päivässä ja Jamalissa rekisteröitiin 6. toukokuuta uutistoimisto Tassin mukaan 105 uutta tapausta.

Helpottaakseen Belokamenkan tautitilannetta projektista vastaavat tahot vuokrasivat Princess Anastasia -risteilyaluksen. Monet suomalaisetkin ovat maanneet aluksella hokit ojossa, sillä vuonna 1986 valmistunut lautta seilasi ammoin Viking Linen väreissä ja sen alkuperäinen nimi on Olympia. Aluksella on 834 hyttiä ja sinne tiettävästi asutetaan terveeksi testattuja työntekijöitä.

Pomon puntti ei tutise

Novatek on tähän asti onnistunut hämmästyttämään maailman energiateollisuutta tehokkuudellaan ja kyvykkyydellään pystyttää menestyksellisesti kohteita ehkä haasteellisimmassa osassa maapalloa. Yhtiön tähänastinen kärkihanke, Yamal LNG valmistui vuoden etuajassa. Pandemia on jatkuvaa menestystä janoavalle yritykselle todellinen uhka.

”Viruksen leviäminen ei vaikuta rakennustöihin, eikä Arctic LNG-2 -projektin menestykselliseen etenemiseen”, totesi Novatekin hallituksen varapuheenjohtaja Mark Gyetvay uutistoimisto Tassin mukaan.

Kaiken takana on Kreml

Novatekin arktisten projektien myöhästyminen ei olisi pelkästään yhtiön sisäinen asia. Sillä on merkittäviä valtiontaloudellisia ja siten poliittisia ulottuvuuksia. Yhtiö on avainasemassa Kremlin Pohjoinen meritie -hankkeessa, jonka tarkoituksena on ottaa jäästä vapautuva Koillisväylä tehomerenkulun käyttöön.

Presidentti Vladimir Putin julisti vuonna 2018, että Venäjän arktisilla vesiväylillä kuljetetaan vuosittain 80 miljoonaa tonnia rahtia vuoteen 2024 mennessä. Merkittävä osa rahdista on tarkoitus olla Novatekin nesteytettyä maakaasua.

SUOMEN UUTISET