Kansanedustaja, ex-ministeri Wille Rydman sanoo olevansa itse enemmän metsä- kuin meri-ihminen, mutta Suomen elinkeinorakenteesta johtuen elinkeinoministerit ovat käytännössä väistämättä aina jonkinlaisia telakkaministereitä.
Myös Rydmanin oman kaksivuotiskauden merkittävimmät toimet kytkeytyivät meriteollisuuden edistämiseen.
– Silloin kun aloitin ministerinä, niin kaikki Suomen keskeiset telakat olivat aika isoissakin taloudellisissa vaikeuksissa. Ja kun ministerikauteni päättyi, niin kaikilla kolmella keskeisellä telakalla eli Helsingillä, Turulla ja Raumalla oli erittäin hyvät tulevaisuudennäkymät. Ja jos jostakin haluaisin, että ministerikauteni muistetaan, niin eiköhän se tämä silloin olisi, Rydman sanoo.
Vienninedistämismatka Atlantin yli toi tuloksia
Elinkeinoministerin salkkuun kuuluvia kokonaisuuksia ovat vientikaupan ja kotimaisen yrittäjyyden edistäminen sekä ulkomaisten investointien houkutteleminen. Ministerintehtävässään Rydman paiski pitkiä päiviä Suomen yritysmaailman ja elinkeinoelämän eteen.
Näkyvimmäksi Rydmanin saavutukseksi jää Suomen, Kanadan ja Yhdysvaltain välinen jäänmurtajayhteistyösopimus.
Maaliskuussa 2024 Rydman johti isoa suomalaisen meriteollisuuden yritysvaltuuskuntaa, joka teki vienninedistämismatkan Yhdysvaltoihin ja Kanadaan. Matkalla käynnistyivät neuvottelut Suomen, Kanadan ja Yhdysvaltain välisestä jäänmurtajayhteistyöstä, joka huipentui siihen, kun Rydman allekirjoitti viime marraskuussa Suomen puolesta ICE Pact -yhteistyöasiakirjan Washingtonissa.
Helsingin telakka pois venäläisomistuksesta
Yhteistyösopimuksen tuloksena Suomen meriteollisuus sai äskettäin ensimmäisen suurtilauksen, kun Kanada tilasi Polar Max -jäänmurtajan, joka valmistetaan Helsingin telakalla ja viimeistellään Quebecissa.
Tilaus on satojen miljoonien eurojen arvoinen ja tuo pelkästään Helsingin telakalle yli 500 uutta työpaikkaa.
– Itse asiassa viime viikolla olin tällaisessa still cutting -seremoniassa, missä sitten juhlistettiin töiden konkreettista käynnistymistä. Ja tässähän on todellakin niin, että tämä säteilee pitkälle Suomeen, Rydman sanoo tyytyväisenä. Hän viittaa meriteollisuuden pitkiin alihankintaketjuihin, jotka tuovat mukanaan työtä, tulevaisuutta ja hyvinvointia Suomeen.
Ministerikaudellaan Rydman oli myös kätilöimässä Helsingin telakkaa pois venäläisomistuksesta vuonna 2023. Tämä edesauttoi vientiponnisteluja, sillä venäläisomistus muodosti esteen teolliselle toiminnalle näinä maailmanpolitiikan aikoina. Tänä päivänä Helsingin telakan omistaa kanadalainen Davie.