Esimerkiksi elokuun alussa itäsuomalainen nainen erehdytettiin luovuttamaan verkkopankkitunnukset puhelun aikana. Naiselle väitettiin, että tämän tililtä oli lähtenyt rahaa luvattomasti, ja soittaja oli pyytänyt naiselta verkkopankkitunnukset sekä naisen pankin tiedot.
Tiedot saatuaan soittaja oli kieltänyt naista avaamasta tietokonettaan 48 tunnin aikana. Myöhemmin selvisi, että naisen ja hänen puolisonsa tileiltä oli viety rahaa yhteensä noin 30 000 euroa. Poliisi tutkii juttua törkeänä petoksena.
Huijarit saalistavat vanhuksia
Huijauksista löytyy lukuisia esimerkkejä.
– Tänä päivänä saa olla erittäin tarkkana nettihuijausten varalta. Älypuhelinten sovellusten kanssa pitäisi olla harkintaa, mitä tietoja niihin luovutetaan. Tekoälyn vaikutus hirvittää, että miten paljon sen avulla tulee lisää esimerkiksi hyvin aidoilta vaikuttavia huijausviestejä tai -laskuja, perussuomalainen poliisikansanedustaja Merja Rasinkangas kertoo.
Erilaisten puhelin- ja nettihuijausten määrä on lisääntynyt Suomessa, ja huijarit ovat imuroineet uhriensa tileiltä suuria summia rahaa.
Kuka tahansa älypuhelimen tai internetin käyttäjä voi joutua huijauksen kohteeksi, mutta Rasinkangas on huolissaan erityisesti vanhuksista.
– Ihmisiä valistetaan, etteivät pankit tai poliisi kysy tunnuslukuja, mutta siitä huolimatta ikääntyneet hairahtuvat tietojenkalasteluihin. Omaisten kannattaa varoittaa ikääntyneitä huijauksista, Rasinkangas sanoo.
Iso rikoshyöty houkuttelee
Vuonna 2024 poliisille ilmoitettiin hieman yli 32 000 tietoverkkoavusteista petosta. Tietoverkkoavusteisten petosten yhteenlaskettu rikoshyöty oli yli 84 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua edellisvuoteen verrattuna noin 70 prosenttia.
– Tällä hetkellä tietoverkkorikollisuudesta ja siihen liittyvistä petoksista voidaan sanoa, että ne ovat hyvin kasvuaan jatkava rikosalue. Niitä tulee hyvin paljon poliisin tietoon, ja on hyvä, että ihmiset niistä ilmoittavat, sanoo vanhempi rikoskonstaapeli Mikko Kokkonen Itä-Suomen poliisilaitokselta.
Tietoverkkoavusteisten petosten taustalla ovat yhä enemmän järjestäytyneen rikollisuuden organisaatiot.
– Siinä se rikoshyöty on helpommin saatavilla ilman väkivallan riskejä tai huumeiden kanssa puljaamista. Siinä voidaan aiheuttaa ihmisille suuria taloudellisia vahinkoja. Jos esimerkiksi verkkopankkiin päästään, niin koko tili voidaan tyhjentää hyvin nopeasti, Kokkonen selvittää.
Rikolliset keksivät Kokkosen mukaan jatkuvasti uusia huijauskeinoja.
– Tekoäly ja teknologia kehittyvät, ja se tuo rikollisille uusia tapoja. Tekoälyn avulla rikoksia voidaan kohdistaa maihin, joista ei ole kielellistä osaamista, hän mainitsee.
”Turvatilejä ei ole”
Poliisin tilastojen mukaan viime vuonna petoslajeista ylivoimaisesti yleisin oli tietojenkalastelu.
– Se kohdistuu enemmän ikäihmisten suuntaan, mutta myös muilla verkossa liikkuvilla ihmisillä on uhka joutua rikoksen uhriksi. Puhelimitse tapahtuva tietojen kalastelu on hyvin yleistä, mutta uhrin tiedot on saatettu kalastella jo aiemmin. Puhelulla pystytään viemään tekoa eteenpäin, Kokkonen kertoo.
Itä-Suomen poliisi tiedotti elokuussa, että usein huijauksiin liittyvät turvatilit, joita ei oikeasti ole olemassa. Uhrille voidaan myös väittää, että hänen pankkitililtään on tehty lainahakemuksia, ja niiden perumiseksi täytyy luovuttaa verkkopankkitunnukset.
Uhriin otetaan yhteyttä esiintyen pankin edustajana ja kerrotaan hänen pankissa olevien varojensa olevan vaarassa. Tilillä olevien rahojen pelastamiseksi ne pitää siirtää turvaan turvatilille tai uudelle perustettavalle tilille, tai tililtä haetut lainahakemukset pitää perua antamalla verkkopankkitunnukset.
Poliisi korostaa, että tällaisia turvatilejä ei ole, eli kyseessä on rikollisten huijaus.
Rahat katoavat nopeasti
Huijaukset ovat Kokkosen mukaan työläitä selvittää, sillä niistä tulee nopeasti kansainvälisiä rahojen siirtyessä ulkomaalaisille tileille ja rahanpesijöille.
– Ne ovat tutkittavissa, mutta vievät aikaa. Huijattujen rahojen takaisinsaanti on haasteellista. Rahat liikkuvat jopa sekunneissa, ja tietopyyntöihin menee päiviä.
Kun henkilö itse huomaa, että rahaa on viety tililtä, niin hänen tulee heti ottaa yhteys pankkiin ja poliisiin. Se on tehokkain tapa saada rahoja takaisin, Kokkonen neuvoo.
Hän muistuttaa, että kiireellisiin tietopyyntöihin kannattaa suhtautua varauksella ja maalaisjärjellä.
– Kannattaa miettiä, onko yhteydenotto oikeasti pankista tai onko soittaja oikeasti pankin virkailija. Huijarit yrittävät monesti saada uhrille kiireen ja paineen tunteen, joka vaikuttaa omaan järkevään päätöksentekoon, ja sitten haksahdetaan näihin huijauksiin, Kokkonen kertoo.