Lähi-idästä kotoisin olevat naiset kommentoivat Zalandon kampanjaa X-julkaisussa:
– Olen islamistisen hallinnon uhri enkä pysty edes katsomaan Zalandon hijab-mallia ajattelematta siskojani Iranissa, jotka menettivät henkensä tämän typerän hijabin takia. Se muistuttaa minua jatkuvasti myös omista traumaattisista kokemuksistani.
– Tämä mainos vie minut takaisin kouluaikoihin ja siihen, kuinka vihasin huivin käyttämistä ja tunsin itseni niin rumaksi se päässäni. Muistan yhä, miten revin huivin rikki viimeisenä päivänä. Se tuntui vapauttavalta.
Uhkaa naisten oikeuksia myös Euroopassa
Suomen Uutiset pyysi kommenttia Zalandon viestinnästä. Kommenttipyynnössä mainittiin, että kampanjaa paheksutaan erityisesti niiden keskuudessa, jotka ovat kokeneet poliittisen islamin aiheuttamaa vainoa ja alistamista. Esimerkiksi Yasmine Mohammed, Ayaan Hirsi Ali ja Nadia Murad ovat poliittisen islamin uhreja ja merkittäviä naisten oikeuksien puolustajia, jotka ovat tuoneet esiin hijabin ja pakkopeittämisen todelliset vaikutukset naisten elämään.
Kampanja ajoittuu aikaan, jolloin poliittisen islamin nousu uhkaa naisten oikeuksia myös Euroopassa. Hijab ei ole vain päähine, vaan se on monelle naiselle ja tytölle alistamisen väline.
Suomen Uutiset kysyi Zalandolta, miten vaatejätti suhtautuu siihen, että hijab on monille naisille ja tytöille sorron ja alistamisen symboli eikä pelkkä muotiasuste. Ja miten Zalando varmistaa, ettei se kampanjoillaan edistä naisten oikeuksien heikentymistä tai poliittisen islamin normalisointia Euroopassa sekä miten Zalando huomioi #womenlifefreedom-liikkeen sekä miljoonien islam-traumatisoituneiden naisten kokemukset ja näkökulmat.
Zalando tarjoaa ”aidosti inklusiivista valikoimaa”
Zalando vastasi kysymyksiin OSG-viestintätoimiston välityksellä:
– Osana do.BETTER -monimuotoisuus- ja inkluusiostrategiaamme olemme sitoutuneet tarjoamaan aidosti monipuolisen valikoiman myös muodin saralla aliedustetuille ryhmille. Tavoitteenamme on varmistaa kattava tuotevalikoima ja harkittu ostokokemus kaikissa kategorioissa hintaluokasta, koosta ja tyylistä riippumatta, mukaan lukien modest fashion eli peittävä pukeutuminen. Haluamme olla monimerkkimuodin kohde, joka toivottaa jokaisen tervetulleeksi, Zalandon viestinnästä vastattiin.
– Zalandolla haluamme olla kaikille avoin ja tarjota tuotevaihtoehtoja, jotka saavat kaikki asiakkaamme tuntemaan itsensä arvostetuiksi, mukaan otetuiksi ja edustetuiksi. Tarjoamalla aidosti inklusiivisen valikoiman eri hintaluokissa, kokoluokissa ja tyyleissä palvelemme myös niitä yhteisöjä, joita Euroopan muotiala usein sivuuttaa. Pääsy monipuoliseen valikoimaan, mukaan lukien hijabit ja muu peittävä vaatetus, antaa asiakkaillemme mahdollisuuden ja voiman valita itse, miten pukeutua omien mieltymystensä ja tarpeidensa mukaisesti. Joku voi valita peittävän pukeutumisen kulttuurisista tai uskonnollisista syistä, kehorauhan vuoksi tai muista henkilökohtaisista syistä.
– Taustaksi vielä tieto, että Zalando toimii Euroopassa 25 maassa.