Hallituksen tavoitteena on avata Parikkalan raja-asema kansainväliselle liikenteelle vuonna 2024. Tällä hetkellä asema on auki viitenä päivänä viikossa ja palvelee lähinnä raskasta liikennettä ja vähäisissä määrin luvanvaraista henkilöliikennettä.

Lähimmät vuorokauden ympäri palvelevat raja-asemat ovat Imatra etelässä ja pohjoisessa Niirala. Sisäministeriön vuonna 2015 julkaiseman arvion mukaan jopa 43 % Parikkalaan suuntautuvasta henkilöliikenteestä siirtyisi sinne Niiralasta. Yhteensä noin 25 % kaikesta Niiralan rajanylityspaikan liikenteestä arvioidaan siirtyvän Parikkalaan, mikäli asema avataan.

– Parikkalan raja-aseman avaaminen uhkaa näivettää Niiralan ympäristön perinpohjaisesti. Kansainvälinen matkailu on tärkeä tulonlähde ja luonut alueelle lisää työpaikkoja. Sen sijaan että avataan uusia rajanylityspaikkoja, tulisi kehittää olemassa olevia raja-asemia. Liikennevirtojen suuntautuminen Pohjois-Karjalan ohitse ei ainakaan laske jo ennestään maan korkeinta työttömyyttä. Voisi kysyä, ovatko hallituksessa istuvat Pohjois-Karjalan edustajat olleet unessa, kun ovat hyväksyneet tämän suunnitelman, perussuomalaisten Sanna Antikainen ihmettelee.

Tien kunto tärkeä rajaliikenteelle

Myös rajanylityspaikkaa palveleva valtatie 9:n peruskorjaus välillä Onkamo-Niirala on vaarassa, mikäli liikennemäärät laskevat Parikkalan raja-aseman avaamisen vuoksi. Tie on tärkeä sekä rajaliikenteelle että alueen asukkaille, mutta Väyläviraston näkemyksen mukaan sitä ei kannata kehittää, ellei liikennemäärä nouse.

– Parikkalan raja-aseman avaaminen kansainväliselle liikenteelle ei vaikuta negatiivisesti pelkästään Pohjois-Karjalan talouteen vaan myös alueen tiestöön, mikäli pitkään kaivattuja väylien parannuksia ei toteuteta. Vuosia suunnitteluvaiheessa olevat hankkeet eivät kannusta yrityksiä investoimaan alueelle niin kauan kuin tielinjauksista ja teiden kunnosta on epävarmuutta, Antikainen huomauttaa.

SUOMEN UUTISET