Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Arno Kotro kertoo, miten pedagoginen muoti-idiotismi kouluissa romutti erään nuoren koululaisen oppimiskokemukset

08.08.2025 |21:56

Kirjailija-opettaja Arno Kotro bloggaa suomalaisen peruskoulun alennustilasta. Esimerkkitapauksena hän nostaa esille alakoulun, jonka rehtori kymmenen vuotta sitten nielaisi pureksimatta tuolloin muotiin tulleet pedagogiset päähänpistot ja villitykset. - Edistyksen ja uuden pedagogiikan hengessä piti päästä eroon menneen maailman rasitteista, kuten arvosanoista, pulpeteista, kokeista, perinteisistä luokkahuoneista, kirjoista, todistuksista, Kotro kirjoittaa, ja kertoo samalla nuoresta ylioppilaasta, jonka opintielle koulukokeilu aikanaan jätti tiedollisia katvealueita.

Kirjailija-opettaja Arno Kotron uuden blogin otsikko on pysäyttävä: Miten tämän hulluuden annettiin tapahtua.

Kotro kertoo siitä, miten suomalaisessa peruskoulussa viime vuosikymmenellä osin ajauduttiin alennustilaan uusien, radikaalien kasvatuksellisien ja opetuksellisien menetelmien vallattua alaa koulumaailmassa tavalla, jota Kotro kutsuu muoti-idiotismiksi.

– Tyttäreni kävi vajaat kymmenen vuotta sitten alakoulua, jonka rehtori nielaisi pureksimatta tuolloin muotiin tulleet pedagogiset päähänpistot ja villitykset. Niinpä koulussa linjattiin, että kaikki se minkä varassa suomalainen koulu – tämä maailmallakin kovasti kehuttu – oli hienosti toiminut vuosikymmenten ajan, olikin äkkiä vanhanaikaista ja huonoa.

– Edistyksen ja uuden pedagogiikan hengessä piti päästä eroon menneen maailman rasitteista, kuten arvosanoista, pulpeteista, kokeista, perinteisistä luokkahuoneista, kirjoista, todistuksista. Jopa ”opettaminen” oli sanana vähän arveluttava.

Ilmiöitä, digiä ja itseohjautuvuutta

Kotron mainitsemassa koulussa tilalle tarjottiin ilmiöitä, digiä ja itseohjautuvuutta.

– Ja kun numeroita ei annettu – kun ei ollut kokeitakaan – arviointi tapahtui ”rubriikeilla”. Käytännössä se tarkoitti nivaskaa A4-papereita täynnä niin koukeroista opetussuunnitelmajargonia ja epämääräisiä laatikkorivistöjä, että prujuista ei itse pirukaan olisi pystynyt selvittämään, menikö lapsella koulu hyvin vai huonosti. En minä ainakaan.

Nelos-, viitos- ja kutosluokilla ei oppinut juuri mitään

Pedagoginen muoti-idiotismi kouluissa osin romutti nuoren koululaisen oppimiskokemukset, Kotro kirjoittaa.

– En yllättynyt, kun äskettäin ylioppilaaksi kirjoittanut tytär tiivisti kokemuksensa nelos-, viitos ja kutosluokista: ”En oppinut silloin mitään.” Tytär on varmasti omaksunut isältään kärjistelyn jaloa taitoa, mutta silti.

– Minä ja ties kuinka monet muut vanhemmat yritimme sitkeästi puhua opettajalle ja rehtorille järkeä. Toivoimme oppikirjoja, kokeita, opetusta. Ja olisivathan ne arvosanat antaneet tärkeää viestiä siitä, miten lapsella menee. Toiveemme kaikui kuuroille korville. Koulun johto oli avun ulottumattomissa.

Arno Kotron uusi blogi luettavissa kokonaan täällä.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Sara Seppänen haluaa lisää selviytymis- ja erätaitoja opetukseen: Peruskoulusta valmistuvien nuorten on pystyttävä selviytymään vähintään 36 tuntia ilman sähköä, vettä ja ruokaa

03.03.2025 |10:52

Viikon suosituimmat

1.
Suomen uutiset logo

Valkoisten kuolemaa huutava mies käy naisten ja tyttöjen kimppuun Helsingissä – Antikainen: ”Tässä näkyy monikulttuurisuuden tulos”

04.08.2025 |11:19
9.
Suomen uutiset logo

Valtiovarainministeri Riikka Purra esittää: Kiintiöpakolaisten ottaminen Suomeen lopetetaan kokonaan, kotoutumisesta leikataan kunnilta ja hyvinvointialueilta

06.08.2025 |18:50

Uusimmat

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää