Mediassa uutisoitiin muutama päivä sitten suomalaisen koulun vaatimustason laskusta. Opettajat kertoivat oppikirjojen vaatimustason radikaalista alenemisesta. Moni lasten vanhempi on tehnyt saman huomion.

Perussuomalaisten rehtoritaustainen kansanedustaja Jaana Strandman kysyi asiasta opetusministeri Anna-Maja Henrikssonilta torstain kyselytunnilla.

– Huomioiden taustalla on epäkohtia, joista perussuomalaiset ovat huomauttaneet jo vuosia. Koulujen arjesta ja lasten todellisuudesta erkaantunut opetussuunnitelma on liian idealistinen. Trendikkyys ei tuo tuloksia oppimisessa. Niin sanottu ilmiö-oppiminen, viikot, joiden aikana jokin tietty teema ujutetaan osaksi kaikkien aineiden opetusta, on usein väkinäistä. On myös paljon ajattelua, jonka mukaan oppiminen pitäisi niin sanotusti pelillistää. Pänttäämistä eli asioiden painamista mieleen loppuiäksi pidetään vanhanaikaisena. Sen seurauksena muotisana ”itseohjautuvuus” tarkoittaa huomion ohjautumista älyluurin syövereihin. Haitat taas alkavat olla tutkimustenkin valossa kiistattomat.

– Onhan nämä havainnot otettu ministeriössä vakavasti, ja onhan muutos tulossa?

Hallitus panostaa lukutaitoon ja matematiikkaan

Vastauksessaan opetusministeri Henriksson muistutti siitä, miten hallitus on panostanut merkittävästi perusopetukseen.

– Tämä hallitus todella haluaa, että meidän peruskoulumme olisi edelleen maailman parhaita kouluja, ja siihen me tähtäämme. Opetussuunnitelma on vuodelta 2014, ja kun hallitusohjelmaa kirjoitettiin, niin me tiesimme jo silloin, että valitettavasti Pisa-tuloksissa meidän nuorten ja lasten lukutaito on heikentynyt, ja Pisa-tulokset näyttivät sen toteen.

– Sen takia se, mitä hallitus nyt tekee, on, että me panostamme lukutaitoon ja me panostamme matematiikkaan. Syksystä 2025 tulee kaksi vuosiviikkotuntia lisää äidinkieleen ja kirjallisuuteen ja yksi vuosiviikkotunti lisää matematiikkaan alakouluun. Tällä tavalla me haluamme yhdessä sen oppimisen tuen uudistuksen kanssa – joka on hyvin merkittävä ja erittäin tarpeellinen – yhdessä sen kanssa me haluamme vahvistaa lasten perustaitoja. Se on tässä hyvin, hyvin tärkeätä, ja tämän eteen hallitus tekee kovasti työtä, opetusministeri painotti.

SUOMEN UUTISET