Koulu on kriisissä ja Pisan kultavuosien oppimistulokset ovat maassamme muisto vain. Suomessa ja Ruotsissa ongelmakenttä näyttäisi olevan samansuuntainen. Edessä saattaa olla paluu perusasioihin: opettajien on saatava auktoriteettinsa takaisin ja oppilaille on asetettava selkeät tavoitteet.

Turussa koulua käyvien lasten vanhemmat kertoivat syyskuussa lukuisista kiusaamisista- ja pahoinpitelyistä. Oppilaiden vanhemmat jopa julkaisivat tiedotteen kiusattujen lasten ryhtymisestä lakkoon tietyssä koulussa.

Lakkoilemalla vanhemmat vaativat Turun Sanomien mukaan turvallisuuden parantamista opinahjossa. Ongelmat olivat kuulemma olleet tiedossa pitkään, mutta vasta tuolloin tilanne kärjistyi vanhempien väliintuloon. Rehtorin mukaan koulussa oli lisätty muun muassa opetushenkilöstön määrää luokassa sekä välituntivalvonnassa.

Tilanne ratkesi ainakin akuutilta osaltaan, kun mahdollisia häiriöitä aiheuttanut oppilas vaihtoi koulua.

Jako kahteen jo koulussa

Ruotsissa vastaavia tilanteita on vuosien mittaan tietty ollut rutkasti ja ratkaisu on usein sielläkin löytynyt koulun vaihtamisesta. Sana kuitenkin kulkee vanhempien piirissä sosiaalisen median aikana todella nopeasti ja epäviralliset opinahjojen ranking-listat ovat oikeasti olemassa, vaikka virallinen taho muuta väittäisikin.

Seurauksena on ollut voimistuva segregaatio ja yhteiskunnan yhä selkeämpi jakaantuminen voittajiin ja häviäjiin.

Vaikka oikeastihan eriytyminen tuottaa ainoastaan häviäjiä, kun yhteiskunta rapautuu segregaation seurauksiin, joita voi seurata mediasta joka ikinen päivä.

Auktoriteetti takaisin opettajille

Koulukeskustelua on Ruotsissa käyty opposition ja hallituksen välisenä väittelynä. Vastakkain ovat suuressa kuvassa nykyinen ruotsidemokraattien tukema porvarihallitus sekä sosialidemokraatit ja liittolaisensa vihreät ynnä vasemmistopuolue.

– Jos aiomme palauttaa toimivan oppimisympäristön, opettajille on annettava valtuudet ylläpitää järjestystä luokkahuoneessa, painottavat hallituspuolue liberaalien paikalliset kouluasiantuntijat Ann Catrine Fogelgren ja Patrik Krantz Göteborgs Postenin mielipidekirjoituksessaan.

– Opetustilat ja koulun käytävät on saatava turvallisiksi, jotta oppilaille sekä opettajille voidaan jälleen taata työrauha.

Paluu perusasioihin

Ruotsin hallitus on ilmoittanut koulun olevan eräs sen keskeisistä painopistealueista. Hallitus julkaisikin lokakuun puolivälissä kannanoton, jossa ongelmat tunnistettiin ja uusi suunta määriteltiin. Kouluissa on syytä palata perusasioihin ja sen tarkoitus on antaa oppia elämää varten.

– Liian monelta lapselta Ruotsissa puuttuvat perustaidot: laskeminen, kirjoittaminen ja pidempien tekstien lukeminen. Ruutuaika saa nykykoulussa liikaa tilaa ja lukuaika liian vähän.

– Tarvitsemme turvallisen koulun, jossa oppilaille asetetaan tavoitteet. Tämä on parasta kaikille ja erityisesti heille, joilla on vaikeuksia koulunkäynnissä.

SUOMEN UUTISET