Tuskin kukaan yllättyi Pisa-tulosten romahduksesta. Syyt ovat selvillä jokaisessa opettajanhuoneessa. Lapset eivät tyhmisty korona-ajan ja leikkausten takia. Resursseja riittää. Kaikkien aikojen pienimpiä ikäluokkia kouluttelee kaikkien aikojen ennätysmäärä erilaisia ammattilaisia. Vararehtoreita, koulunkäyntiavustajia, psykologeja, kuraattoreita ja henkisten vaippojen vaihtajia on kuin meren mutaa.

Verrattuna suurten ikäluokkien opintiehen on hinta-laatusuhde vuonna 2023 kerta kaikkiaan typerryttävä. Ihmekös tuo. Opetustyöstä alle puolet liittyy opettamiseen. Vuorovaikutteiset hömppähankkeet, arvopohjan rakentelu, digi-ilveily sekä byrokratian näppäily ja käppäily syövät työajan. Koulu eli ”oppimisympäristö” ei voi mitään kotien kirjakielteisyydelle. Arvovallaton opettaja tuuraa vastuuttomia vanhempia, jotka eivät kasvata pikku nussukoitaan vaan syyttävät jokaisesta itkupotkuraivarista yhteiskuntaa.

Hallitukselta ja eduskunnalta puuttuvat keinot tykkänään. Mutta opetushallituksen diktaattorina minä pystyisin pelastamaan ainakin yhden koulullisen lapsia. Perustaisin kokeilukoulun nimeltä Klassillinen Epänormaalilyseo.

Rakennusprojektia ei alkajaisiksi tarvita. Mikä tahansa laho kyläkoulu käy. Hankintojen budjetti pysyy kohtuudessa. Audiovisuaalisista opetusvälineistä tärkeimmät ovat liitu, taulu ja karttakeppi.

Parahin lukija, arvannet Klassillinen Epänormaalilyseon ensimmäisen järjestyssäännön. Puhelimien tuominen koulualueelle on ehdottomasti kielletty kaikenikäisiltä ja ohikulkijoiltakin, ruumiillisen rangaistuksen uhalla. Kanaverkko eristää pihan langattomista verkoista.

Klassillisessa Epänormaalilyseossa opettajien työ on opettaminen. Työkalupakkiin ei kuulu oppilashallinnon järjestelmäkokonaisuuden suunnitteluohjelmistoa. Poissaolot, huomautukset ja kehut merkitään reissuvihkoon. Yksi kanslisti hoitaa koko koulun postin ja juoksevat asiat. Talonmies huolehtii lämmityksestä ja ylitöikseen vahtii, ettei ikkunoita kivitetä.

Klassillisen Epänormaalilyseon henkilökunta ei osallistu ideariihiin, ajatuspajoihin ja työhyvinvoinnin kehittämiskeskuksen viikoittaisiin webinaareihin. Vuorovaikutusta kehittävät kahvi ja pulla.

Klassillisen Epänormaalilyseon oppilailla on mahdollisuus ilmaiseen ruokailuun. Keittäjä on työsuhdeasunnon synergian takia talkkarin muija. Hän päättää ruokalistan raaka-aineiden saatavuuden perusteella. Ruokarajoitusten, ideologioiden ja uskontojen kärsijät tuovat toisinaan omat eväät. Asennekasvatuksenkin takia kaikki avustavat keittolaa marjanpoiminnalla ja perunoiden kuorimisella.

Klassillinen Epänormaalilyseo painottaa aineita: laskentoa, maantietoa, historiaa, voimistelua, laulua, äidinkieltä ja niin edelleen. Kovin keskeistä ei ole ”arvojen” pänttäys. Nuoret kansalaiset harrastavat iltamissaan, kerhoissaan ja vapaa-aikana ominpäin, taipumustensa mukaan vaikkapa sukupuolen moninaisuutta, monikulttuuria tai hakaristien jykertämistä huussin seinään.

Klassillinen Epänormaalilyseo on maksuton ja jokaiselle avoin. Silti kyse on eliittikoulusta, joka huomaamattomasti valikoi taustoja. Opetusmenetelmät ovat haastavia huoltajille, joilta edellytetään suopeutta paperikirjoja kohtaan. Auktoriteetistaan tietoisia opettajia on tapana teititellä ja totella. Keppostelu on sallittua, mutta kiinnijääminen rangaistavaa. Kodeilla ei ole nokan koputtamista jälki-istuntoihin, nelosiin, ehtoihin ja stipendeihin.

Miten on, parahin lukija, laittaisitko lapsesi Klassilliseen Epänormaalilyseoon? Uskotko, että kokeilu huonontaa Pisa-tuloksia tai aiheuttaa syrjäytymistä ja mielenterveysongelmia enemmän kuin nykymeininki?

TEEMU KESKISARJA