Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Jäänmurtaja Aino on EU-hankkeiden jalokivi – ministeri Lulu Ranne: ”Jäänmurto on nyt kuumempaa kuin koskaan”

03.07.2025 |16:45

Suomi onnistui erinomaisesti tämän kauden viimeisessä EU-rahahaussa (Connecting Europe Facility, CEF-ohjelma). Rahoitusta saatiin 91 miljoonaa euroa hankkeille, jotka ovat tärkeitä erityisesti huoltovarmuuden, sotilaallisen liikkuvuuden ja ulkomaankaupan kannalta.

Rahoitusta saaneiden hankkeiden jalokivi on jäänmurtaja Aino, jonka rakentamiselle myönnettiin 42 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriöllä on vastuu jäänmurron kokonaisuudesta ja se valmistelee parhaillaan vanhenevan jäänmurtokaluston uusimisohjelmaa. Jäänmurtajia on mahdollista tilata Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuudessa olevan erityistehtäväyhtiö Arctian tai Väyläviraston kautta. Arctian jäänmurtajalaivastoon kuuluu tällä hetkellä kahdeksan murtajaa, joista vanhin Voima on ollut käytössä yli 70 vuotta.

Yhteistyötä Ruotsin ja Viron kanssa

Jäänmurtokaluston uusimisohjelmasta on tarkoitus päättää alkusyksystä 2025. Yhteistyötä jäänmurtolaivastojen uudistamiseksi ja operatiivisen koordinoinnin varmistamiseksi tehdään erityisesti Ruotsin ja Viron kanssa.

Suomen jäänmurtajakaluston uusiminen aloitetaan Ainolla, jonka osalta on jo tehty erillinen päätös talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Rakentaminen alkaa vuonna 2026 ja kestää noin 36 kuukautta.

Osa suomalaista huippuosaamista

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne on korostanut jäänmurron keskeistä roolia Suomen ulkomaankaupalle, turvallisuudelle ja huoltovarmuudelle. Jäänmurtajat ovatkin tällä hetkellä usein otsikoissa ja herättävät suurta kiinnostusta monesta syystä. Jäänmurtajille riittää kysyntää paitsi Suomessa, joka on jäätyvärantainen saari, myös globaalisti.

Valtataistelu arktisilla alueilla on paitsi kauppapolitiikkaa, myös ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, ja onnistuminen siinä edellyttää jäänmurtokyvykkyyksiä.

– Jäänmurto on nyt kuumempaa kuin koskaan. Se on osa Suomen kriittistä infraa ja meillä on ainutlaatuista osaamista paitsi jäänmurron operoinnissa myös suunnittelussa ja rakentamisessa. Merialueemme on nykyisin myös Naton sisämeri ja tämäkin on huomioitava kun me uudistamme jäänmurtajiamme, Ranne kertoo.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vieraili alkuviikosta Rauma Marine Constructionsin telakalla.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Elinkeinoministeri Wille Rydman allekirjoitti Suomen, Yhdysvaltain ja Kanadan yhteisen jäänmurtajapöytäkirjan – asiakirja vie kolmenkeskisen yhteistyön uudelle tasolle

14.11.2024 |09:02

Viikon suosituimmat

5.
Suomen uutiset logo

Mikkeli häätää suomalaiset pois ja remontoi sitten tulijoille uudet tilat – Antikainen: ”Tässä hälyttävä esimerkki siitä, miksi kuntien kotoutumistuista pitää leikata”

13.08.2025 |10:57
6.
Suomen uutiset logo

Demarit hamuavat lisää äänestäjiä: 600 000 maahanmuuttajaa asutettava Ruotsin halutuimmille alueille

12.08.2025 |12:52
7.
Suomen uutiset logo

Valtamedia tutki mutta unohti uutisen: Vieraskielisten suuri lukumäärä leimaa huono-osaisimpien asuma-alueita

15.08.2025 |14:05
9.
Suomen uutiset logo

Tyytymättömyys opetushallitukseen kasvaa – jo osa alan ammattilaisistakin näyttää vihreää valoa organisaation lakkauttamiselle

12.08.2025 |19:17

Uusimmat

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää