Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

Jäänmurtaja Aino on EU-hankkeiden jalokivi – ministeri Lulu Ranne: ”Jäänmurto on nyt kuumempaa kuin koskaan”

03.07.2025 |16:45

Suomi onnistui erinomaisesti tämän kauden viimeisessä EU-rahahaussa (Connecting Europe Facility, CEF-ohjelma). Rahoitusta saatiin 91 miljoonaa euroa hankkeille, jotka ovat tärkeitä erityisesti huoltovarmuuden, sotilaallisen liikkuvuuden ja ulkomaankaupan kannalta.

Rahoitusta saaneiden hankkeiden jalokivi on jäänmurtaja Aino, jonka rakentamiselle myönnettiin 42 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriöllä on vastuu jäänmurron kokonaisuudesta ja se valmistelee parhaillaan vanhenevan jäänmurtokaluston uusimisohjelmaa. Jäänmurtajia on mahdollista tilata Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuudessa olevan erityistehtäväyhtiö Arctian tai Väyläviraston kautta. Arctian jäänmurtajalaivastoon kuuluu tällä hetkellä kahdeksan murtajaa, joista vanhin Voima on ollut käytössä yli 70 vuotta.

Yhteistyötä Ruotsin ja Viron kanssa

Jäänmurtokaluston uusimisohjelmasta on tarkoitus päättää alkusyksystä 2025. Yhteistyötä jäänmurtolaivastojen uudistamiseksi ja operatiivisen koordinoinnin varmistamiseksi tehdään erityisesti Ruotsin ja Viron kanssa.

Suomen jäänmurtajakaluston uusiminen aloitetaan Ainolla, jonka osalta on jo tehty erillinen päätös talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Rakentaminen alkaa vuonna 2026 ja kestää noin 36 kuukautta.

Osa suomalaista huippuosaamista

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne on korostanut jäänmurron keskeistä roolia Suomen ulkomaankaupalle, turvallisuudelle ja huoltovarmuudelle. Jäänmurtajat ovatkin tällä hetkellä usein otsikoissa ja herättävät suurta kiinnostusta monesta syystä. Jäänmurtajille riittää kysyntää paitsi Suomessa, joka on jäätyvärantainen saari, myös globaalisti.

Valtataistelu arktisilla alueilla on paitsi kauppapolitiikkaa, myös ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, ja onnistuminen siinä edellyttää jäänmurtokyvykkyyksiä.

– Jäänmurto on nyt kuumempaa kuin koskaan. Se on osa Suomen kriittistä infraa ja meillä on ainutlaatuista osaamista paitsi jäänmurron operoinnissa myös suunnittelussa ja rakentamisessa. Merialueemme on nykyisin myös Naton sisämeri ja tämäkin on huomioitava kun me uudistamme jäänmurtajiamme, Ranne kertoo.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne vieraili alkuviikosta Rauma Marine Constructionsin telakalla.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Elinkeinoministeri Wille Rydman allekirjoitti Suomen, Yhdysvaltain ja Kanadan yhteisen jäänmurtajapöytäkirjan – asiakirja vie kolmenkeskisen yhteistyön uudelle tasolle

14.11.2024 |09:02

Viikon suosituimmat

3.
Suomen uutiset logo

Teemu Keskisarja: Suomen osuus maailman hiilipäästöistä on yksi promille ja Suomen pinta-alasta 75 prosenttia on metsää – ”Repikää siitä tieteelliset tosiasianne”

03.07.2025 |12:36
7.
Suomen uutiset logo

SU-Show #16: Suomessa on sananvapaus, mutta islamin arvostelija joutuu usein yhä vaientamisyritysten kohteeksi – onko suomalaisista tullut kulttuurisesti alistettu kansa?

27.06.2025 |14:55
8.
Suomen uutiset logo

Arabitaustaiset perheklaanit hallitsevat suurta osaa saksalaisesta rikollisuudesta

27.06.2025 |09:17
10.
Suomen uutiset logo

Suomen Akatemia teki sen taas! 750 000 euron jättipotin kuittasi tällä kertaa kynsisalonkitutkimus: feminismin ja rodullistamisen manikyyritutkimusta

27.06.2025 |18:17

Uusimmat

Perussuomalainen 2/2025

Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää