

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Kaisa Garedewilta toimenpidealoite uudesta ratayhteydestä – taustalla vihervasemmiston torppaamat kaupunginvaltuutettu Joni Parkkosen aloitteet
Perussuomalaisten kansanedustaja Kaisa Garedew on jättänyt eduskunnalle toimenpidealoitteen, jossa ehdotetaan, että hallitus ryhtyisi toimenpiteisiin eurooppalaisen raideleveyden mukaisen ratahankkeen käynnistämiseksi Helsingin ja Tornion välille Jyväskylän kautta. Aloitteen taustalla ovat Jyväskylän kaupunginvaltuutettu Joni Parkkosen aloitteet, jotka vihervasemmisto torppasi Keski-Suomessa.
Suomen rautateillä on käytössä 1 524 mm:n raideleveys, joka on eurooppalaista raideleveyttä (1 435 mm) leveämpi, mutta lähellä Venäjän 1 520 mm:n leveyttä. Muuttuneessa turvallisuuspoliittisessa tilanteessa toimivat ratayhteydet pohjoisen kautta Eurooppaan ovat Suomen turvallisuudelle, huoltovarmuudelle ja teollisuudelle välttämättömiä.
Huoltovarmuus ja sotilaallinen liikkuvuus paranisivat
Kaisa Garedewin ehdotuksen taustalla ovat Jyväskylän kaupunginvaltuutettu ja Keski-Suomen maakuntavaltuutettu, fyysikko Joni Parkkosen (ps.) aloitteet maakuntavaltuustolle ja kaupunginvaltuustolle, jotka vihervasemmisto torppasi Keski-Suomessa.
– Parkkosen aloitteissa nostetaan esiin uuden oikoradan monet edut. Helsingistä Lahden, Jyväskylän ja Oulun kautta Tornioon kulkeva uusi rataväylä lyhentäisi ja nopeuttaisi matkaa Helsingistä Tornioon merkittävästi. Uuden radan myötä Suomen yhteys länteen, huoltovarmuus ja sotilaallinen liikkuvuus paranisivat huomattavasti.
– Uutta junarataa voitaisiin rakentaa rauhassa ilman, että se vaikeuttaisi liikennöintiä nykyisellä Tampereen, Seinäjoen ja Kokkolan kautta kulkevalla pääratayhteydellä. Jyväskylän ja Lahden kautta kulkeva reitti toisi samalla merkittävän parannuksen Keski-Suomen ja Päijät-Hämeen saavutettavuuteen ja olisi suuri kehitysaskel valtakunnalliseen liikennejärjestelmään, Garedew perustelee.
– Euroopan unionin uusi TEN-T-asetus vaatii jäsenmaita selvittämään eurooppalaisen raideleveyden käyttöönottoa. Kun tätä pohdintaa nyt joka tapauksessa ollaan tekemässä, niin mahdollisen uuden radan reittivaihtoehtojakin kannattaa tarkastella avoimin mielin, hän jatkaa.
Nykyinen reitti ei ole optimaalinen
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Väylävirastolta selvitystä eurooppalaisen raideleveyden ratatarpeesta. Selvityksen on määrä valmistua elokuun loppuun mennessä.
Parkkosen mukaan uutta eurooppalaisen raideleveysstandardin mukaista runkoyhteyttä etelästä pohjoiseen ei kannata tehdä nykyisen pääradan rinnalle, johon sitä nyt on kaavailtu, vaan suorinta ja nopeinta reittiä pitkin.
– Nykyinen päärata perustuu ikivanhaan Pohjanmaan rataan, joka ei ole optimaalisin reitti pohjois-eteläsuuntaiselle ratayhteydelle. Nyt olisi oikea hetki rakentaa uusi runkoväylä sinne, missä se palvelee suomalaisia parhaiten, Parkkonen toteaa.
Rahoitusta haettava EU:lta
Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisen ja uuden oikoradan kustannus olisi merkittävä, mutta sille voitaisiin Garedewin mukaan hakea rahoitusta EU:lta ja Natolta.
– Koska EU vaatii jäsenmailtaan raideleveyteen liittyviä toimia, niin ehdottomasti niiden toteuttamiseen tulee hyödyntää EU-rahaa. Onneksi meillä on nyt hallitus, joka ymmärtää, että Suomen ei jokaisessa EU-asiassa tarvitse tyytyä vain maksamaan muiden jäsenmaiden hankkeita, vaan rahoitusta on haettava Suomen elinvoimaisuuden vahvistamiseen aina, kun siihen on tilaisuus, Garedew korostaa.
– Suomi on pitkä maa, jonka jokaisen maakunnan saavutettavuus ja elinvoimaisuus on tärkeä varmistaa. Hallitusohjelmassa korostetaan raideliikenteen merkitystä sekä henkilö- että tavaraliikenteen kannalta keskeisenä liikkumisen muotona ja huoltovarmuustekijänä. Eurooppalaisen raideleveyden mukainen oikorata Helsingistä Lahden ja Jyväskylän kautta pohjoiseen tukisi näitä hallituksen tavoitteita, hän summaa.
Garedewin toimenpidealoite keräsi kannatusta yli puoluerajojen. Muita allekirjoittajia ovat Merja Rasinkangas (ps.), Tomi Immonen (ps.), Jari Ronkainen (ps.), Timo Mehtälä (kesk.), Juha Hänninen (kok.), Petri Honkonen (kesk.), Tuomas Kettunen (kesk.), Olga Oinas-Panuma (kesk.) ja Johanna Ojala-Niemelä (sd.).

Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Olga Oinas-Panuma Joni Parkkonen Juha Hänninen Merja Rasinkangas Timo Mehtälä ratayhteydet raideleveys Tomi Immonen Tuomas Kettunen Petri Honkonen Johanna Ojala-Niemelä Kaisa Garedew toimenpidealoite Jari Ronkainen
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Itä-Suomen kuuluvuushaasteet otetaan vakavasti – ministeri Ranne: Hallitukselle on tärkeää vahvistaa koko Suomen elinvoimaa ja parantaa kansalaisten arkea

Ministeri Ranne historiallisesta Nato-kokouksesta: Suomen liikenneinfran vahvistaminen lopullisesti osaksi Naton liikennejärjestelmäsuunnittelua

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Liikenneinvestointien on vahvistettava turvallisuutta

Koskela: Poikittaisratahanke hyödyttäisi koko Suomea – ”Junayhteyksien kokonaisvaltainen kehittäminen on yksi vaihtoehto ainaiselle autoilijoiden kurittamiselle”
Viikon suosituimmat

Turvapaikanhakijaa epäillään murhasta ja raiskauksista Hollannissa – Amsterdamin valtasi pelko ja kauhu
17-vuotiaan tytön murha ja useat raiskaukset ovat saaneet Amsterdamin pelon valtaan. Naiset eivät vieläkään näytä olevan oikeutettuja tasa-arvoon, vapauteen ja elämän ilman pelkoa väkivallasta edes Euroopan ytimessä. Rikoksista epäillään turvapaikanhakijaa ja moni muukin naisiin kohdistuva väkivallanteko on ratkeamassa pidätyksen myötä.

Opettaja-kirjailija Arno Kotro kertoo, kuinka edistyksellinen kiihko pilasi koulut
Arno Kotro kertoo nyt, mikä Suomen koulumaailmassa on mennyt pieleen: digiloikat, ilmiöoppimisen pakkosyöttö, arvosanojen ja kokeiden romuttaminen – ja kokonaisen sukupolven muuttaminen pedagogisten villitysten koekaniineiksi. Kuten Pisa-tulokset osoittavat, outojen muoti-ilmiöiden ottaminen osaksi opetusta on ollut massiivinen virhe.

Suomi-media saa tylytystä uutuuskirjassa – Halla-ahon mukaan toimittajia vaivaa vallasta humaltuminen ja yliherkkyys
Suurella osalla suomalaisista toimittajista on vakavia henkisiä ongelmia minun ja perussuomalaisten kanssa, Jussi Halla-aho sanoo tuoreessa elämäkertakirjassaan. Toimittajien kiihko perussuomalaisia kohtaan on toisaalta voinut saada monet ihmiset kiinnostumaan perussuomalaisista.

Antikainen selvitti Elokapinan kesäkuun kolmipäiväisen mielenosoituksen kustannukset: Hintalappu veronmaksajille lähes 260 000 euroa
Perussomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pyysi Poliisihallitukselta selvitystä Elokapinan mielenosoitusten aiheuttamista kustannuksista. Helsingin kesäkuun 2025 mielenosoitus maksoi lähes 260 000 euroa.

Saksa ei sittenkään pärjännyt – Merkelin kutsu maailman pakolaisille ylikuormittaa saksalaisten sosiaali- ja terveyspalveluja
Saksassa tehdään tiliä Merkelin kymmenen vuotta sitten aloittamasta maahantulopolitiikasta. Elämään on tullut väriä, mutta voimavarat alkavat loppua. Koska sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien määrä on maahantulijoiden paljouden myötä kasvanut, mutta maksajien määrä ei ole vastaavasti lisääntynyt, niin palveluja ehdotetaan karsittavaksi. Hyvältä ei näytä myöskään rikostilastojen valossa.

Päivän pointti: Härskiä peliä keskustalta – valittelee työpaikkojen puutetta, samaan aikaan vaatii Suomeen 40 000 maahanmuuttajaa lisää joka vuosi

Vasemmistomedia Kansan Uutiset kytkee burkan tasa-arvoon – Purra: ”Poliittista ja kielellistä manipulaatiota”
Kansan Uutisten tuoreessa kirjoituksessa rinnastetaan muslimien kaapuasujen käyttö feminismiin ja tasa-arvoon. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra toteaa vertauksen ”sattuvan sieluun”.

Pikaruokaravintoloissa saa yhä harvemmin palvelua suomen kielellä – Purra pohtii yrityksien motiivia palkata töihin kielitaidottomia henkilöitä suomalaisnuorten ohi
Monet suomalaisnuoret etsivät matalan kynnyksen töitä, etenkin pikaruokaketjujen palvelutehtävistä. Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra kirjoittaa alan epäkohdasta, sillä yhä useammin työpaikat menevät ulkomaalaisille, joilla ei juuri ole kotimaisten kielten taitoa.

Massamuuton vastaiset mielenosoitukset leimahtivat jälleen Britanniassa- ”Kansa kärsii asuntopulasta ja laittomat siirtolaiset majoitetaan 4 tähden hotelleihin”
Mielenosoittajat kerääntyvät saarivaltakunnassa kerta toisensa jälkeen laittomille maahanmuuttajille varattujen hotellien edustoille vastustamaan hallituksen politiikkaa. Mielenilmaisut kärjistyvät usein yhteenotoiksi poliisin ja vastamielenosoittajien kanssa. Protestit leviävät yhä uusille paikkakunnille eikä vastakkainasettelulle näy loppua.

Uutuuskirja: Jussi Halla-aho kertoo nyt ne syyt, miksi hän luopui perussuomalaisten puheenjohtajuudesta vuonna 2021
Juhannuksen alla vuonna 2021 Jussi Halla-aho pudotti uutispommin ilmoittaessaan, että hän ei enää pyri jatkokaudelle puolueen puheenjohtajana. Perustelut ratkaisulleen Halla-aho lupasi tuolloin kertoa vasta kymmenen vuotta myöhemmin eli vuonna 2031. Tuoreessa Markku Heikkilän kirjoittamassa elämäkertakirjassa Halla-aho kuitenkin aikaistaa perustelujaan ja avaa nyt syynsä puheenjohtajuudesta luopumiselle.