Tekoäly on saapunut ryminällä keskuuteemme niin hyvässä kuin pahassa. Perussuomalaisten kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja Ari Koponen on huolissaan siitä, mitä tekoälyn valvomaton käyttö korkeakouluissa tekee oppimisen tasolle.

Jo nyt tiedetään, että tekoäly voi tehdä koulutehtäviä opiskelijan puolesta. Tekoälyn kehitys on ollut hurjan nopeaa, ja Ari Koponen näkee, että tilanteeseen pitää puuttua pikimmiten.

– Nyt tarvitaan nopeasti toimenpiteitä. Ei voi olla niin, että on mahdollista ulkoistaa kirjoittaminen ja lukeminen tekoälylle. Tällöin ei voi sisäistää tietoa ja oppia opetettavaa asiaa, Koponen kertoo.

Kehityssuunta käännettävä nopeasti

Verkkokurssien määrä on korkeakouluissa lisääntynyt, eikä se ainakaan helpota tekoälyn tuomien ongelmien suitsimista. Kansanedustaja Koposen mukaan kouluissa tulisi ottaa askel taaksepäin ja palata esimerkiksi kirjallisiin tentteihin ja suullisiin kuulusteluihin.

– Korkeakoulututkinnon tulisi olla tae osaamisesta, ei pala merkityksetöntä paperia. Tämä kehityssuunta on käännettävä ja nopeasti, Koponen jyrähtää.

Rahoitusjärjestelmä ei tue oppimista

Koponen näkee, että korkeakoulujen rahoitusjärjestelmä luo kouluille kannustimen katsoa läpi sormien tekoälyn käyttöä toiminnassa, joka ei tue oppimista. Nykyisellään rahoitus on osaltaan kiinni siitä, että oppilaat valmistuvat tavoiteajassa. Koposen tekemässä toimenpidealoitteessa esitetään, että ryhdytään toimenpiteisiin korkeakouluissa tapahtuvan tekoälyn haitallisen käytön kitkemiseksi ja korkeakoulurahoituksen uudelleentarkastelun avaamiseksi.

Koponen jätti ministerille vastattavaksi myös kirjallisen kysymyksen aiheesta. Siinä kysytään, onko tekoälyn vaikutukset oppimiseen huomioitu korkeakouluissa ja mitä toimia tehdään, jotta jatkossakin korkeakouluista valmistutaan oikein perustein. Myös perussuomalaisten kansanedustajat Teemu Keskisarja ja Sara Seppänen allekirjoittivat ministerille menevän kirjallisen kysymyksen.

Suomen Uutiset