Kansanedustaja ja Hyvinkään kaupunginvaltuutettu Leena Meri on saanut kevään ja kesän aikana lukuisia huolestuneita yhteydenottoja VR:n suunnitelmasta sulkea Hyvinkään palvelupiste. Erityisesti iäkkäämpien matkustajien kannalta helposti saavutettava ja hyvin palveleva aseman palvelupiste on tärkeä.

– Tein hallitukselle kirjallisen kysymyksen siitä, miten VR:n palveluiden saatavuus turvallisena lähipalveluna varmistetaan niin Hyvinkäällä kuin myös muuallakin Suomessa. Jatkossa Hyvinkään asemalla lipun saisi vain lippuautomaatin kautta, jonka käyttäminen on monille hankalaa ja epävarmaa, Leena Meri kertoo.

Lippupisteitä lisättävä

Meren mielestä palvelupisteiden sulkemisen sijasta niitä pitäisi pikemminkin lisätä ympäri Suomea.

– Ihmisiä kannustetaan välttämään yksityisautoilua ja siirtymään joukkoliikenteen asiakkaaksi. Palveluiden lopettaminen ja matkalippujen ostamisen hankaloittaminen tätä tavoitetta tuskin edistää. VR:n tulisi sulkemisen sijasta lisätä lippupisteiden määrää, sillä niitä on Suomessa enää neljällä paikkakunnalla, Helsingissä, Tampereella, Järvenpäässä ja Hyvinkäällä.

Vääristä lipuista iso lasku

Lukuisilta asemilta voi ostaa lipun vain lippuautomaatista. Riski väärän lipun ostamiseen kasvaa, kun henkilökohtaista palvelua ei ole ostotilanteessa tarjolla. Siksi myös VR:n sopimusehtoihin ja matkalippujen sääntelyyn tulee saada muutos.

– Haluan hallitukselta selvityksen myös VR:n lippujen sopimusehdoista ja niiden kohtuuttomuudesta. Esimerkiksi, mikäli matkustaja ostaa lippuautomaatista tai netistä vahingossa väärän kausi- tai sarjalipun, niin niitä ei voi nykyisten ehtojen mukaan peruuttaa eikä vaihtaa oikeaan lippuun. Siten virheellisestä ostosta voi aiheutua satojen eurojen vahingot. Kaukoliikenteen lippujen osalta peruuttaminen sekä vaihtaminen on mahdollista mutta se on erikseen maksullinen palvelu. Mielestäni heti oston jälkeen huomatun virheen osalta kyseiset ehdot ovat täysin kohtuuttomia. Jäänkin nyt odottamaan hallituksen vastausta kysymykseeni, Meri toteaa.

SUOMEN UUTISET